Gå til innhold

Ny vann pumpe!


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vannavkjøling nå i snart 1,5 år.. Har fungert ypperlig hele tiden med peltier og hele pakka.. TBirden min har vert stabil på 1650 - 1700 Mhz i 2-3 mnd'er men i det siste har vannpumpen startet å skrante, og jeg angrer litt på at jeg kjøpte en billigpumpe på en zoo butikk... Riktignok pumper den 1000 l/t men nå bråker den som et helvete. Fant en ny pumpe for litt siden den pumper 1400 l/t og så mye mer stabil ut. En modell over pumpet hele 2300 l/t men prisen på disse var 1000/1300 kroner. Hvilken pumpe bør jeg investere i? Tjener jeg noe spesielt på mere gjennomstrømning av vann? Tempen har hele tiden ligget på 25 grader siden jeg installerte opplegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller Eheim 1060, 2280 l/t... Er nok ikke fullt så stillegående, men fytte grævling som den spruter vann! Tenk deg fire ti-liters bøtter gjennom systemet hvert eneste minutt!

 

Det vil heller ikke være noen ulempe med mye vann gjennom systemet. Ettersom vannet går fort gjennom får det ikke tid til å bli varmet opp like mye, og holder temperaturen noe lavere. Varmeenergien som blir tatt opp er minst like høy, fordi det er mer vann som skal ta seg av den.

 

Krøkkete skrevet, men...

Lenke til kommentar

Det er klart, ei kraftig pumpe vil også avgi mer varme, men innen rimelighetens grenser vil det ha lite å si. For å ta et eksempel bruker min Eheim 1060 på 2280l/h 50W, ikke så mye for en svær radiator å takle.

 

Det kommer også an på om pumpa er nedsenket i et reservoar eller om den bare er montert inline, så varmen i all hovedsak går ut i lufta.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-30 22:40, normal skrev:

det er jo konstant vann til enhver tid gjennom radiatoren, selv om det er aldri så stor gjennomstrømning. Så den er jo like effektiv i seg selv hele tiden... ikke sant?


Du har rett i at det er vann der hele tiden, men det beveger seg jo... Om det beveger seg fort vil det ikke ha tid til å ta opp/gi fra seg like mye varme. Fordelen med det er at vannblokken og vannet ut fra den vil holde en lavere temperatur, mens radiatoren av samme grunn ikke vil klare å holde vanntemperaturen inn i blokken like lav som ved lavt trykk.

 

Uansett er det temperaturen på vannblokken, og dermed prosessoren, vi er interessert i, og den vil være lavere ved høyt trykk.

Lenke til kommentar

Dette er et av de temaene som kan diskuteres til døde, og vi vil alikevel ikke få et korrekt svar. Faktum er det at det ikke finnes noe fasitsvar.

 

Årsaken til dette er at det ikke er alle systemer som er konstruert på en slik måte at det vil kunne utnytte den extra kraften som en større pumpe gir.

 

En gyllen regel er å holde seg mellom 400 og 1000 L/timen...hvis du har en helt enkel vannkjøler. Har du SVÆR radiator og mange meter slanger og flere vannblokker/fordelere vannet skal presses igjennom, vil det unektelig være en fordel om pumpen er i stand til det, og det er her monsterpumper som 1260 og storebroren 1060 kommer inn i bildet.

 

Duckman

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder hastigheten på vannet tok jeg opp dette med professoren min i termodynamikk, og han mente at større fart er bedre mtp kjøling..Dette var med masse forbehold selvfølgelig...

 

Men der er to faktorer som må taes med. Den første er hastigheten varmen (Q) bruker fra cpu'n via vannblokken og over i vannet. Den andre er fra vannet via godset i radiatoren og over i luftstrømmen.

 

Slike ting går det selvfølgelig an å regne på men det enkleste er jo å prøve forskjellige hastigheter..

 

mvh

jkh

Lenke til kommentar

...og det bekrefter det jeg sier om det ikke er alle systemer som er konstruert på en slik måte at det vil kunne utnytte den extra kraften som en større pumpe gir.

 

Hvis ikke resten av systemet er i stand til å utnytte en større pumpe, er det lite vits i en monsterpumpe. Men, som du sier, det beste er definitivt å prøve seg frem.

 

Duckman

Lenke til kommentar

Energimengden som skal fjernes fra CPUen er den samme hvilken pumpe en bruker.

Det er temperaturforskjell som er drivkraften.

 

Med høy hastighet så vil generelt temperaturen på det samme systemet være lavere enn ved lavere hastigheter.

Opp til en maks grense da.

 

Mvh

Kjelli

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kjelli på 2001-10-12 23:22 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey Amstel, kan du fortelle meg hvilken vannkjøling du har? det er en nydelig temp du har =) Fortell meg hva du har, hvor du kjøpte og hva det kostet please =)

 

Angående ny pumpe.. jeg anbefaler eheim 600L/H pumpen. Den er høy-kvalitet og er designet til å stå på mye... det er ikke de kjipa pumpene som er både billigere og sterkere som du kjøpe andre steder. De ryker som oftest etter et halvt år og brenner opp CPU'en din i tillegg hvis du tilfeldigvis ikke er til stede når pumpen ryker =(

 

-Stigma

 

Mail aller helst til "[email protected]" eller hvis du ikke gidd det, bare post her. Takker =) jeg sliter med å velge vannkjølingsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...