Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har peiling på hva som er verdt å betale for en F100 med MB15?.

Er det "way over" pris å betale ca 2500 for et slikt kamera som er så godt som nytt (brukt 3 måneder), inklusiv frakten.

Skrevet

Ja har sett andre kameraer i lavere pris klasse, men ble litt interessert i dette, da det skal så å si være å beregne som nytt - alt i pakken er ikke pakket ut en gang (som f.eks reimen etc)...:)

Skrevet

Det er rart å bruke analogt kamera, stor forskjell fra digitalt. Jeg var ute å gikk i litt over en time og klarte bare å bruke ca. 60% av en film(36). Med digitalt kan jeg ta 50-80 bilder på en times gåtur.

Hadde håpet på å skyte opp en film slik at jeg kunne prøve fremkallingsbaggen. Ny dag imorrra ;)

Skrevet (endret)

Haha! Det har eg òg funne ut! (Eg er til og med mykje tregare enn deg, men det gjeld eigentleg på digitalt òg.)

snålt...

Redigert: Men eg trur det er like greitt eigentleg. Eller nei, det er berre bra.

Endret av krita
Skrevet (endret)

OK, han gjer no litt dårleg research, då:

Lysmåleren i OM-2 har utrolige -5,5EV (120 sek ved ASA100 50mm f1.4) som nedre følsomhetsgrense, en grense som (bortsett fra i OM-4) fremdeles er ubeseiret.

Min Pentax LX har -6,5 EV = 125 sek. Berre marginalt, ja, men likevel. :roll: Men begge vert jo grundig slått av OM-4 med 240 sek. :hm:

For øvrig nytta Pentax også dette OTF-lysmålingssystemet som Olympus hadde på sin OM-2, men Pentax sitt kom fem år seinare, i 1980 på LX, og det vart vel ikkje vidareført på seinare modellar. Ganske genialt, og eg skjønnar ikkje kvifor dette ikkje er vidareført på dagens SLR. :hmm:

Endret av Asbjeurn
Skrevet

En om-2 med 50mm 1,8 får man jo kastet etter seg ebay for slikt og ingenting.

Jeg er såå glad for at jeg har både om-2 og om-4. :yes:

Skrevet

Noen som har erfaring med fremkalling av Ilford Delta 3200 120-film i D76? Har søkt litt rundtomkring og dette ser ikke ut til å være den beste kombinasjonen. Kanskje eksponering ved 800 er et ok kompromiss?

Skrevet

Herregud :wallbash:

Fremkalte min andre B&W film idag og rotet noe forferdelig.

Blandet stoppen til 1:12 istedet for 1:19, jeg tynnet ut i før den ble brukt.

Jeg brukte tiden til fix'en på stoppen, 3min. istedet for 20sek.

Den digitale termometeret klikket plutselig og begynte å pipe og vise 50 grader istedet for 20.

Filmen henger til tørk i dusjkabinettet. Får håpe det ordner seg.

Dette blir bare mer og mer gøy :fun:

Skrevet

Jeg bruker bare vann, ikke stopp, tømmer raskt ut fremkaller skyller raskt og fyller på fix. Det viktigste er å bruke like lang tid på dette hver gang.

Kent

Skrevet
Herregud :wallbash:

Fremkalte min andre B&W film idag og rotet noe forferdelig.

Blandet stoppen til 1:12 istedet for 1:19, jeg tynnet ut i før den ble brukt.

Jeg brukte tiden til fix'en på stoppen, 3min. istedet for 20sek.

Den digitale termometeret klikket plutselig og begynte å pipe og vise 50 grader istedet for 20.

Filmen henger til tørk i dusjkabinettet. Får håpe det ordner seg.

Dette blir bare mer og mer gøy :fun:

Det går nok helt fint. Så lenge man ikke bruker fiks før fremkaller går det meste bra.

Francis

Skrevet (endret)

Det ble ikke så ille.

Er det noe jeg gjør galt siden jeg synes bildene mine blir mer kornete?

Nytt vs. gammelt / digitalt vs. analogt

Endret av Ildhode
Skrevet (endret)

Det kan hende. Skal prøve den andre måten; agitere de første 30-60sek og la den stå i 17min.

Edit:

Har handlet inn diverse film fra ebay som jeg fikk lyst å prøve ut.

Fuji ProPlusII 100 fargefilm

Fuji Neopan SS 100 B&W

Tenkte jeg skulle prøve noe som het Lucky, men de er visst skikkelig ræva.

Endret av iKenneth
Skrevet

Tror det ligger ute en del bilder med "Lucky film" på flickr. Ser bra ut noe av det, men det er sikkert folk som vet hva de driver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...