Gå til innhold

Den store spansktråden


Halpert

Anbefalte innlegg

Er på det tredje året med spansk som sidemål eller hva det heter, men fyf... så kjedelig det er. Angret så fryktelig på at jeg tok spansk istedenfor tysk. Har begynt å lure litt på om jeg i det heletatt klarer å holde ut et år til med spansk, og såklart så skal jeg ha det i 2 år til når jeg begynner på allmenn ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100 % sikker på akkurat dette, men er ganske sikker på hva grunnen er.

 

På spansk så er setningsoppbyggingen litt annerledes enn på andre språk, og da særlig ved spørsmål. For det er nemlig ikke så stor forskjell på oppbyggingen av en vanlig setning og et spørsmål.

 

F. eks. sier vi på norsk: "Du bor i Norge." og "Bor du i norge?". På spansk ville de to setningene vært helt like: "Vives en Noruega." og "Vives en Noruega?"

 

Så når man da leser på spansk, f. eks. lange tekster og kommer til en setning, så kan man ikke vite om det er spørsmål eller ikke hvis det ikke hadde vært for spørsmålstegnene, siden oppbyggingen av spørsmål er helt lik som oppbyggingen av vanlig setninger. Derfor bruker de det opp-ned-spørsmålstegnet foran spørsmålet for å vise at det kommer et spørsmål, sånn at man blir obs på det når man leser videre.

 

Selve uttalen av ordene osv. blir jo helt lik, er bare tonefallet som forandrer seg liitt ved spørsmål, noe som skjer i alle språk.

 

Håper du ble litt klokere av dette spørsmålet, ellers er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Hmm. Rart at jeg ikke har funnet denne tråden før nå!

 

Er fra spania selv, men kom til norge som ganske ung, og all spansken ble borte for meg.. Har jo fortsatt familie der nede da, så er nede i las palmas annenhver sommer el noe og frisker opp litt. Bare pratinga som sitter noenlunde da:P Hadde vært moro å praktisere med andre for å få det perfekt da planen er jo å reise ned for å bo etterhvert så:p

 

Me encanta que hay otros que hablan español aqui! :)

Lenke til kommentar
Hmm. Rart at jeg ikke har funnet denne tråden før nå!

 

Er fra spania selv, men kom til norge som ganske ung, og all spansken ble borte for meg.. Har jo fortsatt familie der nede da, så er nede i las palmas annenhver sommer el noe og frisker opp litt. Bare pratinga som sitter noenlunde da:P Hadde vært moro å praktisere med andre for å få det perfekt da planen er jo å reise ned for å bo etterhvert så:p

 

Me encanta que hay otros que hablan español aqui! :)

 

Kult at det er ganske bra respons på tråden her, og ser flere andre er interessert i spansk.

 

Glx-rider: hvor i Spania er det du er fra? Antar det er Las Palmas siden du skriver at du reiser dit annenhver sommer. Har selv vært på Gran Canaria tre ganger og syns det er veldig fint der, framfor alt klimaet der er suverent! Og en ting til, hvis det går greit å prate sånn som du sier så tror jeg ikke det blir så vanskelig å skrive det heller, vil si at det er et av de letteste språkene å skrive i forhold til hvordan man uttaler det. Så du har planer om å flytte til Spania i framtiden? Selv merker jeg det frister litt, men allikevel er jeg ikke helt sikker på om jeg kommer til å gjøre det. Er såpass glad i Norge at jeg ikke veit helt, selv om jeg hater klimaet her.

 

Qué bien que te gusta hablar español. A mí también me encanta hablar español aunque no hablo tan bien. Pero bueno, lo importante es que lo practiquemos y así podemos mejorarlo. Ánimo!

Lenke til kommentar

Min bror flyttet til Tenerife for snart 9 år siden. Han har ikke besøkt Norge siden han flyttet, så det er nok veldig bra å bo der. Men Kanariøyene er nok mer en del av Afrika enn Spania, selv om det har vært en spansk koloni i 500 år. Det bor mange minoriteter der i tillegg til den spanske befolkningen. De kunne nok oppnådd selvstendighet om de gikk inn for det. Selv kan jeg ikke mer spansk enn det jeg har lært de gangene jeg har vært der nede.

Lenke til kommentar

Ay, que bién que puedo escribir un poco de español! Estaba estudiando en Barcelona hasta ahora, así que necesito mantener mi nivel de español! He visto que se habla mucho de la música y quiero subrayar que hay muchas artistas buenas que cantan en español. A mi también me gusta El Canto del Loco, me parece que todas las canciónes en "Personas" son buenas. También me gusta mucho Juanes, Amaral, La Oreja de Van Gogh, Julieta Venegas, Estopa, Maná, Attaque 77 (Argentinos! Quiero destacar la canción "No Me Arrepiento de Este Amor"), Luis (Canición "Corazon"), Daddy Yankee, Don Omar, Wisin y Yandel, Tego Calderón, Cubanito (Matame), un par de canciónes de Marc Anthony, Jennifer Lopez, Thalia, David Civera, Malu, Adassa, Chayanne, PachangaMiguel Angel Muñoz, Kat Deluna, Chenoa, Tito el Bambino, Jennifer Peña, RBD y Paulina Rubio etc. etc.

 

Un listón!

Lenke til kommentar

Mulu! Yo sé quien eres, porque te he visto escribir en el foro de VG. Eres del Valencia, verdad? Te registraste en este foro hace mucho tiempo? Pero bueno, lo importante aquí es el español y los temas relacionados con el español.

 

A mí me encanta la música española, aunque hay casi demasiado reggaeton. Como yo escucho en general mucho rock, me gustan más los grupos El Canto del Loco, Pignoise, El Mago de Oz, Pereza, Estopa etc. Además me gustan Maná, Juanes, La Oreja de Van Gogh, Porta, Manu Chao, Ricky Martin, Melocos, Los Secretos, Shakira etc. Ahora mismo no me acuerdo de más.

Lenke til kommentar

Hola, soy un chico de Barcelona y pronto estaré viviendo en Trondheim. Estoy estudiando noruego pero no se mucho y la verdad es que necesito mejorar bastante, así que si alguien quiere practicar castellano podemos hablar por messenger ya que yo tambien necesito practicar noruego.

 

 

Hei, jeg er en gutt fra Barcelona og jeg skal bo i Trondheim snart. Jeg studerer norsk men jeg er ikke så bra og jeg trenger å forbedre mye, hvis noen vil praktisere spansk med meg vi kan snakk fra messenger derfor jeg trenger å praktisere norsk også. Unnskyld for norske mistakene XD

 

Hvis noen har spørsmål om spansk språk eller Spania jeg skal forsøke å hjelpe dere.

Lenke til kommentar

Sí soy el mismo Mulu! Valencianista con todo mi corazón!

 

Benvingut al catalá també, molt de gust! :p No puedo hablar el catalan, pero entiendo mucho. Es bién saber un poquito para poder entender el valenciano en el radio nou:)

 

deberíamos discutir algo para que sea más fácil escribir!

Lenke til kommentar

Ei Mulu, gràcies per la benvinguda!!

 

Bueno cuéntame un poco, ¿Qué haces aquí en Noruega?¿Hace cuanto que estás?... yo creo que en breve estaré por Trondheim, para a empezar una nueva vida XD, pero tengo que mejorar el noruego bastante. Aquí en Barcelona hize un curso pero necesito practicar.

 

Por cierto en cuanto a música yo creo que españa no está muy bien jeje, mis bandas españolas favoritas son Mago de Oz, Heroes del Silencio, Tequila... y no muchas más.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hola

 

På tide å vekke denne tråden til live igjen. Mye bra her, men aktiviteten er alt for lav. Har gått tre år på ung. skolen nå, men har ikke lært stort. Planer om et skippertak for å lære meg mer enn det vi får med oss på skolen. Håper på en tur sørover til sommeren, skal ha sett litt film, pugget litt og lært en del innen den tid.

 

La oss snakke litt spansk!

Lenke til kommentar
Edit: opp-ned spørsmålstegn får du ved å trykkje alt + 0191 på numpaden.

Og opp-ned utropsteikn får du ved å trykkje alt + 0161. Det ser så myjke betre ut enn å bruke i. ;)

 

Finnes det ikke en lettere måte? Er en vennine av meg som lurer. HUn mente hun hadde holdt inne to knapper og trykket på "?" før.

Hvis du trykker "ctrl"+"alt"+"shift"+"+", så får du ¿. Så ikke ut som om det funka her på forumet, men det funker i word - klipte ut og limte inn her. Samme gjelder ¡: "ctrl" + "alt" + "shift" + "1"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...