Gå til innhold

Tips til fastoptikk for Nikon, vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Spørsmål til fastoptikkfolket:

 

Jeg har lyst på noe videre en 50mm til D300-en. Hvis jeg skal holde meg til Nikons egne, og autofokus, står det visst mellom de ikke altfor lyssterke 24mm f2.8, 28mm f2.8 og 30mm f2.0 (28mm 1.4 har jeg gitt opp å få et varp på). Kjøper gjerne brukt. Graden av vidvinkel er ikke det viktigste, til det har jeg uansett en 12-24.

 

Hvilken av disse er å foretrekke mht skarphet? Og hvordan står de seg der mot 50mm 1.8, som jeg alt i alt er storfornøyd med? Jeg har lest gjennom Bjørn Rørsletts anmeldelser, men kan likevel ikke helt bestemme meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ingen av disse objektivene kommer etter min mening helt til sin rett på digitale cropkamera. 24 og 28mm'ern får ingen lovprisninger ut i fra et kost/nytte perspektiv, selv om de gjør jobben sin. 35mm'ern (antar du mener denne) er nok den beste og skarpeste av de tre, og jeg synes dette er en relativt anvendelig brennvidde på digital crop. Den blir kanskje ikke vid nok siden du har 50mm?

 

Siden du har Nikons (?) 12-24 tror jeg ikke du vil oppleve fastobjektivene som særlig skarpere, og bortsett fra ett trinn lysstyrke og noe mer kompakt format ser jeg ingen store fordeler.

 

Hvis du er fast bestemt på fastobjektiv, vil jeg absolutt anbefale ebay. I Norge er de desverre drøyt overpriset, hvis du ikke har flaks på bruktmarkedet. AI-S optikken til Nikon er gode optisk, men da får du ikke autofokus, og dessuten er prisene i ferd med å bli høye, også på ebay. En 28mm AF-D til $150 på ebay er jo uansett ikke den største investeringen, og hvis du ikke blir fornøyd bør den kunne selges på det norske markedet uten tap.

Lenke til kommentar

Ser egentlig heller ikke det store behovet for fastoptikk om du ikke på død og liv trenger noe mer kompakt, og håndterlig mht til filterstørrelser.

 

Manuellfokusalternativet er i mine øyne Nikkor 20mm f3.5 AIs eller den spik spenna nye Carl Zeiss 18mm ZF f3.5 som ser helt vanvittig tiltrekkende ut, dog sannsynligvis med en like sinnsyk prislapp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...