Gå til innhold

Nytt hovedkort, men AMD vs. Intel?


Anbefalte innlegg

Vel, nå har jeg fått alle delene hjem da så nå har jeg begynt såvidt :)

 

Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe P45

 

Power: Antec PSU Truepower Quattro 850W

 

Minne: 4 GB DDR2

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 280 1 GB GDDR3, PCI-Express 2.0 2xDVI/HDCP, 512 BIT

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz

 

Mus: Logitech MX Revolution Cordless Laser

 

(Har fra før):

 

- Logitech G15 tastatur (nesten nytt)

- Benq G2400W 24" LCD skjerm (Relativt ny, hatt en liten stund)

 

 

 

Satt opp kabinettet såvidt nå.. storfornøyd med kabinettet sålangt hehe!! akkurat åpna hovedkortet, tatt det ut og så det fulgte med noen kabler.. funnet ut hvor de fleste skal tror jeg men det fulgte med 4 rød kabler

 

nesten lik denne her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307817

 

og de tror jeg skal inn i sata x1 uttaket på hovedkortet.. men det fulgte med mange like men jeg får jo bare en inn der.. så fulgte det med vel 2 sånne kabler som det her men får bare plass til en der å tror jeg.. den var ganske kort.. og en installasjonscd og manual:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314057

 

bare jeg får til dette så tror jeg at jeg skal klare resten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg har kjøpt ny harddisk og har dvd brenner fra før...

 

Western digital Caviar SE16 500 GB IDE ATA/ 100 16MB 7200 RPM

 

DVD brenner er denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341057

 

Men jeg lurer på en ting?

 

Har jo kjøpt E8400 prosessoren

 

den skal jeg nå sette på hovedkortet, prosessoren har vifte men det følger med en vifte med hovedkortet.. det står only use this if you have Passive cooler or water cooler.

 

Jeg tror selv jeg ikke trenger å bruke denne på toppen av prosessoren men

 

disse orange rørene som sitter på hovedkort? er det vannkjøling? betyr det at jeg må sette på den vifta som fulgte med hovedkortet på toppen av prosessoren eller skal jeg la være å ikke tenke på den?

Lenke til kommentar

Neida, er ikke på villspor hehe.. bare litt usikker :p

 

Det er greit takk for svar :)

 

Ja, jeg ser litt i den guiden faktisk :) den er grei nå er de fleste ting satt inn på hovedkortet. sjekka i hovedkort manualen hele tiden. fant ut det meste.. var bare litt usikker på om jeg skulle bruke denne vifta jeg snakka om eller ikke skjønner du.

 

Minnemoduler i samme slotsfarge, for å oppnå bedre ytelse som det sto i hovedkort manualen.

 

satt på prosessoren og vifta som fulgte med den.

 

nå er jeg kommet dit at jeg skal sette inn hovedkortet i kabinettet :)

 

_________________________________________________________________

 

Nå har jeg montert hovedkortet i kabinettet å prosessoren og minnemodulene på hk. ferdig å montere strømforsyning i kabinettet.

 

Men et lite spm her? I Kabinettet er det jo en kabinettvifte på toppen og så henger det to strømkabler med to hvite utganger ned fra denne vifta som sitter fast i kabinettet. Men hvor skal jeg tilkoble disse?

 

slike kabler: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314054

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar
Men et lite spm her? I Kabinettet er det jo en kabinettvifte på toppen og så henger det to strømkabler med to hvite utganger ned fra denne vifta som sitter fast i kabinettet. Men hvor skal jeg tilkoble disse?

 

slike kabler: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314054

Bra at det går framover. :)

Den kabelen du linker til er en SATA-strømkabel,så det er neppe en sånn som er på viften.

Hvis du har 2 strømkontakter til viften er det mest sannsynlig fordi du har 2 valg av hastighet på den. Koble den ene til en av kontaktene fra psu.

Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet denne hvite kabelen til strømforsyningen :) den som hang ned fra vifta :) Da skal jeg sette inn hdd..

 

__________________________________________________________

 

Nå har jeg gjort det.. fått strøm til både kabinettvifta som jeg snakka om og til harddisken..

 

Men det fulgte med noen rød Sata ledninger helt flate liksom skulle settes på hovedkortet. funnet ut hvor den skal settes på hovedkortet men jeg bruker bare en siden jeg har bare en harddisk. det er liksom uttak sata 1, sata 2, sata 3, sata 4, sata 5 og sata 6 men jeg satt den ene ledningen i sata 1 da.. men hvor skal den andre enden kobles den passer ikke inn i harddisken!

 

Men det fulgte jo med to ASUS sorte IDE-kontakter med hovedkortet som jeg bruker fra harddisken og inn i hovedkortet i et uttak som heter PRI-EIDE. det er brede kontakter liksom.

 

Så tror ikke jeg trenger alle de rød flate smale kontakene likevel. fulgte jo med seks stykker av dem.

 

 

Noe jeg ikke visste var at det er integrert lydkort og nettverkskort i hovedkortet, stemmer det? Da trenger jeg ikke sette inn nettverkskortet og lydkortet fra den gamle pcen.

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Det er ingen liv i hele maskinen.. maskinen starter ikke opp..

 

Men jeg har funnet ut av det hehe.. det var jeg som hadde satt to strømkabler på feil plass og ikke satt inn den ene i skjermkortet der det skulle være to stk. hadde satt inn 6-pin rød i skjermkortet men det måtte jo ha en 6-pin og 8 pin kabel.. men de måtte være svarte og ikke rød.. de rød skulle inn i strømforsyninga :p

 

så etter jeg omplasserte dem så starta pcen opp, prøvde bare uten skjerm kun strøm.. men alt gikk stillegående både prosessorvifta og kabinettvifta :)

 

så skal begynne å installere ting i morra :)

Lenke til kommentar
Woot. :p

Men OnT. P5Q er P45 chipset, som visstnok skal være litt dårlig til CF, grunnet at det kjører en 16xPCI-e slot og en 4xPCI-e slot i motsetning til X38 og X48 kort som har 2 stk. 16xPCI-e slots.

Derfor kan det kanskje være et bra valg å velge noe annet enn P5Q, dersom du skal ha CF.

Det viser seg at P45 vistnok skal fungere fullt ut i CrossFire med 16x på den ene og 8x på den andre. Begge er PCIex2.0 så kjører du CrossFire får du 2x PCIex2.0 (8xspeed). Ifølge ATi skal de utnytte maksimalt av skjermkortene, ergo like mye som X38\X48, men det er mulig du kan misste et par fps i værste fall...

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg fått satt på plass de to feilplasserte kablene og pcen er oppe å går :)

 

Eneste jeg gjorde var å endre på klokkeslett og dato og Boot Device, så nå installerer jeg Windows på den nye disken :) er storfornøyd hittil :)

 

Alt virker både stabilt og stillegående. Både CPU-vifta og kabinettvifta går som bare det.

Lenke til kommentar

nå har jeg kommet inn i xp og satt inn cdn til hovedkortet og valgte å installere driverne men så kommer det opp en sort skjerm som sier

 

Welcome to ASUS Motherboard Make disk for DOS Menu

 

please choose a or c

 

(jeg trykker c) men det holder ikke.. hva må jeg gjøre videre her? noen som vet som kanskje har hovedkortet? man må skrive et videre filnavn eller noe...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen :) Nå har pcen vært oppe i noen dager :) XP er installert og de viktigste oppdateringene er installert som f.eks lydkort, nettverkskort, SP3, directX, skjermkortdriver.

 

Eneste jeg har endre på i BIOS før jeg installerte XP var klokka, BOOTdevice og datoen.

 

Og alt virker egentlig veldig stabilt.

 

Lagt inn FIFA 2008 for å teste grafikken på skjermkortet men merket ikke store forskjellen i spillet med grafikken. Men har ikke prøvd GTA San Andreas eller et spill som heter Kane & Lynch.. dette spillet hadde jeg inne på den gamle pcen og det hakka litt..

 

Men i FIFA spillet på den nye pcen merka jeg at spillet var mye raskere, ikke noe spesielt på grafikken men det var noe mer stabil eller sterkere/bedre grafikk på en måte.

 

veldig fornøyd med dette opplegget nå...

 

 

Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe, P45

 

Minne: Kingston PC2 6400 2 GB minnebrikker x 2

 

Power: Antec TPQ 850-EC, 850 Watt

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 280 1GB GDDR3

 

Skjerm: BenQ G2400W 24"tommer

 

Tastatur: Logitech G15, Norsk layout

 

Mus: Logitech MX Revolution Cordless Laser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...