Gå til innhold

Canon 350D - macro- og allroundobjektiv?


Anbefalte innlegg

God aften!

 

Har overtatt min fars kamerahus - Canon EOS 350D. Trenger hovedsakelig et allroundobjektiv samt et macroobjektiv som også fungerer bra til portretter. Noen som har tips?

 

Har sett på et 60mm f2.8 macroobjektiv fra Canon til cirka 3000kr.

Macroobjektiv

 

Har også sett på et 17-85mm zoomobjektiv (f4-5.6) med IS til 3900 kr. Blir dette litt lite lyssterkt for innefoto, eller hjelper IS på?

Allroundobjektiv

 

På forhånd takk.

 

Mvh Håvard

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett på et 60mm f2.8 macroobjektiv fra Canon til cirka 3500kr. Har også sett på et 18-80mm zoomobjektiv (f4-5.6) med IS til 4000 kr. Blir dette litt lite lyssterkt for innefoto, eller hjelper IS på?

 

Heisann. Gratulerer med kamera!

60mm er muligens litt for lite vidvinkel til innendørsfotograferin. Det spørs hva du vil fotografere. Til portrettbilder er det ypperlig, til gruppebilder er det kanskje litt for stor brennvidde. Objektivet er lyssterkt og egner seg godt til innendørsfotografering, det er også fast brennvidde som i de fleste tilfeller gir bedre kvalitet på optikken enn zommobjektiver.

 

Det andre objektivet er et mer allround-objektiv og da slipper du å bytte objektiv for ofte. Men skal du investere i et allround-objektiv som skal fungere godt innendørs vil jeg anbefale deg å finne et objektiv med større blender. Du bør nok ned på F2.8 eller aller helst under det for å slippe å bruke blitz. IS er ikke nødvendigvis et must. Men, så lenge det du fotograferer ikke beveger seg for mye så kan du slippe unna med ganske mye senere lukkertid med IS i objektivet.

 

Sjekk ut fredmiranda.com, der er det brukertester av de aller fleste objektiver på markedet. Greit å se hva folk som faktisk eier objektivene sier om dem.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt og informativt svar! Oppdaterte posten min med link til objektivene. Noen som har konkrete erfaringer med disse? =)

 

Men skal du investere i et allround-objektiv som skal fungere godt innendørs vil jeg anbefale deg å finne et objektiv med større blender. Du bør nok ned på F2.8 eller aller helst under det for å slippe å bruke blitz.

Ja, vet. Har sett på storebroren, men det blir brått 3x prisen og mister litt tele i forhold til det andre. Men jeg får sikkert et tre ganger så godt objektiv også kan jeg tenke meg :)

 

EDIT: Fant et par bedre alternativer til dyrere objektiver, blant annet EF 24-105 L f4, men dette blir litt stivt for mitt budsjett. Kunne jo funnet det brukt da, men fant ikke noe på finn.no. Er bruktmarkedet på akam.no nede? Tusen takk for link til fredmiranda.com btw, veldig bra side! :) Ser ut til at macroobjektivvalget mitt var bra i alle fall.

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar

Til innendørsfoto er f/3,5 med IS mye mer effektivt enn f/2,8 uten. Det forundrer meg at så mange tror at det er så stor forskjell på 2,8 og 3,5. Det er tross alt under en blender, mens IS gir deg hele to til tre trinn ekstra. Den zoomen du har sett deg ut er altså mer enn dobbelt så effektiv som en Tamron 17-50/2,8 i praksis innendørs. Jeg regner da med at du ikke har tenkt å ta bilder av folk som løper fort over gulvet, og fremdeles er det under en hel blender i forskjell. Det blir ofte litt vranglære for meg når man trekker frem 2,8 som en løsning innendørs. I alle fall når man sammenligner med et objektiv som har IS. Enhver normalzoom med IS er mer effektiv enn en uten innendørs. Unntaket er å ta bilder under sportsbegivenheter i en hall, men da er stort sett en normalzoom for kort uansett.

Lenke til kommentar
Til innendørsfoto er f/3,5 med IS mye mer effektivt enn f/2,8 uten. Det forundrer meg at så mange tror at det er så stor forskjell på 2,8 og 3,5. Det er tross alt under en blender, mens IS gir deg hele to til tre trinn ekstra. Den zoomen du har sett deg ut er altså mer enn dobbelt så effektiv som en Tamron 17-50/2,8 i praksis innendørs. Jeg regner da med at du ikke har tenkt å ta bilder av folk som løper fort over gulvet, og fremdeles er det under en hel blender i forskjell. Det blir ofte litt vranglære for meg når man trekker frem 2,8 som en løsning innendørs. I alle fall når man sammenligner med et objektiv som har IS. Enhver normalzoom med IS er mer effektiv enn en uten innendørs. Unntaket er å ta bilder under sportsbegivenheter i en hall, men da er stort sett en normalzoom for kort uansett.

Takk for godt svar. Tror jeg lander på 17-85mm IS. Et veldig ok førsteobjektiv for meg som er ny innen speilrefleksens verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...