Gå til innhold

Hvilken distro passer meg?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt å prøve meg litt på Linux, men selv etter å lest diverse tråder og de som har blitt sticky'ed så er jeg fremdeles ganske forvirret.. kanskje dere kan hjelpe meg med å finne en distro som passer meg? :)

 

Er ute etter en distro som er så minimalistisk som mulig, jeg vil gjerne velge og installere selv det jeg vil ha. Men distroen bør fremdeles være ganske brukervennlig for en nybegynner som meg.(Dette utelukker blant annet slackware osv..)

 

Har prøvd ubuntu tidligere, men den var altfor bloated for min smak.. la inn altmulig tull som jeg ikke har bruk for.

 

Maskinen det skal brukes på er ganske ny; Q9550/8GB Ram/GTX 260/Xonar D2 osv...

 

Kommer til å kjøre WinXP ved siden av for spilling og slikt mens linux'en skal hovedsakling brukes til surfing, film, musikk og vil bli koblet opp mot eksternt annlegg/TV osv..

 

Så.. hva anbefales?

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det lydkortet du har utelukker ubuntu siden den bruker en for gammel kjerne som ikke støtter det.

 

Slackware er veldig lite brukervennlig, men Arch som jeg bruker, er mer brukervennlig, men følger samme prinsipp, selv begynte ikke jeg å lære meg linux skikkelig før jeg begynte å bruke arch siden den er enklere for meg å forstå i dybden enn for eksempel ubuntu, fedora eller suse.

 

http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide

 

Den guiden er veldig flott og kan være til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Archlinux er veldig fint hvis man kan følge guider og er villig til å legge litt tid i oppsettet, men vær klar over at her er det kommandolinje som gjelder. Du har ingen grafiske konfigurasjonsverktøy eller programmer som gjør jobben for deg etter installasjon. Hvis dette ikke skremmer deg er arch en genial distro for deg som vil lære litt utover bare å bruke et ferdig oppsatt system :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...