Gå til innhold

Ny gamer pc til omkring 10k


Anbefalte innlegg

Okey så da har altså tiden kommet for å kjøpe ny PC.

Jeg skal egentlig bare bruke denne pc'en til gaming, så det er der jeg håper pengene skal gå, men da min kunnskap i dette området er ganske snever hadde det vært flott om noen på dette forumet kunne bistå med litt hjelp.

 

Jeg vet det allerede finnes lignende tråder for øyeblikket men det føles en smule frekt å kapre andres tråder for å stille mine egne spørsmål, så her kjem det.

For det første har jeg ikke tenkt å overklokke maskinen, iallefall ikke til å begynne med. Om jeg skal overklokke maskinen kan jeg supplementere med ekstra kjøling O.L når den tid kommer, da jeg for øyeblikket bare har maks 10000,- å bruke på pc'en og vil få så mye prestasjon som mulig for disse pengene akkurat nå. Siden jeg kommer til å ha mer å bruke i ettertid er ekstra kjøling O.L noe jeg godt kan vente med.

 

Jeg har høytalere, mus, tastatur, og skjerm. Skjermen er derimot blitt noen år nå (to og et halvt) og det hadde vært fint å kjøpe ny skjerm, men så langt en ny skjerm ikke gir noen spesiell grafisk fordel har jeg heller intet problem å vente med å kjøpe ny skjerm til neste lønningsdag noen måneder ned i veien.

 

Jeg har for øyeblikket satt opp følgende handlekurv:

 

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=77349

 

og lurer i første omgang på om det er noen spesielle flaskehalser å observere. Jeg valgte et ganske billig hovedkort av P35-serien da jeg egentlig ikke har spesiell peiling på hovedkort. Hvilke fordeler får man om man f.eks velger et X38 eller X48 hovedkort, som jeg har hørt mye om? Det er mulig jeg kanskje vil kjøre crossfire ved en senere anledning, men jeg sliter litt med å se hvilke hovedkort støtter dette og hvilke som ikke gjør det.

 

Jeg har lagt til en skjerm i denne handlevogna da jeg ikke presterte å komme opp i en 9k uten skjerm uten å ty til å kjøpe komponenter som hadde stor økning i pris men liten økning i ytelse, men jeg sløyfer gjerne skjermen om noen gir noen tips til hvordan man kan gjøre pc'en endel kjappere for de ekstra 2000.

 

Og et siste spørsmål: jeg observerer at HD 4870 er utsolgt på ganske mange plasser, men om det står f.eks 1-3 dager eller "på lager" er denne informasjonen stort sett til å stole på? Hadde vært veldig kjipt om det var feil og jeg ender opp med å vente i ukesvis på det grafikkortet.

 

Og så må jeg bare si tusen takk for all hjelp noen kan gi på dette området!

 

Edit: Jeg har forresten hørt at antec 900 har veldig bra kjøling men bråker endel. Jeg trenger vel i hovedsak ikke denne kjølingen da jeg ikke har tenkt å overklokke, men jeg har også hørt at det er god plass i antec 900. Siden dette er den første pc'en jeg skal bygge selv hadde det vært greit å ha et kabinett som det er litt plass i slik at jeg har god oversikt over hva jeg holder på med for å unngå å gjøre noen drastiske feil.

 

Likevel - finnes det noen andre kabinett i rundt samme prisklasse som også er veldig "newbie"-vennlige men som kanskje ikke støyer så mye?

 

Og en ting til - trengs det noe ekstra kjøling på noen av komponentene jeg valgte eller følger kjøling med?

 

Takker nok engang!

Endret av Molecular
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne månedens HjemmePC har de testet stasjonære pcer i din prisklasse. Vinneren av testen er PSData Tundra.

Specs:

MB - Asus P5K Premium/Wi-Fi-AP

CPU - Intel C2D E8500

HDD - 750 GB

Minne - 7 GB DDR2-800

GFX - GF 9800GTX

m/Viste Ultimate 64-bit

 

Kabinettet er et deilig Coolermaster 690 Dominator, med 5 støydempede HDD-rammer og hovedkortet innholder alt du sannsynligvis skulle få bruk for av porter..

Lenke til kommentar

PC'n til NetShop som M1kk linker til er et godt valg.

 

Hvis du skal fortsette på handlekurven din kunne du med fordel ha byttet ut hovedkortet med Asus P5Q eller P5Q Pro, det er et mer moderne kort og vil som sådan ha lengre levetid og bedre støtte for nyere komponenter.

 

Når det står leveringstid 1-3 dager kan man som regel stole på det.

 

Med hensyn til kabinett er Antec P182 populært og det må vel være en grunn til det, det finnes en egen tråd på forumet om dette.

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...