Gå til innhold

for 3G o.l.: bruke proxy for å redusere bilder og fjerne reklame (iPhone)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Obs: Denne posten er skrevet i halvsøvne, så forbehold om skrivefeil og evt. dårlig forklaring ;D

 

Mulig brems for dette: Jeg VET ikke om safari for iPhone støtter bruk av proxy - kan noen bekrefte/avkrefte det raskt?

Støtter den evt. også https?

 

Tror det kan være flere som aner interesse rundt dette, men før jeg begynner egenutvikling/sammensnekring tenkte jeg å høre om det var noen som kjente til eksisterende programmer/løsninger slik jeg tenker meg det:

 

Problemet:

Nå som iPhone lanseres [og flere tar i bruk PDA'er generelt] og ikke minst i lys av de ugunstige abonnementene til NetCom må man redusere antall MB/mnd på en eller annen måte. Bare det å laste inn vg.no sin forside krever ca 1.5MB / 1.7 MB og en artikkel mellom 0.5MB / 1.0MB. Dvs, laster man forsiden èn gang om dagen og leser 5 artikler blir dette 4MB/dagen. Sier man at dette skjer 20 av 30 dager i mnd for å ikke overdrive blir dette 80MB - altså man er allerede her nær grensa for iTalk Small.. Og så kommer msn/mail/annet bruk i tillegg.

 

Løsning:

Sette opp en proxyserver som filtrerer vekk reklame, nedskalerer bildene og gzip'er overføringene (fremfor å kjøre det som TEXT/HTML)

 

Nytteeffekten:

- * Reklame på vg.no forsiden utgjør ca 40% av totalstørrelsen.

- ** gzip'ing av vg.no reduserer filen fra 177KB til 33KB (dette er samme funksjon som forumet her bruker, ref. ikonet nederst til høyre på siden)

- *** Nedskalering av bilder reduserer størrelsen med nesten 50%

- Mindre belastning på prosessoren i PDA'en sett at man skulle kjørt reklamefilter-delen som et "addon" på enheten selv [der det er mulig]

 

(forklaring til stjernene)

 

 

* reklamefilter brukt: ABP (Adblocker Plus http://adblockplus.org/ m/ "pwn Co. Adblock Plus Filter" som eneste filter)

** standard 'gzip index.html" etter at fila er wget'et ned.

*** Proxy m/bildereduksjon bruk: Toonel javaproxy (http://www.toonel.net med GIF quality @ Good, JPEG Quality @ 50 og 70 (av 100))

 

(Alt dette er bare testkonfigurasjon og testprogrammer for å teste konseptet)

 

 

 

flere lurer kanskje på hvem som gidder å surfe på slike sider med bilder redusert i kvalitet etc, men se på eksempelbildene under:

 

100% (uendret)

 

 

post-80173-1215414265_thumb.jpg

 

 

70%

 

 

post-80173-1215414280_thumb.jpg

 

 

50%

 

 

post-80173-1215414292_thumb.jpg

 

 

Selv kan jeg leve med "50" kvaliteten når det er snakk om å surfe på en PDA som f.eks iphone, og jeg tror ikke man merker/ser at bildet er redusert i særlig grad.

 

Raskt regnet vil man med dette ende opp med å bruke (jf. eksemplet over med 1x vg.no førsteside og 5x artikler fra vg.no) SÅ mye mindre data pr. type:

- 32 MB reklame/mnd mindre i dataoverføringer

- 0.7MB kildekode/mnd mindre i dataoverføringer

- 14 MB bilder/mnd mindre i dataoverføringer

 

Du sparer altså totalt over 50% totalt sett ved å sette opp en slik løsning på en eller annen måte - bare på noe som må kunne kalles "normal sufing på vg.no gjennom en mnd".

 

Evt. ulemper:

- Du trenger en maskin som står på hele tiden [pref. en linux server]

- Maskinen må være på nett 24/7

- krever litt maskinkraft å realtime-rendre om bildene [kanskje ikke sååå mye?]

- Routing.. om du har satt opp en server bør den også route bra til mobilleverandøren din [her har jeg ikke testet noe enda..]

 

 

 

Noen som har forslag til programmer som gjør dette allerede, eller programmer som egner seg bra til å dekke alle disse 3 områdene? (gzip'ing, reklamefiltrering, nedskalering av bilder)

 

Obs: For min del SKAL denne løsningen kjøre på en maskin som kjører linux e.l., ikke windows.

 

 

raske tanker jeg har gjort meg er squid vs. imagemagick, men jeg har ikke engasjert meg så mye enda til å kunne si om dette vil være en god løsning eller i det hele tatt en mulig fungerende løsning.

Endret av Christian Stenbakken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...