Gå til innhold

Gamerpc m/skjerm, budsjett på 11000


Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg la ut et innlegg for et par dager siden og siden det har vært så dårlig respons lager jeg et nytt et der jeg oppsumerer.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=73233

Dette er handlevognen min til nå og nå håper jeg noen kan bli med å videreutvikle den.

 

Pcen jeg skal kjøpe skal brukes til spill som krever ganske mye (feks crysis) og jeg vil at den skal vare i noen år og derfor vil jeg ha litt oppgraderingsmuligheter.

 

Ting jeg har fra før: Tastatur (razer lycosa), mus (logitech g9), logitech høytalere, musematte (steelpad 5L) og headsett (koss sb45).

 

Spørsmål

Jeg har en gammel xp home edition lisens, men jeg vurderer å kjøpe vista 64bit pga direct x 11 og det ser ut til at iallefall HD 4850 yter bedre i dx 10. Hva mener dere?

 

Takler strømforsyningen jeg har valgt CF?

 

Er det vært å vente på nehalem?

 

Burde jeg velge quadcore med tanke på spill i fremtiden?

 

Har noen forslag for å gjøre pcen mer støyfri?

 

Er 24"er for stort for gaming?

 

Budsjettet ligger på 11k.

 

 

På forhånd takk til alle som svarer

 

zeq93

Endret av zeq93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser greit ut det der ;)

Strømforsyningen takler CF.

Ville ikke ha ventet på nehalem, ytelsen er bra nok som den er :)

Hvis du skal kjøre CF ville jeg heller gått for et x38 hovedkort :)

Ville heller gått for Core 2 duo, og oppgrradert senere.

Personlig syns jeg 24" blir for stort til spill, ville gått for 22".

Lenke til kommentar

Unnskyld meg. Du lager to tråder fordi du ikke får nok svar; Du varsler ikke om det i den andre tråden, men fortsetter å bumpe. Det finnes også en knapp som heter rediger, bare for ordens skyld!

 

OT: Behold den skjermen der, ikke gå for 24" med mindre du skal bruke den til annet enn spill.

Lenke til kommentar
Er 24" er for stort for gaming?

 

Nei, jeg synes ikke det: De aller fleste spill støtter idag 1920 x 1200 oppløsning (som er standard for 24"). Dette gir deg ikke bare større spillflate (som kan være spesielt praktisk i f.eks. strategispill eller rollespill) men det gir deg også et større bilde. Det er litt vanskelig å beskrive effekten av dette: Det beste er nok å spille litt på en slik skjerm selv og sammenligne dette med å spille på en mindre skjerm med lavere oppløsning. Hvis du har vært vant til å spille på mindre skjermer med lavere oppløsning tror jeg nok du vil bli positivt overrasket over hvor flott spill kan se ut i 1920 x 1200.

 

Kjøper du en 24" vil du naturligvis dra nytte av den høyere oppløsningen når du ikke spiller. Betydningen av å ha en større arbeidsflate (som en følge av høyere oppløsning) bør ikke undervurderes. Jeg har selv hatt stor glede av dette i praksis.

 

Bakdelen med 24" er at disse koster litt mer enn mindre skjermer: Men hvis du har råd så ville jeg absolutt satset på en 24" skjerm (som kan fås for under 3000 kr). Bare pass på at du kjøper en forholdsvis rask 'gamer' skjerm (disse er også mye rimeligere enn mer grafisk orienterte skjermer).

 

En annen potensiell bakdel er at dersom du ønsker å utnytte hele skjermflaten så kan det bli tungt å kjøre enkelte spill i 1920 x 1200 oppløsning (avhengig av ytelsen til skjermkortet ditt). Men hvis du på den annen side planlegger å kjøpe et forholdsvis kraftig skjermkort så er ikke dette av så stor betydning lenger, siden dagens raske skjermkort takler de fleste spill i 1920 x 1200 oppløsning. Du kan jo se på det fra motsatt ståsted: Har du et raskt skjermkort vil du kunne utnytte hele oppløsningen til skjermen. I nødstilfelle kan du alltids kjøre spillet i lavere oppløsninger og la skjermen skalere opp dersom du ønsker. Det er mange muligheter her.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg. Du lager to tråder fordi du ikke får nok svar; Du varsler ikke om det i den andre tråden, men fortsetter å bumpe. Det finnes også en knapp som heter rediger, bare for ordens skyld!

 

OT: Behold den skjermen der, ikke gå for 24" med mindre du skal bruke den til annet enn spill.

 

done...

 

 

 

Har noen et hovedkort (x38 eller x48) som de kan anbefale. Trenger et kort med god ytelse, ddr2 Ramstøtte og noe som det går ann å lære seg å overklokke med. Og ikke minst et som koster skjorta

Lenke til kommentar

Har ikke hatt så mye tillgang på pc i det siste (ferie vet du) så nå skal jeg prøve å være litt mer aktiv :cool:

 

Har bestemt meg for å ikke vente på nehalem siden det blir for lenge å vente for meg. jeg kjøper heller en core duo nå og oppgraderer om et par år.

 

Tror også at budsjettet sprekker hvis jeg kjøper en 24", men takk for rådene anyeway.

 

Tror også jeg går for x38 kort siden det blir litt dyrt med et x48. Noen som vet om et bra et? (som bruker ddr2 ram)

 

Også er det det med 64 bit. Jeg så i HD 4850 testen på hardware.no at 4850 kom bedre ut i dx 10 ganske merkbart (iallefall på høy oppløsning). Siden dx 11 og kommer ut snart tror jeg at jeg velger vista 64bit. Noen som er uenige? (Virker foresten cs 1.6 på 64bit?)

 

Og siden Mist har fått så god kritikk og er modulær vurderer jeg å bytte til 650 watteren. Takler denne to 4870 kort?

 

Er heller ikke helt sikker på prosessorkjøler, står mellom den jeg har i handlevogna og denne

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Jeg har naa gjort litt mer reaserch og funnet dette alternativet:

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær

 

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller

 

1 stk. Antec Performance One P182 Gun Metal ATX miditower u/PSU

 

1 stk. MIST, 650W, avtagbare kabler, Rev.3 - Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit

 

1 stk. FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1

 

1 stk. Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

 

1 stk. Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15)

 

1 stk. Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache

 

1 stk. Club3D HD4870 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, Kun Produksjon

 

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk

 

1 stk. MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

 

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1

 

1 stk. Samsung 22" LCD 2253BW Wide Piano sort 1680x1050, 8000:1, 2ms, VGA/DVI

 

+ Noctua NH-U12P

 

Totalpris: 11 679 kr

 

 

Er det ikke lurere aa velge dette siden netshop bygger pcen og jeg faar 3 aars garanti paa at alt funker? Er HKet greit? det staar i prisguiden at det stoetter SLI, er det riktig? Trodde det stoetta CF :hmm: Har ogsaa hoert at hvis du kjoeper nytt HK saa maa du kjoepe ny OEM lisens, er dette sant? Og takler mist 650 w CF? Det blir faktisk billigere hvis jeg velger det fra netshop :) Men saa er det det med HK....

 

Takker og bukker paa forhaand

zeq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...