Gå til innhold

Mulighet for å få til trippelboot (Vista/XP/Ubuntu)?


Anbefalte innlegg

For øyeblikket kjører jeg dualboot med vista og xp. Har to harddisker som kjører i raid 0. Nå har det seg slik at jeg kom på at jeg hadde en disk til jeg kunne bruke, og lurte på om det var mulig å installere Ubuntu på den.

 

Det jeg tenkte da var at jeg skulle la begge Windows-versjonene ligge på diskene som de gjør og at jeg bare setter inn den tredje disken og kjører den uten raid med Ubuntu installert. er dette mulig, og i så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på det med RAID, men triple boot mellom Ubuntu og Xp/Vista funker helt knirkefritt her i hvertfall da jeg brukte Ubuntu.

 

Når du installerer Ubuntu vil den installere GRUB som bootloader (selv om Vista sin dualboot-loader forsatt ligger på Vistadisken. Regner med du lar Vista sin bootloader ta seg av dualbootingen.)

 

Hvis du kan få GRUB til å loade Vista sin bootloader går det helt fint. Om Vista/XP kjører på en annen harddisk er jeg ikke helt sikker.

 

Nå er dette i Arch, men er likt i Ubuntu. GRUB pleier å sette opp det den kan automatisk. Har aldri trengt å endre på ting i GRUB for å få det til å virke

 

Min GRUB:

 

# (0) Arch Linux

title Arch Linux

root (hd0,5) Harddisk 0, partisjon 5

kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/d3553782-b2fe-4a04-8c2c-932bdba8daf2 ro

initrd /kernel26.img

 

# (1) Arch Linux

title Arch Linux Fallback

root (hd0,5)

kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/d3553782-b2fe-4a04-8c2c-932bdba8daf2 ro

initrd /kernel26-fallback.img

 

# (1) Windows

title Windows

rootnoverify (hd0,0) harddisk 0, partisjon 0 Mulig dette blir hd(1,0) eller noe sånt siden det er en annen disk

makeactive

chainloader +1

 

Denne får meg inn i Vista sin bootloader, der jeg kan velge mellom XP og Vista.

 

I tillegg må du nok sette harddisken med Ubuntu som hovedharddisk i BIOS.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...