Gå til innhold

Ny linse til Nikon D80, noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med den linsa som fulgte med kameraet. Er omtrent umulig å bruke s-innstillingen fordi bildene blir alt for mørke. Jeg kan kun benytte meg av denne innstillingen når det er veldig lyst ute, dvs. kun midt på dagen om sommeren.

Helge655mindre.jpg

Da jeg bruker mye tid på å ta bilder av bikkjer som springer i 55-60 km/t blir dette et stort handikapp for meg da denne innstillingen er den klart beste for å få så klare bilder som mulig. (ihvertfall som jeg vet.

Jeg er vel verdens største amatør og lærer meg ennå å bruke kameraet riktig,

Jeg mener å huske at jeg ble rådet til å kjøpe denne linsa

Sigma 50-150 f/2,8

men ikke helt sikker på om det var denne, noen som har råd og tips?

linsa jeg har nå er den vanlige AF-S Nikkor 18-135 som følger med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må nok gå litt dypere inn i materien. Når du bruker S så setter du en ganske klar begrensning for kameraets valgmuligheter. Hvis du bruker 1/100s så må du ha en ganske stor blender innedørs, så du forsøker å tvinge kamera til å ta et mørkere bilde enn det som er naturlig. Du må sette deg ned å lese litt mer om teoriene bak fotografering, for du mangler endel basic-kunnskap. Kompendiet som er sticky under Fotografering er et godt sted å starte. Skal du forlate full automatikk så bør du lese litt teori samtidig. Ellers forstår du nesten ingenting av det du holder på med.

Edit: De zoomen du har burde også holde til den typen bilder du tar, så lenge lyset er som dette og du ikke er redd for iso 400. Lengste brennvidde er nesten den samme som på den zoomen du har fått råd om å kjøpe, men den Sigma-zoomen er mer lyssterk. Men utendørs i fint lys så vil ikke den lysstyrken ha noe å si.

Endret av PMnormal
Skrevet

jeg snakker her om utendørs. Når jeg bruker s-innstillingen. Bildene blir mørke, uansett hvilke innstillinger jeg kjører med. Om det her enten er snakk om ISO 400 som jeg mye bruker til vanlig, eller om jeg kjører ISO opp.

På auto som jeg bruker til vanlig har jeg ikke sjanse til å få bikkjene i fokus, er kun derfor jeg bruker andre innstillinger.

Grunnen til at jeg ikke har gått til anskaffelse av verken blits eller linse er nettopp for å lære å bruke kameraet først, takker for tips om "lesebok".

Har kun manualen å lese i, og studerer den opp ned og i mente, men mye jeg ikke blir særlig klokere på.

Jeg fikk dette tipset for problemet mitt med undereksponerte bilder;

For å få lysere bilder har du derfor tre muligheter:

1) Du kan øke lukkertiden. Jo lengre lukkeren er åpen jo mer lys får sensoren å jobbe med og jo lysere blir bildet. Ulempen er at lengre lukkertider betyr at sluttresultatet blir mer følsomt for at kamerahuset og/eller motivet flytter på seg, slik at bildet blir uklart av den grunn. Det første kan du kompensere for med stativ eller (til en viss grad) ved å kjøpe et objektiv med vibrasjonsdemping. Det siste er litt vanskeligere å gjøre noe med.

2) Du kan gå til innkjøp av mer lysfølsom optikk. 18-135 har en blenderåpning som går fra 1/3,5 i den vide enden til 1/5,6 i den smale. Det er med andre ord ikke et spesielt lyssterkt objektiv. Et objektiv som f.eks. Sigma 50-150 f/2,8 vil ved lengste tele slippe inn fire ganger så mye lys som 18-135, som betyr at du kan bruke en fjerdedel så lang lukkertid og få den samme eksponeringen.

3) Du kan øke ISO-innstillingen til kameraet. Koster deg ingenting, og får ned lukkertiden. Ulempen er at ved høyere iso vil du se synlig støy på bildene som også går utover de fine detaljene i bildet.

Var derfor jeg nå har begynt å lure på om jeg ikke burde kjøpe meg en annen linse.

Skrevet
Edit: De zoomen du har burde også holde til den typen bilder du tar, så lenge lyset er som dette og du ikke er redd for iso 400. Lengste brennvidde er nesten den samme som på den zoomen du har fått råd om å kjøpe, men den Sigma-zoomen er mer lyssterk. Men utendørs i fint lys så vil ikke den lysstyrken ha noe å si.

mhm, er jo nettopp dette som er problemet mitt her. Linsen min er flott å bruke på disse sommerdagene som vi har hatt et par ganger i uka disse siste to månedene.

Problemet mitt er jo at de 10 andre månedene i året blir det umulig å ta bilder av bikkjene, eller noe annet som befinner seg ute som rører seg i mer enn gå-tempo.

Inne er det ingen problem, der bruker jeg som regel auto, men tar lite bilder innendørs i det hele tatt...

Skrevet

Du gjør helt rett i å bruke S programvalg. For å fryse ekstremt raske bevegelser så skal man aktivt velge en lukkertid (S) som passer farten. I ditt bilde så har du benyttet 1/1250 sekund som ser ut til å være greit. Hvis du hadde hatt et objektiv med lysstyrke 2.8 (som er litt mer enn to blendertrinn bedre enn objektivet ditt - f6.3 ved 135 mm) så kunne du ha benyttet en lukkertid på 1/5000 sekund i den samme situasjonen. Derfor vil det alltid være ønskelig med så lyssterk optikk som lommeboka tillater ...

et par tips til:

- Ser også at du har benyttet ISO 1000. Hvis du tåler litt støy i bildene så kan du også skru opp denne et par steg.

- Du kan også prøve å panorere slik at bikkjas relative fart ikke blir så stor, bruk gjerne monopod.

Skrevet
- Du kan også prøve å panorere slik at bikkjas relative fart ikke blir så stor, bruk gjerne monopod.

takker for svar og råd froggyler.

monopod er noe jeg enda ikke har gått til innkjøp av, men det skal jeg, merker at det hadde vært greit å ha i mange sammenhenger.

Er klar over at det er vanskelig å ta bilder av ei bikkje i fart, men jeg sikter ikke til den store gullmedaljen. Derimot er allikevel bikkjene hovedgrunnen til at jeg har det kameraet jeg har, så jeg prøver og feiler, men kunne ikke hatt det mer gøy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...