Gå til innhold

Litt hjelp til tillegsfunksjoner til side


Anbefalte innlegg

gokveld gokveld.

 

Jeg har netopp kastet meg ut i det å lage hjemmeside då det litt mer "avanserte" nivå, og trenger litt hjelp til endel saker og ting. Først vil jeg nevne at jeg ikke har nevneverdig peiling på HTML, CSS osv. men TROR jeg mestrer det grunnleggende (á linjeskift osv :new_woot: )

 

Anyways - Min hjemmeside handler om fly og luftfart, og er en uofisiell hjemmeside for sære folk som meg som driver og tar bilder av fly som en hobby. Jeg trenger hjelp til følgende:

 

1. Jeg kunne tenkt meg å hatt en slik "antal online" sak på siden. Hva jeg hadde tenkt meg er at den ser sånn ut:

Det er X brukere online. I dag har vi hatt X treff. Denne siden har siden starten hatt X besøk.

 

Er det gjørbart, slik at man slipper fult av reklame og sånt drit?

 

2. Hvordan i helsikke lager man et slikt kontaktskjema, der folk fyller inn navn osv og sender?

 

3. Da siden, som sagt er en flyrelatert hjemmeside har jeg sett på muligheten å inplantere Avinors live ankomst og avgangsstatus på siden. Går det an å få til slik at den ligger inne hos meg, og oppdateres av seg selv?

 

Så der. Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontaktformer finnes det tusenvis av. Hvis du ikke vil skrive din egen, er f.eks kontaktformen du kan laste ned på http://epleweb.com/php/ veldig enkel og grei.

 

Når det gjelder countere og annet dill finnes uendelige mengder av disse. Rot litt gjennom arkivene på hotscripts.com

 

Foruten det hadde det kanskje vært en ide å ta i bruk mod_rewrite sammen med et system for å includere sider gjennom php for å skape et litt mer proffesjonell "feel" på siden (linker blir abc.com/def istedet for abc.com/def.html. Dessuten vil du kun måtte endre design og stil i en eneste side, istedet for at du nå må redigere hver eneste fil bare for å legge til noe i menyen og andre småting.

 

Edit.

 

Dessuten ville jeg tatt en titt her. http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...ine&group=0

 

Du har nesten 100 valideringsfeil, mange fordi du har valgt en xhtml doctype, men skriver med vanlig html. Hvorfor?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Har fått til litt selv nå (tror jeg), og fått svar på nesten alt jeg lurer på, foruten det med ankomst/avgang men det får vi se på.

 

Takk for tips Stian89. Du skjønner kanskje av måten jeg spør på at jeg ikke har noen nevneverdig erfaring med slikt som dette, så for å svare på ditt spørsmål om XHTML kontra HTML - Jeg vet ikke :(

 

Hva vil "valideringsfeil" si? Blir det som en slags skriveleif i kodene, slik at de kodene jeg har tenkt å ha ikke fungerer, eller er det noe av større betydning, som t.ex. kan gjøre at siden ikke fungerer eller noe slikt?

 

Takk.

Endret av Lju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...