Gå til innhold

Asus Striker II extreme og 4 gig Corsair Ram-Problemer...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en kamerat som nettopp har bygd seg ny pc, og har dette hovedkortet:Asus Striker II Extreme, Socket-775,DDR3 ,nForce-790i Ultra SLI, 3xPCI-Ex(2.0)16, samt denne ramtypen: Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24.

 

Problemet er som følger: Når pc'en startes opp med begge rambrikkene i, får man bare opp blåskjerm. Når man starter opp med bare en av brikkene starter maskinen normalt og kjører stabilt.

 

Er det noen i dette forumet som har tips til hva som kan være galt og evt løsninger på problemet?

 

På forhånd takk for alle gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard Nvidia nForce dessverre... Enkleste valget er å bytte ut HK'et til ett bedre og spare deg hodebry...

Men, før du gjør det kan du prøve å få flashet BIOS'en til siste revisjon som er nesten nødvendig for å være noenlunde sikker på at HD korrupsjons problemet forsvinner.

 

Deretter er det diverse minneinstillinger og volt du må leke med i BIOS.

Skal være en god del tråder om det på XtremeSystems.

War her på forumet hadde samme sak, han gikk for den første løsningen og byttet.

Lenke til kommentar
Ok. Takker for utfyllende svar. Skal prøve ut de løsningene du anbefaler, hvis ikke det fungerer er det vel bare å bytte HK :(

 

Jeg installerte nettopp Vista 64 på et sånt HK.

Kjør inn alle servicepakker og oppdateringer før du setter i mer enn 2gb.Det finnes en windows update som fikser dette.

Hadde ingen problemer da.

http://support.microsoft.com/kb/929777/en-us

Dette gjelder for Vista.

 

Kortet er knall det.Husk å oppdatere til siste bios!

 

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Hei, har samme hovedkort og samme ram.. har hatt kortet i en mnd men det finnes ikke stabilitet. En ting er å komme seg over minneproblemet ved oppstarten en annen ting er å holde det stabilt :(

 

Infof: Kan du legge ut dine specs med volt timings og setup slik at vi kan prøve å få kortet til å bli det det er designet for? =)

 

Comanders

Lenke til kommentar
Hei, har samme hovedkort og samme ram.. har hatt kortet i en mnd men det finnes ikke stabilitet. En ting er å komme seg over minneproblemet ved oppstarten en annen ting er å holde det stabilt :(

 

Infof: Kan du legge ut dine specs med volt timings og setup slik at vi kan prøve å få kortet til å bli det det er designet for? =)

 

Comanders

 

Hei Commanders og ThoSan.

 

Min Spec:8Gb. av samme type som ThoSan, Q9450, Vista 64

Har egentlig ikke gjort så mye sprell:

Tar bare med det som jeg har endret.

Bios:0704

Extreme Tweaker:Ai overclock:manual,cpu multi:8,fsb-mem. clock:unlinked,fsb:1500,mem:1333

Memory Timing:Command Per Clock:2T(9,9,9,24,2T)

Over Voltage:Cpu Voltage:1.12500V,Memory Voltage:1.70V

Synd dere har problemer.Her er det dønn stabilt på 3ghz.

Håper dette kan hjelpe dere litt videre.Sjekk også her for tips: Asus

Her er det også mye info:XS

Gi beskjed hvis dere trenger mer info.Har litt dårlig tid akkurat nå :)

Endret av lnfof
Lenke til kommentar
må bruke AWDFLASH i dos

 

Hvordan gjør jeg det?

Man må jo ikke bruke awdflash, det finnes alternativer, men hvis du bruker den og ikke får det til... da bør du beskrive eksakt hva du gjør hvor, og hvilken melding som kommer opp.

 

Ok. Jeg bruker den medfølgende flashplatformen som er inkludert i biosen til dette hovedkortet. Feilmeldingen jeg får sier noe sånn som at den biosversjon 0704 ikke er kompatibel med den versjonen som allerede er i Bios.

Lenke til kommentar
må bruke AWDFLASH i dos

 

Hvordan gjør jeg det?

Man må jo ikke bruke awdflash, det finnes alternativer, men hvis du bruker den og ikke får det til... da bør du beskrive eksakt hva du gjør hvor, og hvilken melding som kommer opp.

 

Ok. Jeg bruker den medfølgende flashplatformen som er inkludert i biosen til dette hovedkortet. Feilmeldingen jeg får sier noe sånn som at den biosversjon 0704 ikke er kompatibel med den versjonen som allerede er i Bios.

Hvilken bios-versjon har det i utgangspunktet? Anbefaler å bruke bare den ene av minnebrikkene mens det oppdateres, og bios defaults.

 

Den siste versjonen jeg ser som omtaler noe minnerelatert er versjon 0402... Forøvrig den samme som Asus oppgir til alle cpu-er på kortet, med et par unntak. Man bør altså ikke forvente stort på "minnesiden" ser det ut til.

 

Ser at mange er fornøyd med en uoffisiell versjon 0901 her og her

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg installert BIOS 0901.. og dette virker veldig låvende.. Skal kjøre igang Seti@home og Winrar.. er den stabil da så er nok mitt problem løst *krysse fingrene*

 

- vel, etter litt testing så fryser den ikke på langt nær så mye, har bare fryst 1 gang på 6 timer.. går ann å leve med, men prøver litt til. Hørt at det også kommer en 1001 bios om ikke så lenge heller..

Endret av Commanders
Lenke til kommentar

Vel, da har det gått en helg og jeg har kjørt 0901 biosen... Alt er stabilt og flott, har hatt to frysinger på fredagen, ellers ingen lørdag eller søndag.. Nå på søndag klokket jeg min Q6600 til 3375MHz og det har vært stabil hele søndagen på denne hastigheten. Nå slipper jeg å bytte inn hovedkortet :D Har også tatt å lagret Bios profilen min, så hvis dere trenger og har lyst på så send meg en mld så skal jeg sende til dere. Om ikke lenge kommer enten 1001 eller 1004 release, og med denne håper jeg at min pc blir 100% stabil, og at jeg muligens kan klokke ennå høyere =)

 

Lykke til alle sammen, Asus Striker 2 extreme rokker(når det er stabilt) =)

 

 

Comanders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...