Gå til innhold

Oppvarming - har det noe å si?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker å ha ganske hard oppvarming før styrketreninga, i praksis en hel cardioøkt. Jogger 30-40min før styrketreninga. Er ikke helt sikker på om det har noe å si, men mener at det skal gå bra å trene styrke etter cardioøkta. Det er jo leverglykogenet som brukes under cardio, mens styrketrening bruker det lokale muskelglykogenet som drivstoff.

Noen som har invendinger/synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vet er at oppvarmings delen burde vare rundt 15-20 minutter før du trener styrke. Du trener rundt 100% mer enn dette, så tror ikke dette er noe problem. Men etter du har jogget cardio tror jeg det er lurt å få i seg noe næring for å best mulig forbrenning, så kroppen ikke gnager på musklene. Men nå er jeg ingen ekspert, så det kan hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Kommer an på hva du prioriterer. Hvis du sliter deg helt ut med 40min cardio før styrketrening, tilsier all logikk at styrkeøkten vil lide av dette (du vil yte mye mindre, enn hvis du hadde holdt deg til en oppvarming istedet). 40min cardio er ikke oppvarming.

Ja, det er akkurat det som jeg ikke er helt sikker på. Jeg vet at muskelceller inneholder lagre av glykogen og myoglobin (som binder oksygen). Dette brukes som drivstoff under styrketrening. Cardiotrening forbruker blodsukkeret, som kommer fra leveren.

Selvfølgelig kjenner man noe forskjell på hvor mye man klarer etter en cardoiøkt, men etter å ha roet ned vil jeg tro denne forskjellen er meget liten. Man blir f.eks. ikke sliten i biceps av jogging, så tror nok man klarer maksløft... men igjen, jeg bare spekulerer

Man blir dog mer sulten utover treninga, men det er en annen sak :D

Endret av pfa87
Lenke til kommentar
google "magnificent mobility"

 

Har du den eller? Hva synes du i så fall?

 

Har tenkt på å kjøpe den selv, men prisen er litt stiv... Men venter på Cressey sin nyeste bok nå, har hørt kapitellet der om oppvarming er veldig bra. Så må en vel bare skaffe seg tennisball og rulle. :)

Lenke til kommentar
google "magnificent mobility"

 

Har du den eller? Hva synes du i så fall?

 

Har tenkt på å kjøpe den selv, men prisen er litt stiv... Men venter på Cressey sin nyeste bok nå, har hørt kapitellet der om oppvarming er veldig bra. Så må en vel bare skaffe seg tennisball og rulle. :)

 

Har tenkt på det selv, heh. Noen som har erfaringer med tennisballrulling i forbindelse med trening av bøy f.eks?

 

Føler av og til at de artiklene av Cressey og hans disipler blir litt vel mye sånn amerikansk overdramatisering. Kan i alle fall ikke se for meg at jeg skal ofre så mye som en halvtime av treningene mine på mobility og prehab arbeid slik som man får inntrykk av at han anbefaler. Man skal jo tydeligvis bruke et kvarter på rotator cuff og alt mulig rart kryping langs vegger og gud vet hva hver gang man skal trene.

Lenke til kommentar
høh...jeg jogger i 5 minutter før jeg trener styrke jeg:( er det dumt?

 

Er bedre enn ingen ting i alle fall. Får pulsen og den generelle blodsirkulasjonen opp til et nivå som er egnet for trening. Regner med du har egne oppvarmingssett med lettere vekter på de ulike øvelsene i tillegg?

Lenke til kommentar
Har tenkt på det selv, heh. Noen som har erfaringer med tennisballrulling i forbindelse med trening av bøy f.eks?

 

Føler av og til at de artiklene av Cressey og hans disipler blir litt vel mye sånn amerikansk overdramatisering. Kan i alle fall ikke se for meg at jeg skal ofre så mye som en halvtime av treningene mine på mobility og prehab arbeid slik som man får inntrykk av at han anbefaler. Man skal jo tydeligvis bruke et kvarter på rotator cuff og alt mulig rart kryping langs vegger og gud vet hva hver gang man skal trene.

 

Leste, eller hørte?, intervju med Cressey. Der sa han at det ikke nødvendigvis var et must å gjøre rulling og sånt rett før/etter trening. Det viktigste var at man i det hele tatt gjorde det. :-)

 

Så får man heller stå opp litt tidligere...;-)

Lenke til kommentar
høh...jeg jogger i 5 minutter før jeg trener styrke jeg:( er det dumt?

 

 

Har fått kjempemye igjen for magnificent mobility selv. Har kjørt det som generell oppvarming ganske lenge, og mobiliteten er betraktelig forbedret. Anbefales. :thumbup:

 

Har lest at mange synes dette tar lang tid. Hvor lang tid bruker du på dette?

 

7-8 minutter. Det er ikke meningen at du skal kjøre gjennom hele arsenalet.

Lenke til kommentar
Har fått kjempemye igjen for magnificent mobility selv. Har kjørt det som generell oppvarming ganske lenge, og mobiliteten er betraktelig forbedret. Anbefales.

Samme her, masse bra øvelser som har hjulpet meg mye. Glute activation øvelsene gjør også at man blir sterkere i bøy og mark, jeg merket en liten forskjell nesten med en gang.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Stemmer. Kjører alltid glute activation. :thumbup:

 

Og det med å stramme glutes under øvelser gir for så vidt økt styrke sånn overall, synes ihvertfall jeg. Ikke bare i bøy og mark, men i ting som benk, chins osv også.

 

Bump!

 

 

Kunne dere ha begrunnet hvilke øvelser i magnificent mobility dere kjører? Har nettopp begynt med styrke og kjører et fullkropsprogram. Takker for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...