Gå til innhold

Mythbuntu vs XBMC


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg en multimediaboks som skal kjøre full hd+ tv kort til kabel

 

Mitt problem er da hva skal jeg velge av software. Har kun sett på Mythubuntu og testet det på en vanglig pc. Det virker som et stabil system. Men har hørt at folk snakker ganske mye om et program som heter xmbc til media senter. Er det noen som har prøvd begge og som kan gi meg en pekepinn på hva jeg burde velge. Skal kjøre dette på linux.

 

EDIT: Har testet xbmc på vista men det var ikke noen spesielt positiv opplevelse. XBMC så bra ut men jøss så ustabilt. Regner med at det er vista som er problemet og ikke xbmc.

Endret av Mythbuntu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt inn XBMC på min HTPC i dag. Prøvde Mythbuntu for noen uker siden og syntes det var tungvindt og lite brukervennlig. Ikke spilte det av det jeg ville det skulle, heller. Endte opp med at jeg gikk tilbake til XP før jeg prøvde XBMC i dag.

 

XBMC for Linux er helt likt XBMC for den gamle Xbox'en, hvis du er kjent med den. Med noen få trykk har du aktivert digital lyd med DTS og DD, satt opp link til SMB-shares hvis du har innholdet på en server og lastet ned cover til det meste i biblioteket.

 

Nå skal det sies at XBMC har noen småproblemer. For det første virker den dårlig (etter min erfaring) på AMD64-versjonen av Ubuntu. Med x86 gikk det bedre, og det er kun denne som er offisielt støttet. Jeg har stadig problemer med at XBMC ikke vil maksimeres til fullskjerm, og da spesielt hvis jeg starter den med en launcher, men som regel går det greit.

 

Med kommandoen

xbmc -fs

i en terminal skal den startes i fullskjerm, men ofte er den bare maksimert. Ellers så har jeg opplevd at den henger seg hvis det blir litt mye trykking, og da spesielt hvis du switcher mellom mange filmer.

 

Jeg kommer absolutt til å teste XBMC videre (og etter at jeg fikk til TV2 Sumo med Konquerer beholder jeg Ubuntu på HTPC'en også) og tror den holder mål til mitt bruk.

 

Jeg bruker den altså til å spille av HD-materiale, deriblant *.mkv, *.wmv og dumps av Blu-ray. Har ikke lykkes med dumps av HD-DVD.

 

Absolutt verdig å prøves ut.

Lenke til kommentar

XBMC-linux og Compiz er ikke gode venner nei :)

 

Når det gjelder XBMC for windows er ikke disse ment for daglig bruk ennå. DirectX-versjonen er _kun_ for testing av scripts og themes. SDL-versjonen er i et veldig tidlig stadium og relativt ubrukelig for sluttbruker ennå.

 

Beste er XBMC-linux, men der er det også endel problemer med avspilling av HD-materiale, dette fordi det ikke fins funksjoner for å GPU-akselerere denne avspillinga. Noe som gjør at alt må kjøres på CPU og man derfor trenger en fet CPU for å spille av 1080p video ;)

 

XBMC har ingen funksjon for opptak/visning av TV ennå.

 

-C-

Lenke til kommentar
Beste er XBMC-linux, men der er det også endel problemer med avspilling av HD-materiale, dette fordi det ikke fins funksjoner for å GPU-akselerere denne avspillinga. Noe som gjør at alt må kjøres på CPU og man derfor trenger en fet CPU for å spille av 1080p video ;)

 

-C-

 

Kanskje det er derfor VLC i Windows hos meg klarer helt fint å spille av de "HD" *.mkv filer jeg har, mens VLC i Ubuntu gir meg så få fps at jeg ikke kan se dem der - til tross for at jeg har nVidia sin driver inne?

 

Vet du om vi kan forvente oss GPU akselering i Linux snart - jobber de med det? Og gjør ikke dette Linux som Mediasenter ganske så ubrukelig for de fleste uten "fet CPU"?

Lenke til kommentar

Det er et stort problem for oss som bruker/planlegger å bruke linux til mediesenterformål.

 

ATI driver å åpner hele driverkilden sin for tiden, men de har ikke åpnet AVIVO ennå.

NVidia har ingen mulighet for å aksellerere h264.

Intel holder på med VAAPI som skal kunne aksellerere både h264, VC-1 (WMVHD) samt mpeg2 osv. Men har ikke sett noe resultater ennå fra den siden.

VIA har visstnok støtte for h264 aksellerering i sine drivere via XvMC, men jeg har ikke sett noen resultater på dette ennå.

 

En annen løsning som jeg ser folk har sett på er å bruke CoreAVC-drivere med linux-wrapper. Denne er nå "godkjent" av CoreCodec folka, og har derfor blitt litt mer kosher å bruke :)

Denne har diverse støtte for flerkjernedekoding av video. Men fortsatt sliter de sterkeste C2D cpu'ene med 1080p MKV på høye bitrates.

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...