Gå til innhold

nok med det gamle, hva med det nye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. hvor seriøst skal man ta NT i forhold til GT?

Dersom en kristen bare kunne valgt mellom GT og NT, så hadde helt klart NT vært det viktigste.

 

2. skal man følge hele NT eller bare deler av det? isåfall hvilke deler?

Alt er oppbyggelig og godt for kristne å lese, men tror hebreerbrevet er ment særlig for messianske jøder, og joh. åp. er jo en profeti som det ikke er mulig å tolke å forstå fullt ut.

 

3. hva skal tolkes og hva skal tas bokstavelig?

Det ligger mye mellom linjene som bare er mulig å forstå dersom man først tror at det er sannheten.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
1. hvor seriøst skal man ta NT i forhold til GT?

 

2. skal man følge hele NT eller bare deler av det? isåfall hvilke deler?

 

3. hva skal tolkes og hva skal tas bokstavelig?

 

1. Man skal ikke stole blindt på noen av dem.

 

2. Følg nestekjærlighetsbudet, vær skeptisk til resten.

 

3. Alt skal tas bokstavelig, det er fornuftig å anta at forfatterne ønsket å være så tydelige som mulig for å nå ut til folk med sitt budskap. Men ingenting skal følges ukritisk.

Lenke til kommentar
1. hvor seriøst skal man ta NT i forhold til GT?

Dersom en kristen bare kunne valgt mellom GT og NT, så hadde helt klart NT vært det viktigste.

 

2. skal man følge hele NT eller bare deler av det? isåfall hvilke deler?

Alt er oppbyggelig og godt for kristne å lese, men tror hebreerbrevet er ment særlig for messianske jøder, og joh. åp. er jo en profeti som det ikke er mulig å tolke å forstå fullt ut.

 

3. hva skal tolkes og hva skal tas bokstavelig?

Det ligger mye mellom linjene som bare er mulig å forstå dersom man først tror at det er sannheten.

 

takk bellicus.

 

etter det jeg har lest finner man også litt av vært i det NT også.

 

en opplever jesus som en god, snill og tilgivende figur men også sint, truende og intolerant/fanatisk.

jeg har også funnet en god del antisemittisme, merkelige familie verdier og mord for å nevne noe.

 

hvilke deler av NT representerer kristendommen best?

 

jeg kan se at veldig mye av det som står i NT kan misbrukes i en stor grad så hvordan skal man på best mulig måte få mennesker til å holde med den gode siden av bibelen?

Lenke til kommentar
2. Følg nestekjærlighetsbudet, vær skeptisk til resten.

 

Hvis man gjør det, så er man jo faktisk svært positiv til hele bibelen.

ja, spesielt dette:

 

9 Jeg vet om det du har gjennomgått og vet at du er fattig - og likevel rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det, for de er Satans synagoge.

 

og dette:

 

15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Faderen i seg.

 

En annen ting Bellicus...

dersom du synder...hva gjør du for å få tilgivelse?

 

22 Etter loven blir jo nesten alle ting renset med blod, og synd blir ikke tilgitt uten at blod blir utøst.
Endret av analkløe
Lenke til kommentar
2. Følg nestekjærlighetsbudet, vær skeptisk til resten.

 

Hvis man gjør det, så er man jo faktisk svært positiv til hele bibelen.

ja, spesielt dette:

 

9 Jeg vet om det du har gjennomgått og vet at du er fattig - og likevel rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det, for de er Satans synagoge.

Ifølge kristendommen er det kristne som er jøder, og judaisme er ikke en måte man kan oppnå frelse på.

 

og dette:

 

15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Faderen i seg.

Det som menes med å elske verden, er å elske ting som har med den fysiske kroppen å gjøre og ellers materielle verdier. Alt dette er ting som vil ta slutt en dag og har dermed ingen reell verdi i seg selv. Da er det jo bedre å elske han som har skapt alt sammen, han som er kilden til det man elsker i verden, så man kan få gode ting som varer evig istedenfor.

 

En annen ting Bellicus...

dersom du synder...hva gjør du for å få tilgivelse?

 

22 Etter loven blir jo nesten alle ting renset med blod, og synd blir ikke tilgitt uten at blod blir utøst.

Jødene i GT ofret dyr for å bli renset for sin synd, kristne blir renset av det offeret som Jesus gjorde.

Lenke til kommentar
2. Følg nestekjærlighetsbudet, vær skeptisk til resten.

 

Hvis man gjør det, så er man jo faktisk svært positiv til hele bibelen.

ja, spesielt dette:

 

9 Jeg vet om det du har gjennomgått og vet at du er fattig - og likevel rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det, for de er Satans synagoge.

Ifølge kristendommen er det kristne som er jøder, og judaisme er ikke en måte man kan oppnå frelse på.

 

Hvilken sekt er det som har lurt deg nå?

Jeg har forsåvitt tittet innom mange forskjellige kristne kulter og dette blir noe vagt.

har du hørt om en kristen syndagoge?

 

Men la oss nå fabrikere en konspirasjonsteori og si at de som kaller seg jøder nå er falske jøder, og de kristne er de ekte jødene...kan dette være grunnen til at katolikkene delfinnanserte jødeutryddelsen i ww2?

Hitler var egentlig kristen og skulle befri verden fra satans syndagoge?

spennende :innocent:

 

og dette:

 

15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Faderen i seg.

Det som menes med å elske verden, er å elske ting som har med den fysiske kroppen å gjøre og ellers materielle verdier. Alt dette er ting som vil ta slutt en dag og har dermed ingen reell verdi i seg selv. Da er det jo bedre å elske han som har skapt alt sammen, han som er kilden til det man elsker i verden, så man kan få gode ting som varer evig istedenfor.

 

Du bruker mange ord på å bortforklare en enkel lettfattet linje Bellicus :whistle:

Mulig jakobs brev er noe klarere:

 

4 Dere troløse! Vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende.

 

En annen ting Bellicus...

dersom du synder...hva gjør du for å få tilgivelse?

 

22 Etter loven blir jo nesten alle ting renset med blod, og synd blir ikke tilgitt uten at blod blir utøst.

Jødene i GT ofret dyr for å bli renset for sin synd, kristne blir renset av det offeret som Jesus gjorde.

Dersom du skal kalle deg kristen burde du av alle være inneforstått med at dette sitatet er hentet i fra brev til hebreerne og er å finne i NT og ikke GT :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...