Gå til innhold

Kraftig laptop, alternativ til MacBook Pro ?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en KRAFTIG laptop, som skal brukes til diverse Adobe-programmer, 3D, etc - altså trengs det noe mer enn en Elkjøp-boks til 3995.

 

Har sett litt på MacBook Pro, de havner på mellom 15-20.000, hva får man i PC-seksjonen i denne prisklassen ? Forslag mottas. :)

 

Hva er egentlig best å gå for? Man får jo Windows på Mac, så programvarekompabilitet burde vel ikke være et tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Macbook Pro i omtrent 18 måneder og bruker Adobe-programvare daglig. Er veldig fornøyd, syntes både at operativsystemet og selve maskinen er stabil. Batteriet begynner selvsagt å bli dårlig nå, mye av grunnen til det er at maskinen brukes som stasjonær. Det var kun i startfasen jeg hadde med meg maskinen ut.

 

Jeg kan ikke si så mye om hva du får for den prisen av Windows-pcer, men erfaringen er at du får bedre spesifikasjoner, men ofte at byggekvaliteten og varigheten er kortere (erfaringene er fra venner og familie som har bærbare pcer i 10,000+ klassen). Jeg tror du blir godt fornøyd med en MacBook Pro, spesielt når du har mulighet til å kjøre begge operativsystemene så godt som du kan i dag.

 

Bare spør hvis det er noe du lurer på ang. Macbook Pro!

Lenke til kommentar

Selv vurderte jeg MBP da jeg kjøpte min Asus V1s. Problemet var bare at en Macbook ville ha kostet ca 10 000,- mer, og det eneste jeg virkelig ville foretrekt med den er ordentlige firewire-porter. Om du feks trenger å kunne drive firewire-enheter uten ekstra strøm, kommer du ganske enkelt ikke utenom MBP.

Hva ytelse anngår er det MANGE andre laptoper som lett slår MBP til samme/lavere pris.

 

Er det forresten 15" eller 17" du er på jakt etter?

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ha valgt meg ny bærbar i dag så hadde jeg sett på Multicom Kunshan M860.

 

En 15,4" sak fra multicom (selvsagt) som kan konfigureres omtrent akkurat slik du vil ha den med cpu/skjermkort/minne/disk/skjermoppløsning etc.

 

Mye maskin for penga spør du meg. Slik jeg har forstått det så har den god byggekvalitet i tillegg.

 

Det som jeg så var at de faktisk tilbyr 1920x1200 på en 15". Den benytter også Centrino 2 med de nyeste c2d 1066FSB utgavene på 45nm.

Lenke til kommentar
Om jeg skulle ha valgt meg ny bærbar i dag så hadde jeg sett på Multicom Kunshan M860.

 

En 15,4" sak fra multicom (selvsagt) som kan konfigureres omtrent akkurat slik du vil ha den med cpu/skjermkort/minne/disk/skjermoppløsning etc.

 

Mye maskin for penga spør du meg. Slik jeg har forstått det så har den god byggekvalitet i tillegg.

 

Det som jeg så var at de faktisk tilbyr 1920x1200 på en 15". Den benytter også Centrino 2 med de nyeste c2d 1066FSB utgavene på 45nm.

Prøvde å sette opp litt;

15.4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

INTEL CORE 2 DUO P9500 2.53GHZ 1066MHz 6MB cache 25w

320GB SATA 5400RPM 2.5"

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

NVIDIA® GeForce® 9800M GTS 512MB DDR3 skjermkort

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit, norsk OEM [+1310,-]

 

Noen spørsmål;

Bør man ha HDD med 7200RPM ?

Bør man oppgradere skjermkort noe (GTS er valgt, ellers har dem GT og GTX utenom) ?

Det går med 64bits WinVista på denne ?

Er det vits å oppgradere skjerm til 1920x1200?

 

Dette havner på like over 15.000, altså 5000 kroner mindre enn MBP, vil det være store ytelsesforskjeller på dette oppsettet ?

Prosessor- og minnemessig er vel disse ganske like? HDDen her er større, skjermkortet noe ala det samma?

 

Acer Aspire 5920g er noe som du burde se på men teknologien er litt gammel

 

Og du har jo den nyere modellen 5930g

Det er noe feil med linkene dine.. :)

Lenke til kommentar

En 7200rpm disk er i mine øyne viktig om man driver med diskintensive oppgaver. Byttet disken i min gamle fra en 5400rpm til en 7200rpm og merket stor forskjell på maskina. Spesielt respons og start av programmer. Jeg hadde aldri vurdert en 5400rpm disk i dag :)

 

Uansett så er en hd en flaskehals, prøv å gjør den så "liten" som mulig og velg en 7200rpm.

 

Når det gjelder likheten mellom en mbp og multicom'en så har for det første mbp'en gammelt chipsett samt "gammel" c2d med FSB på 800. Multicom'en har Nyeste utgave av chipsett og c2d med FSB på 1066. Jeg ville tro at dette har en del å si på ytelsen. Samtidig så bruker mbp DDR2. Multicom DDR3.

 

Ytelsesmessig er mao Kunshan en del kraftigere.

 

Skal du spille mye? Hvis ikke har ikke skjermkortet så mye å si.

 

Test av maskinen på hw.no om du ikke har fått med deg den (15 juli):

 

http://www.hardware.no/artikler/multicom_kunshan_m860/53697

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...