Gå til innhold

Allround PC til ca 9000,- Har noen spørsmål angående enkelte komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei. :yes:

Skal kjøpe meg ny pc som skal brukes til 3d animasjon, photoshop, filmredigering, men også nye spill. Med andre ord så bruker jeg en del tunge programmer, men er også glad i fet grafikk på nye spill. :roll:. Har ikke store planer om å overklokke, men det er mulig jeg setter meg inn i det etter hvert.

 

Jeg har nå tittet en del rundt på nettet og kommet fram til følgende oppsett:

 

Kabinett: Chenbro Gaming Box Black/Silver 350W Strømforsyning (Eier den fra før av)

PSU: Corsair Powersupply 550W Black

Hovedkort: Asus Rampage Formula

Prossessor: Intel Core™ 2 Quad Q9300

Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 4850

 

Kommer på totalt 8902,- hos komplett.

 

- Er litt usikker på valget av hovedkortet. Valgte X48 fordi det virker mer framtidsrettet, men kommer det til å komme noe nytt og "revelusjonerende" som man må ha X48 kort for å bruke? Hvis jeg kjøper et billigere kort (f.eks et X38 kort) vil jeg da kunne spare mye penger og fortsatt beholde det meste av ytelse og funksjonalitet? Kom gjerne med andre forslag.

 

- Prossessorvalget står mellom Quad Q9300 og Q6600, men valget heller mest på Q9300 siden den bruker 45nm teknologi og dermed har mindre varmeutvikling. Men jeg har jo en Zalman CPU kjøler så kankje jeg like så godt skal gå for Q6600 og spare noen 100-lapper?

 

Quad core er vel best å velge siden jeg bruker mye photoshop og sånt vel?

 

- Skjermkort er jo nesten umulig å velge siden det er et hav av dem, men Gigabyte Radeon HD 4850 virker jo som et godt valg med det som trengs av funksjoner. Vil jeg merke veldig forskjell om jeg kjøper 2 stk. og kjører crossfire eller?

 

- Når det kommer til operativsystem har jeg også en del spørsmål. Jeg tror jeg går for Vista, fordi hvis jeg fjerner mye drit og slår av ting jeg ikke trenger, så er vel ikke Vista så dårlig som noen skal ha det til, eller hva?

Har jo ikke noe behov for aero og diverse fancy greier . Jeg vil bare at det skal kjøre lett og funke bra, så da skal det vel holde med den billigste versjonen av Vista. Men kan jeg kjøre alt av programmer da? Leste på hjemmesiden til Adobe at photoshop krever Vista Home Premium. Link

 

Også er det valget mellom 32- og 64 bits. Har lest at alt fungerer på 64 bits'en bare jeg finner riktige drivere. Men det er jo kjipt hvis jeg trenger et program og så funker det ikke. (Står på adobe hjemmesiden også at det er 32 bits systemer som støttes).

 

 

Setter stor pris på tips og erfaringer på alle komponentene, også dem jeg ikke har kommentert. Greit hvis noen spotter at jeg har valgt to komponenter som ikke passer sammen også ;) .

Er jo student uten så alt for mye penger, så kan jeg bytte ut en komponent med en billigere og ikke miste så mye ytelse og muligheter så bare si ifra.

 

Tusen takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde tatt et P45 kort med 2 pcix16 2.0 porter og en Q9450 og kanskje kosta på 4870..

 

p45 er ikke så langt unna ytelse til x48 og er i mange tilfeller bedre en x38

 

q9450 er bedre med tanke på at den er raskere stock, men også bedre til evt. klokking seinere

 

4870 er jo litt kraftigere og prisene synker jo slik at om et halvt års tid kan kunne kjøpe et til for kanskje 9-1000kr...

 

og se litt på en corsair 750w.. er ikke så mye dyrere men har jo 2 6pin og 2 8pin pcix kontakter

 

og til slutt se om det er nødvendig å måtte handle på komplett... bruk prisguiden på hardware til å sjekke... kan fort spare mye penger da...

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Hei

Bare noe tillegg..

Det er mye mindre varmeutvikling i en Q9450 enn Q6600. Corsair har en 650W strømforsyning som koster cirka det samme som 550W fra samme. Jeg kjører med 32-bits og 64-bits XP. Skal du holde på med 3D-programmer så gå for Quad og 64-bit operativsystem! Mye mer stabilt i komplekse modeller, og Photoshop fungerer selvfølgelig fint der også. Se på siden du linket til så ser du at XP er helt ok til Photoshop også. Ikkeno problem!

- Og så liker jeg HD'er fra Samsung da..:-)

Endret av JA
Lenke til kommentar
hadde tatt et P45 kort med 2 pcix16 2.0 porter...

Hva er spesielt med de portene?

Og har den samme egenskaper som X48? Med andre ord: vil den kunne oppgraderes med "nytt stæsj" om to år, eller er den tiden over der man kunne klare seg med et hovedkort noen år og bare oppgradere cpu og skjermkort...? P45 er billigere enn X48 eller?

 

q9450 er bedre med tanke på at den er raskere stock, men også bedre til evt. klokking seinere.

Ok. Ser på specs'ne at den yter litt høyere, men vil jeg merke noe til den ytelsesforskjellen? Er den verdt de 400,- ekstra? Klokker mye bedre enn Q9300 eller?

 

4870 er jo litt kraftigere og prisene synker jo slik at om et halvt års tid kan kunne kjøpe et til for kanskje 9-1000kr...

Samma her. 720,- forskjell. Vil jeg merke noen forskjell?

 

Takk for tips angående PSU. Der er jeg helt blank :!:

 

-Angående Opperativsystem:

Ok tror jeg går for 64-bits, men er fortsatt usikker på om de fleste programmer funker i 64-bits... Er det sånn at alt funker bare at de må ha spesielle drivere for å få utbytte av 64bit?

 

Det jeg mente på linken til adobe var at det står "Vista Home Premium". Er det sånn at jeg ikke kan kjøre det på bare "Vista Home" da eller?

 

 

Tusen takk for svar. Fint å få høre fra folk med erfaringer. :yes:

Lenke til kommentar

Ok, fant fram til denne guiden og kom fram til at jeg går for 64-bits Vista. Tror også jeg går for den enkleste versjonen siden jeg ikke trenger sånt fancy smancy greier.

 

Enig i det eller?

 

Har også besluttet å gå for en Q9450, men blir stående på HD 4850. (Tror jeg da.)

Går også for 750Watts PSU'en i stedet.

 

Hva tror dere om minnet og harddisken?

Noen anbefalinger som er nesten like gode, men billigere?

 

Takk ;)

Lenke til kommentar

Trenger du å spare inn litt penger kan du jo se på dette skjermkortet: http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=119551 *host host, min annonse, host* :p

 

Men fra spøk til alvor, ser ett par steder du kan spare noen kroner:

Du sier du ikke kommer til å overklokke. Da er PC8500minne unødvendig. Gå for ett billig PC6400 sett fra Corsair og du er i boks der. 4GB (2x2GB) er en fin mengde. Noe overkill med ett X48 kort om du ikke skal overklokke (i mine øyne). Og i disse dager blir man presset på å bytte over til DDR3, om ett års tid kan jeg tenke meg overgangen er total. Da er det kanskje smartere å gå for ett litt billigere kort, som fortsatt duger til det meste. Bare se på prisen og testene på dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339437.

 

Ellers er jo Asus P5Q P45 ett ypperlig valg. 2skjermkort er for de som MÅ ha det beste og raskeste til enhver tid (min mening), og iogmed du kan spare inn litt penger på billigere ram og hovedkort hadde jeg nok vurdert ett HD4870 over HD4850. (med mindre du kjøper brukt da *host*) Trenger ikke mer enn ett av dette kortet.

 

Bare noen pointere før du bestemmer deg for hva du gjør.

 

EDIT: har selv og en Q9450 og den går så det griner! Anbefales på det sterkeste!

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Okey... X48 er kanskje litt overkill for meg.

Jeg har da sett på Asus P5Q og storebroren Asus P5QC.

De ser jo bra ut begge to, men sistnevnte har støtte for DDR3 minne. Hvis det kommer for fullt om et år så er det vel greit å bruke 175,- mere for å få dette vel?

Jeg mister jo da muligheten for å ha to skjermkort, men et nytt skjermkort om 1,5 år slår vel 2x HD 4850 vel?

Lenke til kommentar
Ser dere anbefaler Quad prosessoren her, hva er egentlig best, Q9450 eller e8500. Vet at den andre er Duo, men er det sånn at quaden yter mer ?

Ettersom jeg har forstått så er Quad Core mer framtidsrettet dvs. at det vil bli laget flere programmer som klarer og ta i bruk fire kjerner. Det fungerer også bedre til videoredigering og 3d. Skal man hovedsaklig spille så har jeg fått inntrykk av av tokjerners (dual core) lønner seg.

 

Du sier du ikke kommer til å overklokke. Da er PC8500minne unødvendig. Gå for ett billig PC6400 sett fra Corsair og du er i boks der. 4GB (2x2GB) er en fin mengde.

Corsair TWIN2X DDR2 4096MB fungerer vel fint det da vel? Mulig jeg skal overklokke etterhvert, men hvis jeg snart går over til DDR3 så holder det vel for nå, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...