Gå til innhold

Endelig eget klageorgan for mobile innholdstjenester


Anbefalte innlegg

Forbrukerombudet skriver i en artikkel at det har kommet et eget klageorgan for slike innholdstjenester, og i tillegg har en rekke nye retningslinjer blitt satt for tilbyder (operatørene) i forhold til hvilke muligheter forbrukeren skal ha for å skjerme seg fra disse sleipe selskapene.

 

Blant punktene som er vedtatt, er:

 

- Det skal være mulig å sperre mot alle mobile innholdstjenester

- Beløpskontroll; tilbyder skal tilby ulike beløpsgrenser, hvor den laveste skal være på maks kr. 250,- pr måned

- Det skal være mulig å stoppe abonnementstjeneste ved å sende STOPP til samme kortnummer som tjenesten er bestilt fra

- Informasjonsplikt for tilbydere om sperremulighet, beløpsgrense og pris

- Det stilles krav til innholdet i tjenesten; skal ikke være lovstridig, pornografisk, ærekrenkende, voldelig, o.s.v.

- Det skal være mulig å registrere mindreårig som bruker, selv om foreldrene betaler abonnementet

- Det skal foretas klassifisering av innhold i forhold til alder - ikke vold eller pornografi

 

Se hele artikkelen til forbrukerombudet her.

 

Se hele artikkelen om saken på mobilbloggen.no.

Endret av cnil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...