Gå til innhold

Trenger hjelp med å endre min livsstil!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg her en (snart) 18 år gammel gutt, som føler at jeg må "stramme meg opp"! :)

 

Jeg drev i mine yngre år med veldig variert trening og aktivitet, som da førte til at jeg hadde en relativt slank kropp.

Jeg drev/driver aktivt med både fotball, sykling, løping og litt styrketrening. Jeg sluttet med ski og skiskyting da jeg var 15 år, og på den følgende sommeren syklet jeg Trondheim-Oslo (Styrkeprøven) på 545 km, så jeg er ingen latsekk. Jeg har de siste årene trent fra 2-5 ganger i uka (avhengig av årstider). Jeg har alltid fått karakteren fem i gymnastikk på skolen, og har alltid vært "lukta på" seksern.

 

I det siste har det gått mer i løping og sykling enn fotball. Jeg har gått lei av fotball og føler at det ikke kan glede meg lenger, med tanke på at jeg etter så mange år fortsatt alltid er innbytter til alle kamper, selvom jeg er fullt på høyde med lagkameratene. I tillegg har ikke fotballen gitt meg noe annet enn skader (både i knær og ankler).

 

Fra jeg var 15-16 år ble jeg veldig interessert i data og da spesielt dataspill, og med det fulgte mange kvelder foran skjermen. Jeg ble veldig god i et dataspill. Dette har jeg lagt ned mye tid i og trives veldig med det. Jeg har også fått meg mange gode venner innenfor det samme miljøet, og det synes det er helt topp.

(Ikke misforstå det jeg har skrevet nå, men siden jeg begynte med data, og til dags dato har jeg alltid vært aktiv, og alltid hatt det samme forholdet til mat og min fritid).

 

Den siste fotballskaden kom i vinter;

Jeg var i toppform både fysisk og mentalt, da jeg tråkket over og deretter ble taklet mot ankelen. Jeg rev opp mange sener i ankelleddet, og det gjorde alt annet enn godt. Dette satte meg på sidelinjen av all form for trening i nærmere to måneder, før jeg våget meg ut på løpetur igjen... All den tomme tiden på ettermiddagene/kveldene som jeg skulle vært i fysisk aktivitet i, ble erstattet med dataspilling og mye tid sittende i ro i løpet av døgnet. Da jeg kom meg på beina igjen på fotballtreningene, i slutten av April, var jeg et hav bak de andre både fysisk og teknisk. Jeg følte meg som en klovn. En feit klovn. Jeg så meg lei av fotball for en kort stund siden, og siden da har jeg prøvd å røre på meg i form av sykling og løping.

 

Jeg er 1,87m høy og veier 84kg. Magemusklene mine har aldri vært helt hundre prosent "synlig", og jeg har heller aldri vært særlig motivert til å trene/spise meg tynn. Trening har alltid vært mer som en hobby for meg.

Jeg er på en måte LEI av å veie 8-10kg for mye og være LITT for stor :hrm: De ekstra kiloene ligger rundt midjen og hoftene.

 

Mine matvaner har vært opp og ned;

Mens jeg spiller spiser jeg alt fra pastiller og godteri til frukt og sunt. Jeg har ofte drukket masse mens jeg spiller, og dette har vært alt fra vann og juice til brus og øl. Jeg tar meg ofte en øl i helgene og er generelt glad i sukkerholdig mat/drikke. Jeg er redd for at jeg spiser alt for mye kalorier i motseting til hva jeg trenger, og at dette ofte er "tomme kalorier" som gjør meg større.. :thumbdown:

Mitt kosthold har alltid vært helt "normalt"; frokost i form av brødmat, lunsj i form av brødmat, standard norsk middag og av og til kveldsmat i form av brødmat.

 

 

Jeg føler at jeg ikke driver for SERIØST med alle timene jeg legger ned i trening og kosthold. Derfor trenger jeg hjelp av dere til å legge en plan for hvordan jeg skal kunne gå ned i vekt og bli tynn og fornøyd med meg selv igjen, gjerne fortest mulig! Denne planen består i alt fra antall måltider daglig, mat jeg skal spise, treningsformer jeg skal bruke and so on.. Jeg vil forresten FORTSETTE med å spille data 2-3 timer nesten daglig, fordi jeg liker det..!

 

Ordet er deres, jeg er mottakelig for alt! :)

 

Håper på MASSE tilbakemeldinger fort!

 

-Christeff :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Etter det jeg skjønner utfra din tidligere idrettshistorie, så vil du antageligvis være enklere å jobbe opp i "matchform" igjen, enn en 18 uten noen som helst idrettshistorie. Før du starter slanking er det viktig at du husk at antallet kilo ofte er en dårlig indikasjon på hvor sunn du er. For å forandre kosthold, så tror jeg personlig på å forandre gradvis. Starter med å avstå fra brus, og drikk bare vann og juice, melk og sunnere drikker. Start å gå/jogge rolig i 30 min 2-3 ganger hver uke... Spise frukt istedet for sjokolade og annet dritt.. Nøtter og rosiner anbefales! Man trenger ofte ikke å forandre hele livsstilen på en gang for å se en effekt. Det fører ofte til at man kan gå på en knekk og slutte med alt. Ta forandringer gradvis...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte at jeg skulle få litt liv her med å meddele at jeg har begynt et nytt liv igjen :) Jeg sykler annenhver dag, begynner hver dag med en skål havregryn (uten sukker), spiser frukt til mellommåltider og har kuttet ut brus. Jeg lurte på om det fins flere forbedringer enn i kostholdet og treningen.. Feel free to speak please! :p

Lenke til kommentar

Fruktsukker har ikke samme effekt som rørsukker(vanlig sukker)... Er fremdeles av den mening at frukt bare er positivt, i tillegg til å være vanndrivende,, og at frukt fremdeles bør være en del av kostholdet selv under slanking. Du får i deg like mye sukker fra en sjokkoladebit som fra en god del epler... Bruk av rå grønnsaker som snacks er både godt og sunt, så det vil jeg også anbefale. Holder du en slik livsstil/diet som du gjør nå, vil jeg tro at du ser forandringer iløpet av ikke alt for lang tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...