Gå til innhold

hva syns dere om denne siden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt grei. Fargene stemte fint og siden var, viktigst av alt, informativ. Tror ikke det trengs mye endring, når du har fått med produktliste, veibeskrivelse og mer.

 

Alt i alt, :thumbup:

 

takk, men du/dere har ikke noe greier på hvorfor ikke den kommer i søkemotorer?

Lenke til kommentar
Hvordan få Google (og andre) til å indeksere siden min.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenforGoogle og andre søkemotorer har et skjema for innsending av URL-er. For at dette skal funke må det finnes en eller flere linker fra sider Google allerede har i indeksen sin til ditt websted. Hvis ikke tenker Google antagelig at hvis så få folk finner denne siden, er den neppe til noen stor nytte for brukerne sine.

 

Men hvis Google finner en link til webstedet ditt vil den uansett begynne å indeksere siden din. Det enkleste du derfor kan gjøre er sørge for at noen som befinner seg på Goolge linker til siden din. (Tips: Du kan f.eks. legge til en linke til siden i signaturen på forumet.)

 

Husk at det kan ta opptil 3-5 uker for Google begynner å indeksere siden din.

Endret av karlsn
Lenke til kommentar
Hvordan få Google (og andre) til å indeksere siden min.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenforGoogle og andre søkemotorer har et skjema for innsending av URL-er. For at dette skal funke må det finnes en eller flere linker fra sider Google allerede har i indeksen sin til ditt websted. Hvis ikke tenker Google antagelig at hvis så få folk finner denne siden, er den neppe til noen stor nytte for brukerne sine.

 

Men hvis Google finner en link til webstedet ditt vil den uansett begynne å indeksere siden din. Det enkleste du derfor kan gjøre er sørge for at noen som befinner seg på Goolge linker til siden din. (Tips: Du kan f.eks. legge til en linke til siden i signaturen på forumet.)

 

Husk at det kan ta opptil 3-5 uker for Google begynner å indeksere siden din.

 

Tusen takk for hjelpen. har faktisk prøvd å legge til på telefonkataloger uten å vite at jeg gjorde den synlig på søkemotorer, får vel bare vente til google har finni det da

Lenke til kommentar

"filler"-fargen på sidene tror jeg ville vært tjent med å være sort om du går for den fargekombinasjonen. Har ikke helt sansen for orange som fyll av en eller annen grunn :)

 

Hvorfor bildene er der er vel litt ukjent for meg, men de kan være tjent med å være mindre (og ekspanderes med Lightbox?) i sin visning på siden i en kontekst de gir mening. Under informasjon om hvordan å komme dit eller noe? Da gjerne i kombinasjon med et kart fra Gulesider eller Google Maps.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Selve koden er for øvrig ganske ille. Du har ikke så mange valideringsfeil, og de som finnes er bare bageteller, men semantikken er ikke-tilstedeværende.

 

Et av kravene for at søkemotorer skal ta seg bryet med å plassere siden din tidlige i resultatene, er at du skrives fin, oversiktelig og up-to-date kode. Måten denne siden er kodet på får meg til å tenke flere år tilbake i tid.

 

Anbefaler at du leser gjennom stoffet på htmldog.com. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen tips:

 

1. Link på logo

La logoen linke til forsiden.

 

2. Behold standard link-farge

La alle linkene være i standard blåfarge. Mange brukere har problemer fordi de ikke forstår at teksten er linker. I tillegg er det enklere å se linkene dersom man vil lese fort gjennom teksten.

 

3. Endre overskrift på nyhetene

Lag heller en beskrivende overskrift på nyhetene i stedet for å bruke dato. Dermed kan brukeren lese overskriften for å finne ut om nyheten er interessant eller ikke.

 

4. Ikke bruk "les mer" linker

Ikke link teksten "les mer". Link heller en del av teksten som beskriver hva det linkes til. F.eks:

 

Ikke bruk: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vedtatt salgsforbud for 11 kilos gassbeholdere. Les mer.

 

Gjør heller: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vedtatt salgsforbud for 11 kilos gassbeholdere.

 

5. Kortere tekst på forsiden

En normal web-bruker bruker rundt 30 sekunder på en forside før de går videre. Dermed må du presentere hva siden dreier seg om med så lite tekst som mulig. Foreslår at du kutter ned teksten på forsiden til ca 1/3 av hva den er i dag, samt lager en overskrift som beskriver med svært få ord hva Skagerak Gass driver med.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar. Skal rette opp mye nå (er ikke så ofte jeg har tid til dette, men tar litt avgangen). lurer også på en ting til:

 

Har hørt at det går ann å lege inn søkeord med en tag eller noe sånt. Noen som vet hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Takk for mange bra svar. Skal rette opp mye nå (er ikke så ofte jeg har tid til dette, men tar litt avgangen). lurer også på en ting til:

 

Har hørt at det går ann å lege inn søkeord med en tag eller noe sånt. Noen som vet hvordan man gjør det.

 

Hvis det var nøkkelord til søkemotorene du siktet til, kan legge inn som meta-tag under <head>. F.eks

 

<meta name="keywords" content="skagerak gass, skagerakgass, propan, fyllestasjon, bilverksted, Sondre, hermansen, osv" />

 

Kan også legge inn en kort beskrivelse av nettstedet. Litt usikker på i hvor stor grad søkemotorene benytter seg av dette men..

 

<meta name="description" content="Skagerak Gass AS er et firma som består av en butikk, propan fyllestasjon, ett showroom med lager og ett bilverksted." />

Lenke til kommentar

Meta keywords vil vel strengt tatt ikke gjøre stort for deg lenger. Så vidt jeg har forstått er det clean kode og semantikk som teller, noe som er ganske forståelig basert på hvor missbrukt meta keywords egentlig er. Etter at "alle" begynte å inludere "britney" og "spears" og helt irrelevante meta på sidene sine for å trekke trafikk, har vel de fleste søkemotorer gått bort fra å basere resultatene sine på dette.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Noen tips:

 

1. Link på logo

La logoen linke til forsiden.

 

2. Behold standard link-farge

La alle linkene være i standard blåfarge. Mange brukere har problemer fordi de ikke forstår at teksten er linker. I tillegg er det enklere å se linkene dersom man vil lese fort gjennom teksten.

 

3. Endre overskrift på nyhetene

Lag heller en beskrivende overskrift på nyhetene i stedet for å bruke dato. Dermed kan brukeren lese overskriften for å finne ut om nyheten er interessant eller ikke.

 

4. Ikke bruk "les mer" linker

Ikke link teksten "les mer". Link heller en del av teksten som beskriver hva det linkes til. F.eks:

 

Ikke bruk: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vedtatt salgsforbud for 11 kilos gassbeholdere. Les mer.

 

Gjør heller: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vedtatt salgsforbud for 11 kilos gassbeholdere.

 

5. Kortere tekst på forsiden

En normal web-bruker bruker rundt 30 sekunder på en forside før de går videre. Dermed må du presentere hva siden dreier seg om med så lite tekst som mulig. Foreslår at du kutter ned teksten på forsiden til ca 1/3 av hva den er i dag, samt lager en overskrift som beskriver med svært få ord hva Skagerak Gass driver med.

 

Lykke til!

 

Dette er gode poenger som jeg håper det går ann høre mer om.

 

Du argumenterer for å ikke definere farger på lenker. Argumentet er gjenkjennelighet.

 

Du argumenterer mot å benytte "les mer", uten egentlig å argumentere for dette standpunktet.

 

les mer

 

Jeg har ikke noen lenke, men jeg har lest artikler om søkemotor optimalisering der lenketeksten benyttes til å definere hva lenken omtaler. Hvis du har en million lenker med lenketeksten "katter", så er det stor sannsynlighet for at lenken dreier seg om katter.

 

Jeg har også sett poengtert at "les mer" ikke er særlig "tilgjengelig". Hvis man lager en liste med lenker og identifiserer lenkene med lenketeksten, så får man en lang rekke med lenker med "les mer", som ikke sier brukeren all verden.

 

Problemet er praksis. Sider som Hardware.no, VG.no, og Dagbladet.no benytter "Les Saken" og lenke på overskriften. Du har da to lenker med identisk mål, men forskjellig lenketekst. En liste med lenker blir lettere å lese hvis en lenke er en overskrift og den neste er "les saken", fremfor overskrift etterfulgt av en del av av overskriften.

 

Hvis vi skal ta argumenter som gjenkjennelighet alvorlig, så er normen å bruke lenket overskrift og lenket "les saken" det som er vanlig.

 

Det å plassere en lenke umiddelbart etter teksten plasserer også en naturlig for leseren: Lenken ligger i lese retningen og inviterer til videre lesning. Det gjør ikke overskriften: Der må du gå tilbake, og det er ingen invitt.

 

Hvis du søker på "les saken"

http://www.google.com/search?q=les+saken

Så er det rimelig synlig at dette ignoreres av Google.

 

Jeg ser ikke helt det store problemet med "les Saken", men mange store fordeler. Har jeg gått glipp av noen vesentlig her?

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...