Gå til innhold

Er Final Fantasy XI 2008 Edition verdt å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne i en butikk i dag og ble interessert. Det er gode, gamle Final Fantasy XI (online-spillet), men med fire ekspansjoner og sannsynligvis alle oppdateringene. Er det verdt å investere i? Spiller mye LotRO fra før, men hadde ikke hatt noe imot et nytt MMORPG.

Problemet er at jeg ikke vet noe særlig om dette spillet. Er det mange som spiler nå? Er det morsomt? Hva er høydepunktene? Hva er det dårligste? All småinformasjon er av interesse.

Og bare så det er sagt gjelder dette kun FFXI, så jeg overser poster som nevner andre MMORPG'er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg spilte FFXI da det først kom ut i europa. Community'en var veldig bra da, men sist gang jeg spilte det (par tre måneder siden) var det veldig mange fra amerikanske wow community'en som hadde begynt å spille. Tar også veldig lang tid å gå opp i level, veldig mye grinding.

Skrevet

Er mye grinding i ffxi ja, og ting tar tid. Det er et veldig gruppe basert spill, så når man levler så levler man i grupper. Dette har både positive og negative sider. En ting som helt klart er negativt med dette er at du er avhengig av å få et party for å kunne levle, og det er det ikke alltid like lett å få til. Så du kan bli sittende et par timer uten å få noe party invite i det hele tatt. Noe positivt med dette er jo at det er gøy å levle sammen med andre, møter nye folk og lærer hvordan classen din fungerer i group sammenheng.

Jeg levler for tiden scholar, og har ikke hatt noe særlig problem med å få group, er det få i min lvl range som prøver å få group så finner jeg bare på noe annet å gjøre ;) og man kan jo såklart sette sammen eget party, trenger ikke bare å sitte og vente på invite.

Ting i ffxi tar tid, og det er mye grinding, men det at det er gruppe orientert gjør det mye morsommere enn å f.eks soloe mobs alene hele dagen. En stor forskjell fra hva du er vant til i lotro er questene. Du får ikke exp av å fullføre quests i ffxi. Rewards er som oftest items og/eller gil. Og det er nesten umulig å klare questene uten å måtte slå opp på internett og finne ut hva du skal gjøre og hvor du skal dra. Grunnen til dette, er at informasjonen som står i "quest-loggen" er så latterlig kort og lite spesifikk.

Det er fortsatt mange som spiller ffxi, tror det er rundt 500.000 spillere fordelt på 32 servere, så spillet er langt ifra dødt. Jeg elsker ffxi, det er alltid noe å gjøre i dette spillet; levle, crafte, gjøre missions, quests, campaign, assault ++. Og det har også et flott community, men alle mmo's har sine idioter og du vil nok møte på noen hvis du skulle bestemme deg for å prøve det.

Ble litt rotete det her, :9 bare si fra hvis du lurer på noe mer. Skulle du finne ut at du har lyst til å prøve det, så send meg en pm, så er du hjertelig velkommen i det norske linkshellet (linkshell=guild) på titan serveren.

Skrevet

Blir borte store deler av neste uke, så det er liten vits å starte en konto nå og la gratismåneden løpe ut på egenhånd. Men vurderer å prøve dette, selv om det bare blir for en måned.

Men hvorfor er man nødt til å være i en gruppe? Er det ikke mulig å spille solo i det hele tatt? Og hvor mange nybegynnere er det her?

Skrevet

å levle solo etter lvl 12-15 er rett og slett lite effektivt, ettersom du vil få veldig dårlig exp av mobsa du klarer å drepe. Det er bare sånn spillet er bygd opp. Er man i gruppe, så kan man drepe mobs med høyere lvl, og også få bedre exp. Nå skal det sies at SE har gjort enkelte endringer som gjør det lettere for mindre grupper og få bedre exp. Så nå kan du få bra exp med en duo eller trio, og ikke nødvendigvis et fult 6-manns party.

Hvis du har veldig lyst til å kunne soloe god exp, så er det enkelte classes som gjør dette bedre enn andre. Beastmaster er den beste solo classen i spillet. Puppetmaster og Dancer kan også soloe brukbar exp.

Siden ffxi er et gammelt spill, så er det såklart ikke like mange nybegynnere som det var før, men det kommer hele tiden nye spillere. I ffxi så er man ikke bundet til en class på characteren sin, man kan bytte class når som helst i spillet. f.eks; du begynner som warrior, men finner ut at du heller vil levle Red Mage. Da kan du bare gå inn i moghuset ditt og bytte jobb. Siden man ikke er bundet til en fast class i spillet, så vil det "alltid" være noen som levler en ny jobb i newbie områdene, nybegynner eller ei.

Skrevet

Høres interessant ut, men liker ikke helt at det er så mye grinding. Det er i hovedsak derfor jeg har sluttet med de aller fleste MMORPG'ene som WoW, City of Heroes/Villains, EverQuest 2, Vanguard og alt mulig annet. For tiden spiller jeg mye LotRO, men mest fordi det er så casual og like grinding.

Men for all del, skal nok prøve FFXI etterhvert. Dessuten er dette jo 2008-utgaven, så det er jo en sjanse for at vi får flere nye spillere. :)

Skrevet

er jo bare å prøve som du selv sier :) bare send en pm eller noe sånt hvis/når du skulle finne på å prøve det, så skal du få linkshell pearl av meg.

Skrevet (endret)

Final Fantasy XI er det beste MMORPG siden Ultima Online, MEN - det er ikke så utrolig mange som spiller lenger og i FFXI så er du helt avhengig av en full gruppe for å avansere i level. Du må gjerne regne med en 4-5 timer ventetid for å få gruppe noen ganger (og det er ikke kødd). Jeg har spilt det i ca. 2-3 år og må si det er et av de beste spillene jeg har spilt. Går fortsatt og tenker på å begynne igjen, men etter jeg prater litt med folk som fortsatt spiller og får vite at det begynner å bli veldig øde rundt om kring, så mister jeg litt lysten.

Jeg regner med du ikke trenger å betale særlig mye for det, så det er ihvertfall helt klart verdt å prøve.

Edit: Jeg sluttet før de nye klassene kom (dancer, puppetmaster), så om disse har noe solo-muligheter vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at eneste klasser hvor det faktisk er mulig å solo'e seg til lv75 med er RDM eller BST.

Endret av dekar24k

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...