Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av garasjeplass i sameie?


Eplejus

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en blokk med totalt 17 selveierleiligheter og undergrunns garasjeplass.

Jeg er så heldig å ha tilgang til 2 garasjeplasser og jeg ønsker å leie ut den ene garasjeplassen til noen utenifra sameiet, altså, til en som ikke bor i blokken.

 

Styret her i sameiet nekter meg dette da de sier at de ikke vil at uvedkommende skal ha tilgang til blokken og at nøkler (garasjeportåpner i dette tilfelle) ikke skal "fly rundt" som de sier.

 

Jeg veit at postvesnet og avisbudet allerede har nøkler til blokken, så stiller et lite spørsmålstegn her.

 

Er det noen lover og regler for dette og har de lov til å nekte meg å leie ut den garasjeplassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva som står i borettslagsvedtektene det. Borettslaget er demokratisk, så hvis du ønsker å få bort denne regelen, så får du ta det opp i neste generalforsamling.

 

Da du kjøpte leiligheten skrev du også under på at du godtok vedtektene som er bestemt av borettslaget.

Lenke til kommentar

Det kan være fornuftig å finne riktig lov først ...

 

Trådstarter skriver at det er 17 selveierleiligheter, og det er vel naturlig å anta at det er tale om et sameie som reguleres av eierseksjonsloven, jf. dennes § 1.

 

Så vidt jeg forstår, er man sameier med en brøk i hele sameiet. Man har en total bruksrett til en seksjon, dvs. i dette tilfellet en leilighet. Denne råder man over som om man var eneier, jf. § 22 første ledd.

 

Garasjer og lignende inngår normalt ikke i seksjonene, men utgjør fellesareal. Det er vanlig at man i vedtektene fastsetter hvem som skal ha en særlig bruksrett til den enkelte parkeringsplass e.l., jf. § 19 femte ledd. Sameiermøtet kan fastsette ordensregler for bruk av fellesarelaet, jf. § 19 siste ledd.

 

Vedtektene fastsettes av sameiermøtet, normalt med 2/3 flertall, jf. § 28. Avgjørende for trådstarters rett til å leie ut parkeringsplassen, er antagelig hva som står i vedtektene. Med mindre det fremgår av vedtektene at parkeringsplassene ikke kan leies ut, tviler jeg på at dette kan nektes. Jeg viser til § 19 annet ledd:

 

Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.

 

Utleie av parkeringsplasser i sameier er vanlig, i hvert fall i Oslo. Så lenge dette gjøres på forsvarlig måte, har jeg vanskelig for å se at styret kan stikke kjepper i hjulene.

 

For ordens skyld nevner jeg at dette ikke er mitt spesialfelt, og at jeg skyter relativt fritt fra hoften på grunnlag av lovens ordlyd. Det er noe dritt å havne i bråk med sameiet, særlig i et lite sameie som dette. Diplomati bør følgelig være en fornuftig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...