Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lamda varsellampe lyser

Wooho

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er snakk om en Golf V 2004 FSI utgaven. Fikk anmerkning på EU kontroll om at lamdaverdien var for høy. Tok en tur innom Møller bil og dette ble fikset. 28.04.08.

Men i dag etter å ha startet opp bilen etter en liten tur innom butikken lyste lamda varsellampen konstant.

Har jeg noe klagerett på dette, få det fikset og dekket gratis av møller. Bilen har kjørt knappe 4000km etter at de hadde mekket på dette hos Møller.

post-43894-1216339465_thumb.jpg

Endret av Wooho
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Det behøver ikke å være selve lambdasonden(e) som er feil. Jeg fikk dette på min da luftmasseføleren hadde feil. Dette resulterte i at motorstyringen doserte feil, og at lambdasensoren varslet feil, uten at den var årsaken.

Uansett: Du har en 2004-modell, som (avhengig av reg. dato) bør være dekket av 5 års reklamasjonsrett. Det burde derfor ikke være noe problem å få fikset dette uavhengig av hva som er gjort tidligere.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Fikk bestilt tid hos Møller til Onsdag. Skal være tilstede mens de utfører testen. Jeg er spent på hva som forårsaker problemet

• 2 måneder senere...
Skrevet

Haloen gutta boys! Rett etter at den forige posten ble postet var eg innom Møller bil i Stavanger og de kunne ikke finne noe som helst galt med lambda sonden så de resatte noe slik at lampa slukna. Men fikk beskjed at skulle den lys igjen var det bare å ta turen innom Møller på nytt og la dem bytta lambdasonden.

Så mitt spørsmål er da. Etter en uke begynte lampa å lyse på nytt, 3000,- koster det å bytte denne sonden. Kan Møller holde på slikt, komme med denne, "vi finner ingen feil, men kan prøve å bytte den"? Det er to stk av disse sondene. Eg tenker, hvis de skal drive på slikt så må sikkert den andre byttes ut 3000,- pluss og eventuelt kan de komme med at katalysatoren må byttes ut og da ligger eg med en regning i hånden på godt over 10000,-

Har vært i kontakt med forbrukerrådet og der fikk eg til svar at det er 5 års reklamasjon på en slik del, så da betyr det da vel at Møller skal bytte denne lambdasonden gratis?

Fordi slik historien er: Fikk annmerkning på EU kontroll, Møller resatte noe på bilen (på dette tidspunktet lyste ikke lampa), så begynte den å lyse så resatte de noe igjen så nå lyser den. Skal inn hos dem den 23 oktober.

Bilen drar ellers som den skal har ikke merket noe som helst på oopførselen osv.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Dersom det er elektronikkfeil, bør det gå på 5 års reklamasjonsrett. Forutsetter selvsagt at bilen ikke er bruktimportert privat, da har du kun fabrikkgarantien (og den er vel 2 år, hvis jeg ikke tar feil?).

Edit: Lampen som lyser på bildet ditt er ikke en lambda-lampe, men en lampe som viser at det er registrert en feil i motorstyringen din. Verkstedet ditt kan lese ut hva som er årsaken til feilen, men dette er ikke alltid riktig. Feil på luftmassemåler kan gi varsel på lambdasensor, da dette vil gi feil info til motorstyringen om inngående luft i motoren, som vil medføre feil bensin/luft-forhold, og igjen vil medføre at lambdafeil registreres.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
Og det er ikke alltid at feilen er feilen kommer. En lambda kan ødlegges av dritt i eksosen.

Ramlet litt av på første setningen her...

Dersom toppakningen er hel og alt forøvrig er i orden, hva slags "dritt" kan man få i eksosen? Annet enn uforbrent bensin som er forårsaket av feil på luftmassemåler eller ev. andre deler av motorstyringen som styrer innsprøytning og tenning? Noe annet blir det selvsagt dersom man har en motor med feil, slik at det kommer vann eller olje i eksosen.

Skrevet (endret)

Jepp, det er det jeg tenker på, en motor med deffekt toppaknig så det blir mye vann og olje i eksosen. Er jo rart om de ryker gang på gang.

Edit: retta opp litt, ble veldig snodig setning det der gitt :p

Endret av L O G I M A N
Skrevet

Jeg hadde en feil på lamdalampen på min bil en gang, men det ble dekket på reklamasjonsretten (3-4 år gammel bil). Feilen har aldri dukket opp igjen. Men det var dog heldigvis ikke en VW og Møllersystemet.

Skrevet
Edit: Lampen som lyser på bildet ditt er ikke en lambda-lampe, men en lampe som viser at det er registrert en feil i motorstyringen din. Verkstedet ditt kan lese ut hva som er årsaken til feilen, men dette er ikke alltid riktig. Feil på luftmassemåler kan gi varsel på lambdasensor, da dette vil gi feil info til motorstyringen om inngående luft i motoren, som vil medføre feil bensin/luft-forhold, og igjen vil medføre at lambdafeil registreres.

På bilen min (Kangoo) betyr den lampa at det er avgass feil. Da jeg kjøpte bilen min lyste denne lampa. Resatte den for å sjekke om lambdasonden hadde slått ut ved en feil, men etter en liten stund begynte den å lyse igjen, og det viste seg at katalysatoren var defekt. Kostet 9500,- for ny katalysator og jobben med bytte. Dette dekket forrige eier, så det var noe jeg slapp å betale.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Har du sjekket i instruksjonsboken hva lampen betyr? Normalt er den ikke spesifikk for avgassfeil, den lyser også ved alle feil registrert av motorstyringe, for eks på tomgangsregulatoren. Enkelte biler med dieselpartikkelfilter har egen lampe for den, men jeg har ikke sett noe som har egen lampe for avgassfeil.

På biler med kun EN lambdasensor sitter denne alltid før katalysatoren, og vil ikke lyse ved feil på denne.

Skrevet
Har du sjekket i instruksjonsboken hva lampen betyr? Normalt er den ikke spesifikk for avgassfeil, den lyser også ved alle feil registrert av motorstyringe, for eks på tomgangsregulatoren. Enkelte biler med dieselpartikkelfilter har egen lampe for den, men jeg har ikke sett noe som har egen lampe for avgassfeil.

På biler med kun EN lambdasensor sitter denne alltid før katalysatoren, og vil ikke lyse ved feil på denne.

Kangooen min har ei lampe for avgassfeil, og ei annen for motorfeil. Hos meg var det lambdasensoren i katalysatoren som gikk av.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Da vil jeg anta at lampen for avgass har et annet symbol enn en gul motor....

Skrevet (endret)
Da vil jeg anta at lampen for avgass har et annet symbol enn en gul motor....

80_-13115271.jpg

Slik ser symbolet for motorfeil ut (symbolet under symbolet for høyre blinklys). Symbolet for avgassfeil er så og si lik symbolet i første post. Dette symbolet lyser rødt sammen med "STOP", mens symbolet for avgassfeil er ca likt, men mangler "stop"-teksten inni, og lyser gult sammen med "SERV".

Endret av >Jonas<
Skrevet

Haloen god folket:)

eg har tatt en rask kikk i instruksjons boken og der står det at den lampa (bilde i første post) blinker så er det en skade på katalysatoren. Hvis lampa lyser konstant (i mitt tilfellet) er det registrert feil på avgass og at lamdasonden enten registrerer feil eller er defekt. :yes:

• 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Hva var feilårsaken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...