Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen spm om bruktbilkjøp, papirer, forsikring etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart gå til innkjøp av førstebil og lurer på hva det er jeg trenger å gjøre når jeg kjøper bruktbil privat. Hvilke papirer må ordnes med? Hva trenger jeg av forsikring? Hva med årsavgift, veiavgift osv?

 

Lag salgskontrakt som begge parter signerer.

 

Forsikring ordner du per telefon, det er opp til deg hva slags forsikring du trenger, såfremt du ikke skal ha lån med pant i bilen, da er du nødt til å ha kasko.

 

Salgsmelding som leveres til biltilsynet. Omregistreringsavgiften betales som regel av kjøper, denne må du betale før du får omregistrert bilen til deg.

 

Årsavgift avtaler du med selger, den skal være betalt for en stund siden så du kan eventuelt sjekke om dette er gjort ved å sende REGNR XX12345 (fyll inn regnr) til 2282.

 

Pass på at du får bekreftet at selger skal slette eventuelle heftelser på bilen.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Ikke stol på at selgeren sletter heftelser selv. Betal penger for heftelsen direkte til banken, og la banken betale videre til selger hvis det er noe til overs. Hvis selger er en sleip jævel, så lar han være å innfri gjelden. Da kommer banken og henter bilen din.

 

Når det er sagt, så er det et fåtall av eldre biler som har heftelser.

 

Veiavgift er det ikke noe som heter lenger, nå heter det årsavgift.

 

Hvis du kjøper en billig bil (mindre enn 50 000 kr eller noe sånn) så lønner det seg nesten aldri med kasko. Velg delkasko eller ansvar. Når du bestiller forsikring, så bare oppgir du registreringsnummer og dato forsikringen skal gjelde fra. Veldig enkelt og regninga kommer senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...