LaKilla Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Vurderer å bytte ut min 3 år gamle Tundra 1556A (Aopen) med en ny for bruk til studier (påbegynnes i slutten av August). Hovedgrunnen til at jeg vurderer å bytte er at batterilevetiden på min Tundra ikke er all verden, og den har en vond uvana å henge seg opp når dvalemodus aktiveres:( Har også vurdert å rett og slett bare kjøpe nytt batteri, men det faktum at maskinen henger seg opp når dvalemodus aktiveres vil fortsatt være tilstedet. Riktignok henger den seg ikke opp hver gang, men kjedelig når den gjør det. Men nok om hva jeg har. Dette er hva jeg er på utkikk etter: skjerm: 12-14" og må være skarp. Bør kunne takle å bli brukt utendørs i sollys (dog ikke nødvendigvis direkte sollys på skjerm:p) vekt: så lav som mulig. 2kg er øvre grense. Hvis ingen alternativ kan jeg strekke meg til 3kg, men det er siste utvei. spesifikasjoner: cpu: Jeg har for lengst falt av lasset når det gjelder betegnelser, men en strømgjerrig cpu er ønskelig. ram: 2-4gb (vurderer å bruke maskinen til lettere bilde- og videobehandling, men ikke så viktig. Har en stasjonær som i all hovedsak gjør denne jobben. Men det skader ikke å ha muligheten.) Graf.kort: Integrert eller ikke har ingen stor betydning. Maskinen skal primært brukes til studie (lærestudier) så tekst, regneark, internett er det viktigste. Skader ikke om den i det minste kan takle filmavspilling men det klarer vel alle bærbare som produseres i dag( ? ). Batterilevetid: så høy som mulig. Over 3 timer er minstekravet. Er batterilevetiden under dette kan jeg like gjerne benytte min Tundra. Pris: under 10000,- , og maks 12000,- Spill: Ikke så viktig, da jeg har en stasjonær til dette formålet.) OS: Ikke så viktig. Har XP-lisens som jeg gjerne bruker, eller Ubuntu. Har hørt mye negativt om Vista og OSX har jeg ingen kjennskap til. Annet: Trådløst nettverk er et must, og bluetooth tas imot med åpne armer. Ønsker også støtte for minnekort, selvsagt usb porter, og mulighet for å koble til ekstern skjerm/prosjektor. Kanskje ikke all verdens hjelp å få fra min side, men håper noen har noen gode tips der ute, og gjerne noen håndfaste forslag. Har sett litt på både ASUS EEE, Aspire One, Dell XPS og Zepto Notus A12 Synes Notus A12 virker lovende, iallefall batterimessig, 800mhz virker dog noe lite:( Er det noen som har noe erfaring med denne maskinen? Ellers har jeg hørt at Dell XPS skal være et godt alternativ (om du kan klare deg uten kundesupport). Noen synspunkter? Alle synspunkter, forslag, råd og tips tas imot med takk. PS: Jeg har lett litt rundt på forumet, men har så langt ikke funnet det jeg har lett etter.
marishu Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Hei, jeg går på informatikk og var lenge på jakt etter en laptop som var bra, liten og nett. Jeg anbefaller xps som du får kjøpt hos dell. Prisen er ikke ille, og du får masse for pengene. Jeg vet om flere som har denne og som er veldig fornøyd:)
LaKilla Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 Hei, jeg går på informatikk og var lenge på jakt etter en laptop som var bra, liten og nett. Jeg anbefaller xps som du får kjøpt hos dell. Prisen er ikke ille, og du får masse for pengene. Jeg vet om flere som har denne og som er veldig fornøyd:) Takker for tipset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå