Gå til innhold

Nokia N95 8GB eller HTC Touch Diamond?


Anbefalte innlegg

En telefon uten taster er som en bil uten ratt

Dårlig sammenligning. Jeg var veldig spent på overgangen til en telefon uten taster, men jeg angrer ikke. Skriver tålelig raskt, og det er så utrolig mye lettere å trykke rett på et ikon, i stedet for å bruke taster.

 

Men likevel, det kommer mye an på om man vil ha fysisk tastatur eller kan klare seg uten.

 

La det være sagt, vil du sitte hjemme i stillhet å ta på en telefon som om det skulle være porselen så hversegod

Men i hverdagen funker ikke dette tullet her, er du litt på farten så blir en tastaturløs telefon er mareritt å holde på med

Klart enhver person som sitter med et dyrt mer eller mindre ubrukelig apparat hjemme ikke vil være enig med meg i dette

Men jeg har nå prøvd meg på det meste av disse.......

Ikke rart de fleste kaster apparatene sine ut på finn.no etter kort tid

 

 

N95, 8gb

En telefon uten taster er som en bil uten ratt

 

Vist det finst en bil som fungerer like bra som Diamond, (uten ratt) skal jeg ha den

 

Hadde nå bare diamond vært så hverdagslig problemfri som du vil ha det til....

 

Jeg er konstant på farten og jeg har brukt Qtek/HTC de siste 4-5 årene og jeg kunne aldri tenkt meg å gå over til noe annet. Jeg jobber dobbelt så raskt med touchscreen-telefoner som på de med knapper og touch-screen er et must for meg nå.

 

Diamond er veldig problemfri faktisk, bare du tar deg litt tid til å tweake litt på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med N-E71, ingen som har erfaringer med den enda? I følge endel tester sies det at det er den beste Nokia hittil...

 

Denne er vel en ren business telefon. Den stiller langt svakere på multimedia delen. Så den kan vel ikke sammenlignes med disse 2, mener jeg. Den stiller med langt bedre taletid og fullt qwerty tastatur, på en annen side. Den er nok en knall telefon. Har ikke personlig erfaring med den, men etter all omtalen å bedømme skal denne være veldig god.

 

Men det å si at det er den beste nokia telefonen hittil er vel bare en påstand. Det er opptil en hver å bedømme, ettersom folk har ulike behov.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har hatt Diamond en uke nå og fått brukt den litt. Jeg sitter ikke på fasiten men her er hva jeg har opplevd. Registrerte meg nå fordi jeg har brukt forumet som gjest tidligere og fått en del ideer og svar. Tenkte å "betale" litt tilbake.... :-)

 

Ved valg av telefon så ønsket jeg ikke en veldig stor telefon, men en som kunne være med overalt og som hadde musikk, kamera, kalender/notat funksjon ja stort sett alt jeg trengte.

 

Etter flere runder med seleksjon stod jeg igjen med disse valgene

- en ny sony ericsson (har hatt flere tidligere og er veldig fornøyd)

- en versjon av N95/N96 ( har en kompis som har N95, veldig god telefon, men for stor for meg, likte heller ikke tastaturet)

- Iphone (mangler mms, dårlig oppløsning på kamera, men veldig fristende ellers!)

- Diamond ( spek så veldig bra ut, i tillegg til at den så kul ut!)

 

Valget mitt falt på Diamond mye grunnet at jeg legger inn en del notater og avtaler i kalenderen, spesifikasjonene og mulighetene med en windows mobil og selvfølgelig at den ser kul ut!. Og jeg er veldig fornøyd, men ikke helt.

 

De største ankepunktene mine (etter en uke, kan altså ikke telefonen ut og inn ennå) er:

- dårlig batterilevetid, er vant med å bruke telefonen mye og må lade opp hver dag, ja selv etter å ha justert på lys og det som går an av trådløst, jeg må kjøpe meg et bedre batteri. På stand by og lite bruk så er det ok batterilevetid. Det kan være at det er skjermen som drar mye strøm også på lave innstillinger.

- tregere telefon enn feks symbian - dvs tar noe tid for applikasjoner å kome opp når du gjør valg i forhold til symbian

-mer komplisert å skrive sms og mms, jeg har hatt PDA før og er vant med å skrive med penn, jeg ser at jo mer jeg bruker telefonen med de ulike tastaturene jo raskere klarer jeg å skrive, men det tar lang tid (2-3 sek) i forhold til mine tidligere telefoner å få startet å skrive sms, litt irriterende. Det tar også noe tid før en får kontroll på meldingsprogramvaren, var litt forvirrende for meg i starten, men har bedre kontroll nå.

- når du legger telefonen ned og skal skrive med penn så vipper den grunnet at baksiden ikke er flat...

- det å ta bilder, har kun gjort den noen ganger, men å trykke på knappen 2 sek før bildet skal tas er ikke noe særlig, blir mange mislykkede bilder, selv om kvaliteten på bildene i godt lys er ok

- musikkspilleren er jeg ikke fornøyd med, tungvinn og lite funksjoner

 

Av positive ting kan nevnes:

- meget bra spek og skjerm

- tiltalende brukergrensesnitt og funksjoner i 3d touch - man har de applikasjonene man trenger lett tilgjengelig via toch grensesnittet

- touch skjermen er bra synes jeg, kan til og med bruke fingeren til å gjøre de fleste valg, men ikke alle

- windows mobil gir mange muligheter for ekstra applikasjoner - og det er viktig for meg

- GPS virker som om den er bra - har brukt den og Google maps fra Gjøvik til Sverige og det fungerte kjempefint - fikk kalkulert ruter og beregnet ankomsttid som ikke stemte så verst heller, men det drar strøm og jeg gikk tom før jeg var fremme...

- syknronisering av avtaler, kalender og kontakter til PC går helt fint, det var også viktig for meg, jeg har ikke rukket å sette opp trådløs synk men skal prøve det etter hvert.

- synes at kompakt querty tastaturet fungerer veldig bra, jeg opplever ingen problemer med hverkan å få sett inn tegn eller æ ø og å, jeg skriver en del notater og da blir i hvertfall jeg gåen i fingeren om jeg skal bruke vanlig tastatur

- likte også at været var lett tilgjengelig, en liten fillesak, men fungerte bra når vi skulle på Sverige tur, tok kort å legge inn Karlstad og vips så var turen utsatt 2 dager til det var god vært. Ja kunne gjort dette på internett også, men da måtte jeg ha slått på PC

 

For meg så er dette en alt i ett dings og det er jeg veldig fornøyd med og som jeg blir mer og mer fornøyd med etter hvert som jeg bruker og lærer meg telefonen.

For å bli helt fornøyd så må jeg nok legge inn noen ekstra applikasjoner og se på hvilke muligheter det er til å tweake telefonen. Det har jeg ikke gjort før så jeg får følge med på forumet her... noen som har tips spesielt til å få telefonen til å repsondere noe raskere...?

 

 

Når det gjelder valg av telefon N95 og og Diamond så åer mitt råd følgende:

- Dersom du ikke kjenner til Windows mobile og ønsker en responsiv telefon vil nok kanskje N95/96 være et bedre valg av telefon enn Diamond. Der er det også noe bedre batteri og kamera, men den er litt større. Sjekk på en butikk om du liker tastaturet, jeg gjorde det ikke, men det kan være en vanesak det også...

- Dersom du er ute etter en alt i ett dings(her er det selvfølgelgig kompromiss både på kamerea og musikkspiller), har behov for å legge inn mye tekst på telefonen, aksepterer å lade telefonen minimum en gang hver andre dag (med org batteri - avhenger selvsagt av bruk)samt en telefon som oppleves noe "tregere" enn symbian så ville jeg ha gått for Diamond. Husk også på at her må du påregne noe tid for å "lære" telefonen og kjenne.....

- Dersom mms og kamera ikke er så viktig så burde du også vurdere Iphone. Jeg har en kompis som har den og han er veldig fornøyd, men der finnes det andre fora som du kan søke info fra.

 

Ja det ble jo en avhandlig av dette....puh. Håper at du ble noe klokere. Jeg avslutter som andre på forat. Tenkt på hva du skal bruke telefonen til. Det er det viktigste. Lykke til!

 

M

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg skeptisk til iPhone as. Er så skuffet over den:

* Ikke mms som er koselig å motta

* Elendig kamera til å kost såå mye - burde minimum vært 3mpix

* Dårlig batteri tid

* Tung

 

Det eneste jeg kan tenke på som gjør iPhone interissant er design og selve meny-systemet. Finner ikke annen grunn til å kjøpe denne egentlig.

 

Diamond derimot ser jeg lite negativt med bortsett fra at den kan være treg i resspons tidvis, og at kamera kanskje kunne vært bedre til den prisen.

 

S60 har jeg ikke så mye erfaring med, men det er absolutt et godt og profft system. Det trekker mye batteri though. Egentlig ganske perfekt system, hadde det ikke vært for at alle nokia untatt 8800 osv ikke ser ut og er schvæære

Endret av mkb88
Lenke til kommentar
Jeg hadde følt meg dum om jeg skulle vise frem min nye Nokia eller HTC til en kompis som satt med iPhone. De andre er bra, men dette er bare så mye, mye bedre :)

 

Det er virkelig synd på deg og vennene dine........når du går til de nitriste skrittene dere gjør er det på tide med nye hobbyer eller nye venner

Jeg kjenner fremdeles ikke en person som har blir glad i iphone, jeg kjenner veldig mange som har hatt den og fremdeles sliter med å bli kvitt den.....

Jeg har selvsagt som mobilintersert mann også lekt litt med denne......men du finner like mye gøy i plastradioen til guttongen på 2

Makan til hyperovervurdert telefon skal mann lete lenge etter

Kun et media skapt verk som er på linje med svartedauen

 

Men det var ikke det dette temaet gjaldt

jeg håper du uansett valget ditt blir fornøyd

Lenke til kommentar

Andynator: Det begynner å bli like bra kommentarer her nå som det er på itavisen :thumbdown:

I hvilken posisjon er du som kan snakke noe så innmari frekt om valget andre gjør?

Vist en gitt telefon fungerer for noen men ikke for andre så får det da jammen være en privatsak, det er en grunn til at det finnes forskjellige produkter, hadde alle likt det samme hadde vi alle brukt den samme telefonen.

 

Iphone passer for noen, Diamond for noen osv osv lev med det.

 

Personlig hater jeg windows mobil som platform, men det får da være opp til hver enkelt hva de vil ha, jeg går ikke rindt og kaller folk for idioter fordet.

Lenke til kommentar
Andynator: Det begynner å bli like bra kommentarer her nå som det er på itavisen :thumbdown:

I hvilken posisjon er du som kan snakke noe så innmari frekt om valget andre gjør?

Vist en gitt telefon fungerer for noen men ikke for andre så får det da jammen være en privatsak, det er en grunn til at det finnes forskjellige produkter, hadde alle likt det samme hadde vi alle brukt den samme telefonen.

 

Iphone passer for noen, Diamond for noen osv osv lev med det.

 

Personlig hater jeg windows mobil som platform, men det får da være opp til hver enkelt hva de vil ha, jeg går ikke rindt og kaller folk for idioter fordet.

 

Les etter en gang til å se om jeg har kalt noen for en idiot!!!

innlegget jeg quotet var forsåvidt idiotisk(les gjerne det også)

Jeg har hele tiden svart på valget av de 2 ønskene temastarter hadde og ikke IGJEN begynnt å blande iphone inni enhver diskusjon

Lenke til kommentar
Diamond er veldig problemfri faktisk, bare du tar deg litt tid til å tweake litt på den.

 

Hvilken tweaks snakker dere om?

 

 

hei!

 

Søk litt på tweake diamond på nettet så finner du en del info. Feks på xda developers. Ligger egne sider og oppskrifter på dette der under HTC diamond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...