Gå til innhold

Nettside & program greier


Anbefalte innlegg

Bare spørsmåler.

 

1. Jeg er noob i dette. Jeg har fått i oppdrag av bror min: lag en website til meg. Vi har begge ingen erfaring innenfor hvordan å lage nettside, men jeg har funnet mange sider som forteller hvordan det gjøres. Domain + webhotel + html

Siden han studerer og betaler, må jeg være den som må lære meg dette.

 

2. Bror min er fritidskomponist, jeg tenker at han vil sikkert komponere musikk og legge det ut (download) og kanskje selge? Og en stor gjestebok/kommentar side eller forum der folk kommenterer verkene hans.

 

3. Og jeg har lyst på en "alt-mulig-side" blogg+nyheter+sammendrag-info+anbefalinger, nedlastninger (bilder+musikk), forum, bildegalleri, spørsmål og svar side, poll og undersøkelser... 8D En side for barn og ungdom à la meg.

 

4. Slik som jeg har forstått det, så kan du enten ramse opp og skrive html-kodene selv, eller bruke et program.

Og så er det forskjell på CCS og HTML.

 

5. Jeg har klart å få tak i Dreamweaver og tenkt å lære meg å bruke den før jeg oppretter nettsiden.

Men! Jeg stusser litt på de forskjellige programmene og navnene.

 

Hva er:

- CMS?

- FrontPage (samme som dreamweaver? Forskjell?)

- Script/Javascript

- Captcha

- WYSIWYG

evt. flere?

 

Vet at det står mye på nett, men jeg har lyst på en forklaring på norsk.

 

6. Webhotel gir begrenset lagringsplass, altså det gjelder for hele nettsiden f.eks. nett.no + nett.no/side1 + /side2 + /side3 osv. eller gjelder den lagringsplassen bare per side? Hvis du fylt opp en side så er det bare å fortsette på en ny en? Hvis det er som det først nevnte, så må jeg hele tiden slette gamle ting for å få plass til nye?

Hvordan fungerer Diskusjon.no da? Blir jo full en dag? Og sånne freewebs builders...folk oppretter jo masse sider. Blir selve lagringsplassen til freewebs aldri full?

 

7. Er det bare å "set in html code here and click OK" så dukker det opp på websiden? Eller er det mye mer avansert?

 

8. Jeg har sett på source'ene på diverse sider... kodene ser avanserte ut. Men jeg har motivasjonen til å lære dem 8D

Kodene må være på engelsk? Har drevet på med piczo og endret på html-koder der...hehe.. men CCS er veldig annerledes?

 

9. Nei jeg vil ikke fortsette med piczo. Vil ha egen hjemmeside som jeg eier og har laget selv. Wordpress er bare en blogg.

 

10. Sånne spamfilters, IP-block/readers, pop-ups...det er også bare koder sant? Hvor finner jeg info om hvordan jeg lager dem?

 

11. Isåfall har dere andre tips eller anbefalinger av programmer som kan være lurt å bruke?

 

På forhånd tusen takk.

(Kan dere prøve å forklare en ting hver slik at jeg slipper å lese om og om igjen om det samme? Eller legg til det andre har glemt å ta med. Jeg tar notater av det dere skriver.)

 

Seriøse svar takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay. Kan se hvilke spørsmål jeg rekker å svare på før jobb =)

 

CMS betyr Content Managment System

 

Et eksempel på CMS kan være Wordpress. Her kan du skrive innhold, redigere på de og generelt redigere på alt som har med siden å gjøre. Et av de mest brukte CMS'ene er Joomla. GoogleIT =)

 

Script: Et script kan være en "fil" med kode i. Og med kode kan jeg si HTML/CSS, PHP, MySQL og feks Javascript. Alle nevnte er forskjellige programeringsspråk.

 

Captcha er en "anti bot" hvis du vet hva det er. Den genererer et bilde i feks PHP, med noe tekst på bildet. Og dette blir ofte brukt til å sjekke at det er mennesker som bruker sidene og ikke såkalte "bots" som kan spamme og ødelegge hele siden din.

 

Forklaring:

Captcha genererer en kode, la oss si 12346 og du skal skrive inn den koden for å feks registrere deg på en side. Kort sagt. Skal du lære mer vil jeg anbefale å google det =)

 

WYSIWYG = What you see is what you get. Dette er en tekst editor, feks en slik som jeg skriver i nå.

 

FrontPage er Windows sitt svar på en "editor" akuratt som Dreamweaver.

 

Skal du lære deg HTML / CSS vil jeg foreslå www.sindrem.com en norsk side med guider. Og til slutt. Ja alt du skriver i "kode" er engelsk, dette er fordi engelsk er en internasjonalt språk. Håper dette hjelper deg litt, fordi nå må jeg løpe =)

 

Mvh

Ole Andreas

Lenke til kommentar
11. Isåfall har dere andre tips eller anbefalinger av programmer som kan være lurt å bruke?
For en bruker på ditt stadie så vil jeg sett på et velutviklet og velstøttet CMS som Joomla, Drupal eller Wordpress (Om det er snakk om å selge noe kan først- og andtnevnte være mer aktuelle) for så å finne et gratis skin med en layout en selv liker og gjøre noen egne endringer til det ved å bare redigere de eksisterende bildefilene som header og tilpasse diverse menyer.

 

Så kan en lære seg HTML, PHP, CSS og alle disse andre komponentene i webutvikling på siden av å ha en velfungerende nettside oppe og gå som en kan gjøre flere endringer til etterhvert som en har lært seg forskjellige ting.

 

Bruk gjerne en lokal webserver(WAMP, LAMP, MAMP, SAMP) som kan lett kjøres på egen maskin, for egne øyne og eksperimenter med forskjellige endringer både grafisk og kodemessig og lær kontrollpanelene og funksjonene til Apache og MySQL. Gjerne gjør klar nettsiden lokalt med dette verktøyet før du går til innkjøp av hostingtjenester for å gjøre mest ut av tiden en da leier av hostingselskapet.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...