Gå til innhold

BK: Et halvferdig Skarvebilde.


Anbefalte innlegg

Dette var vanskelig gitt :)

Håndholdt i båt. Skipperen la båten på tvers av bølgene, så det gynga absolutt hele tida. Så kritisk fokus var praktisk talt umulig. Ok. Nok unnskyldninger, her er bildet ;)

post-70335-1214869743_thumb.jpg

 

Desverre har jeg ikke annet enn Lightroom på maskinen jeg jobber på, derfor får jeg ikke fullført dette bildet foreløpig. Det jeg ikke får gjort er å klone vekk fuglen i høyre billedkant. Jeg føler og at hodet som stikker opp fra steien godt kunne fjernes.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan rigtigt godt lide det! Fine topskarver - dem har jeg også kun set i Norge.

 

Du har jo ret i, at skarven som stikker frem i højre side skal væk. Men skarvehovedet, der stikker op fra stenen ville jeg lade blive. Det specielle ved billedet er vel netop det lidt kaotiske "bundt" af fugle, som peger i alle retninger. Meget skulpturelle fugle, skarver.

 

I den bedste af alle verdener ville jeg gerne have set et billede med tilstrækkelig dybdeskarphed til at få hele gruppen i fokus - eller i al fald de tre skarver til venstre for "fokusskarven". Hvis de tre var skarpe, tror jeg også jeg ville have fjernet diverse "løse" hoveder og kropsdele. Men som det er nu, synes jeg egentlig den lidt "rodede" placering af fuglene passer godt til billedet.

 

Forresten synes jeg den lillebitte top på skarven i fokus er en rigtigt fin detalje. Så fortjener den for en gangs skyld navnet topskarv! :)

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar

Jeg syns det ser bra ut. Et sånt bilde er liksom mer enn dokumentasjon, altså som bilde gir det mer en følelse, og da trenger det ikke være helt skarpt. Eller gjør det? Alt er vel best om det er skarpt? Jeg syns metteHHH sier det bra, det at "hvis de tre.." var fin kritikk syns jeg. Det fikk også meg til å tenke.

Lenke til kommentar
Da var jammen samlingen av norges stygge og bråkete fugler komplett ;p

 

Flott bilde, lurer litt på om du har testet det i B/W

 

Skarv er da fine fugler. AFAIK er de ikke bråkete heller:p

 

BTW. Til OP, hvis du er på en "feriepc" uten PS og bare skal klone bort litt så finnes det jo flere frie og gratis alternativer som kan hentes ned. Holder en finger på Gimp selv , men er nok å velge av.

Lenke til kommentar

Takk for godord. Og ikke minst, konstruktiv kritikk.

 

Til vår danske venninde Mette, og andre intereserte:

Tusten du ser på hodet er siste rest av vårdrakta. Altså parringsdrakta. Så hvis du vil se de i full prakt, må du oppsøke de litt tidligere på året.

 

Cloning blir det, selv om jeg i utgngspunktet ikke har helt sansen for det i naturfoto. Jeg gjør det nødig, siden jeg har en viss sans for bruk av dokumentasjonsdoktrinene ved naturfoto. Men her føler jeg at det er nødvendig. Eneste måte jeg finner å skape ballanse i komposisjonen.

 

Jeg skulle ønske at de tre som er utenfor fokusområdet var skarpe de og. Men jeg turte ikke å bruke mindre blender, siden jeg ville ha en ensarta bakgrunn. Jeg vurderer forresten å blurre bakgrunnen litt kunstig, når jeg kommer på PC med Elements. Kanskje og å pumpe opp det grønne i bakgrunnen litt.

 

Vi gjør alt for å tilfredstille et kresent publikum, så her er B&W Corormant for Philo. Hva syns dere? Personlig liker jeg bedre kontrasten fra det grønne, men denne funker den og.

post-70335-1214912354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Pøver meg med en versjon som er beskåret litt på begge sider samt svak s-kurve(kurver i PS2) og forsiktig oppskarpet.
Takk for input. Jeg forsøkte et lignende utsnitt, men kom fram til at jeg ville ha litt mer luft rundt fuglene.

 

Når det gjelder s-kurva så forsøkte jeg det og. Det gir mer smell i det grønne, og får fuglene til å stå litt mer fram. Da ble de røde partiene litt for påtrengende, og stjl for mye oppmerksomhet.

Men ditt forsøk kan tyde på at jeg ga meg for raskt. Har noen andre synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...