Gå til innhold

Salg av laptop uten oprativsystem eller med linux?


Anbefalte innlegg

Hei, ikke helt sikker på om dette er rette kategorien, men jeg er på jakt etter en god pc som leveres fra leverandør uten Windows eller eventuelt andre os som gjør prisen dyrere.

 

Har nå etter noen uker klart å gå over til Linux Mint på den stasjonære, og leter nå etter en bærbar jeg også kan kjøre Linux på, men orker ikke betale ekstra for Windows når jeg skal avinstallere det så fort jeg får pc-en.

 

Men det jeg egentlig ser etter i pc-en er at det har et godt tastatur (<> tasten må være til venstre for Z, og CTRL må være nederst til venstre, som på vanlige tastaturer til PC osv.), harddisk på 100GB+, 1-2GB ram, og en passende prosessor til det hele.

 

(Noen som er lignende Dell E2010 i utseende, med eller uten Windows også hvis det eksisterer?)

 

Noen som har veit om noen som kan passe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktignok sjelden man får vite hva dette koster, fordi det er innbakt i den totale prisen.

 

 

Dette er hva du betaler for operativsystem på en maskin som koster 7 128,-

 

Operativsystem

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit, norsk [+811,-]

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 32-bit, engelsk [+832,-]

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk [+780,-]

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, engelsk [+798,-]

MICROSOFT Windows Vista Business 32-bit, engelsk [+1298,-]

MICROSOFT Windows Vista Business 32-bit, norsk [+1064,-]

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 32-bit, norsk [+1449,-]

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 32-bit, engelsk [+1411,-]

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit, norsk [+1310,-]

MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit, engelsk [+1444,-]

MICROSOFT Windows XP PRO, norsk [+1029,-]

MICROSOFT Windows XP PRO, engelsk [+1041,-]

 

Link

 

Med respekt å melde så er det tøvprat det du sier om at det ikke koster noe ekstra.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Nope. Windowsen som kommer med får leverandørene for si 300kr per maskin. De pengene tjener de så og si igjen med å installere prøveprogrammer som Office, antivirus, toolbars osv. fordi mange uvitene velger å oppgradere og bruke disse programmene videre, der har sikkert også de store leverandørene en ordning som gir dem en god % andel av salget. Så i praksis betaler vi vel egentlig ingenting for windowsen som følger med.

 

Multicom selger maskiner for samme pris uten windows som de store ofte klarer med windows.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...