Gå til innhold

Jeg har en gåte til dere alle sammen


Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen her som vet svaret allerede, men kanskje ikke?

 

Det var en gang er prins som levde i ett kongerike, langt, langt borte.

 

Denne prinsen var så ven og fager at alle kvinnene i kongeriket ville ta han til ekte.

 

Får å finne den rette til prinsen, arrangerte dronningen en rekke tester for kvinnene. Der ble det testet iq, praktiske kunnskaper og en rekke andre ting.

 

Det var 3 kvinner som kom ut av testen helt perfekt.

 

Dronningen satte de rundt ett rundt bord, og bandt ett silkeskjerf foran øynene til hver av kvinnene.

 

Deretter sa hun til de: Nå skal jeg sette på dere en hatt, den vil enten være rød, eller hvit. Ser dere 1 eller 2 røde hatter, skal dere rekke opp hånden, og med en gang dere har funnet ut hvilken farge det er på deres egen hatt, skal dere reise dere opp og si fargen.

 

Den som først skjønner hvilken farge hatten deres har, vinner prinsen.

 

Deretter tok hun av blindfoldet av øynene deres, og de så på hverandre.

 

Alle rakk opp hånden, for alle så jo 2 røde hatter.

 

Men så reiste en av kvinnene seg opp, og utbrøt: Mitt hatt er rød.

 

Hvordan visste hun dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis alle tre ser to røde hatter hver og alle tre signaliserer for dette er det jo selvsagt at alle de tre hattene er røde? Eller har jeg totalt oversett noe nå i de senere timer?

 

De skulle signalisere hvis de så 1 eller 2. Ikke bare hvis de så to, hvis det var det du mente?

 

Hvis det ikke var det du mente, hvordan visste hun det da? Du må nesten komme med en bedre forklaring enn at det er selvsagt;) Jeg brukte iallefall en stund på denne:)

Lenke til kommentar

Min feil, jeg leste at alle så to røde hatter men det lå jo i kortene at de selv ikke viste hvorvidt alle andre så en eller to røde hatter. Og da ble det jo ikke så innlysende lenger. :)

 

Den går jo opp hvis man ser bortifra at alle skal se to røde hatter hver. For hvis hun ser to røde hatter foran seg kan hun ikke være sikker på hvilken farge hun selv har på hatten fordi de to kunne se på hverandres hatter og dermed rekke opp hånden. Men hvis hun ser en hvit og en rød vet hun at også hun må ha en rød siden alle tre rakk opp hånden. Ergo hun har sett en rød hatt og en hvit hatt og dermed dratt slutningen at hun selv har rød hatt siden alle rakk opp hånden. Hvis alle tre skal se to røde hatter hver har hun jukset. :p

Lenke til kommentar
Min feil, jeg leste at alle så to røde hatter men det lå jo i kortene at de selv ikke viste hvorvidt alle andre så en eller to røde hatter. Og da ble det jo ikke så innlysende lenger. :)

 

Den går jo opp hvis man ser bortifra at alle skal se to røde hatter hver. For hvis hun ser to røde hatter foran seg kan hun ikke være sikker på hvilken farge hun selv har på hatten fordi de to kunne se på hverandres hatter og dermed rekke opp hånden. Men hvis hun ser en hvit og en rød vet hun at også hun må ha en rød siden alle tre rakk opp hånden. Ergo hun har sett en rød hatt og en hvit hatt og dermed dratt slutningen at hun selv har rød hatt siden alle rakk opp hånden. Hvis alle tre skal se to røde hatter hver har hun jukset. :p

 

Du er veldig nær løsningen:)

 

Og nei, hun jukset ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...