Gå til innhold

Excel hjelp - låse formelen


Deneb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk dette forslaget et annet sted også, men det fungerte ikke - takk for hjelp uansett!

 

La oss si jeg har en celle A1 med funksjonen =B1+C1

Jeg har også en celle D1 med funksjonen =B1*2

 

Jeg vil da endre B1 verdi uten at A1 endrer verdi. Låse A1 til den opprinnelige B1 verdien (la oss si 1), sånn at A1 ikke endrer verdi, selv om D1 da blir 2.

 

Prøvde med å sette A1= $B$1+$C$1

men A1 endret seg i takt med B1 for det.

Endret av slux
Lenke til kommentar
Da må du gjøre om det som står i A1 til en statisk verdi og bryte forbindelsen med både B1 og C1. Klikk på A1, trykk Ctrl+C, klikk Rediger -> Lim inn utvalg -> Verdi.

 

Takker så meget! Er det en hurtigtast for den siste operasjonen? (Lim inn utvalg)

Lenke til kommentar
Nei, dessverre. Men du kan omgå det ved å legge en knapp for lim inn verdier direkte på en verktøylinje eller ved å lage en makro som du kan lage en egen hurtigtast for. Her er en gjennomgang:

 

http://exceltips.vitalnews.com/Pages/T0026...nly_Values.html

 

Har nå en knapp for dette på oppgavelinjen, men skulle selvfølgelig helst hatt en makro, problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg lager til dette.

 

Paster jeg:

 

Sub PasteVal()

Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues

End Sub

 

 

I en celle, for så å velge registrer ny macro?

Lenke til kommentar

Klikk Verktøy -> Makro -> Visual Basic Editor. I VB-vinduet klikker du Insert -> Module. Lim inn følgende i vinduet:

 

Sub PasteVal()

Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues

End Sub

 

Så kan du lukke VB-vinduet. I Excel går du deretter til Verktøy -> Makro -> Makroer. Det skal da stå en makro der som heter PasteVal. Klikk Alternativer og velg hvilken hurtigtast du skal bruke.

 

Makroen er forøvrig av det enkle slaget og gir en feilmelding om du ikke har kopiert noe før du forsøker å lime inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...