Gå til innhold

Fjellfiske, hva er den "enkleste" måten? Og tips om utstyr?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta meg en tur i fjellet og prøve fiskelykken, men har ikke noe erfaring med fiske annet enn i saltvann med sluk. Hva er det som er mest enklest å starte med og samtidig mest avslappende å gjøre? Er det markfiske?

 

Og er det noen som har tips til stang snor og annet? Er det mulig å bruke den samme snella som jeg bruker i saltvann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkleste og mest avslappende er vell mark fiske med dupp,da er det bare hive ut og sitte og se etter napp å vente.vill anbefale og kjøpe ett eget fiskesett beregnet på ferskvann i allefall vist du skal bruke sluk og.dette er pga at ett ferskvanns sett er mere følsomt enn ett til sjø som er mere robust.snøre tykkelsen kan du også gå mye ned på det finnes veldig brae flettete snører idag bla fireline.,du vill ikke klare kaste en lett ferskvanns sluk noe serlig langt med ett snøre beregnet på tung sjøfisk.

 

jeg vill anbefale ett stangsett med stang på 8-10 fot og snelle som rommer ca100m eller mere.

shimano er velidig bra.til snøre fireline eller powerpro tykkelse 012 til 017.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Markfiske er definitivt det som er mest avslappende, men jeg vil anbefale slukfiske også. Jeg synes at dette er mye mere givende. Det er nok med en stang til både sluk- og markfiske. En stang med anbefalt kastevekt på opp til mellom tjue og tjuefem gram vil være passende. Hvis du ikke har vegetasjon bak deg, kan du gjerne gå for stenger fra ti fot og oppover, gjerne både tolv og tretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...