Gå til innhold

STORT spørsmål ang analog


Anbefalte innlegg

Spørsmål ang. videocapture/redigering/lagring. Please les !

 

PC:

Pentium 3 667Mhz / 256Mb SDRam133Mhz./ ATA66

Disker 45Gb IBM Deskstar75 + 10Gb (tom disk for klipp)

 

Skjermkort/Capture:

Asus 8200 Deluxe m/ Videoin 7pin SVHS (+adapterkabel til composite in)

Lyd tas inn via SB Live Lydkort

 

Kamera:

Sony TRV11E Analog Video8 m utgang for Composite Video + 1 lydkanal (phonobøssinger)

 

Video:

Philips 623 m Scart-kontakter ut

Har adapterplugg Scart til SVHS og phono(Composite)

 

SW:

Windows ME, Nero 5.XX

Ulead Videostudio 5 (har støtte for analog og Firewire). Redigeringen går greit nok i VS5 foreløpig.

Har også Ulead Mediastudio pro 6 + Premiere 6.0, men ikke intallert ennå for å gjøre ting enkelt i begynnelsen.

 

Mine Media: 2 timer Video8 + 15 timer VHS på std VHSkassett (Dårlig utgangspunkt)

 

Har tenkt å lage std VCD pga det dårlige kildematerialet.

Har brukt Videostudio5 til å capture i VCD-format, og dette gir vha ASUS-codecen ukomprimerte AVI-filer

med vcd-oppløsning og stereolyd (ca 40 Mb pr min.). Når VS5 rendrer dette gir det MPEG1-filer

Brenner dette på VCD vha Nero. Fungerer greit når jeg spiller av på en DVD-spiller ”stuemodell”

Har bare testet noen få testminutter, så jeg har ikke noe intrykk av kvaliteten ennå.

 

Spørsmål: Vil jeg få bedre kvalitet ved å prøve å spille av (capture) Video8-tapene:

Via et Video8/High8 med SVHS utgang. (direktekabel til Asuskort, unngår compositekvalitetstapet)

Via et DV-kamera med analog inn og ut via Firewirekontakten til et evt. nytt firewirekort i PC,en

Når jeg spiller av fra Sony VHS-maskinen kan jeg vel kople via Scart til SVHS-adapteret(hvis adapteret går FRA scart TIL SVHS) ?

 

Har noen DV/Digital8-kameraer SVHS-utgang ?.

Er alle Firewirekort noenlunde like mht kvalitet, og finnes det kombinerte capturekort med både FW og analog?.

Hvorfor kan jeg ikke enable DMA på noen av mine harddisker, Jeg kan krysse av i ruten under

k.panel/system/enhe../diskettstasjoner, men får en melding om at dette kanskje ikke går.

Når jeg går tilbake er utkryssingen for DMA borte.

Finnes det et godt diskbenchmarkprogram for å sjekke throughput på hardiskene?.

Noen programmer gir verdier også med cache, hva skal jeg legge vekt på?.

 

Mange spørsmål her, men vil sette stor pris på svar.

 

MVH

Bjørn Losnedahl ([email protected])

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...