Gå til innhold

Eksisterer en person som ikke har noen sanser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor bevisstheten til personen skulle være svart. Om den var svart, da ville jeg nok kanskje si at personen ikke eksisterte, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle være noen tanker i den bare fordi det ikke var noen ekstern input. Det er ikke så lett å forestille seg hva denne personen ville tenke på, men NOE ville nok foregå inni hodet.

Lenke til kommentar
Man har vel helt klart både begreper og forestillinger uavhengig av språk, Sokrates sa vel noe om at dersom man erkjenner noe så husker man bare på noe man allerede visste. Dette er sikkert noe de fleste kan skrive under på, at det er mange ting man har tanker om, men det er ikke alltid man finner de rette ordene som gir erkjennelsen. Så jeg tror at uten språk er tankene mer abstrakt og "flytende" og at forståelse av språk gir klarere tanker, og at man lettere kan danne lengre tankerekker.

 

Men jeg tror ikke noen uten sanser vil ha noen slags forestillinger eller begreper. For å få dette trenger man jo input fra minst en av sansene, og jo mer begrenset inputs, jo mer flytende og uten forankring i normale bevissthetsstrukturer vil sinnet være

 

Det er flere ting som tyder på at Sapir-Whorf-hypotesens ekstreme tolkning er helt feil, selv om hypotesen kan ha betydning på andre felter som grenser mer til semiotikk (for eksempel ved valg av termer som lapp/same, nigger/neger/svart/afrikaner, formann/leder, tillitsmann/tillitsvalgt osv.). Ellers er jeg tilbøyelig til å anta at denne personen vil ha en form for oppfatning av sin egen virkelighet, selv uten stimuli. Men det er et svært interessant spørsmål, og jeg kommer til å fundere lenge på dette. Godt tenkt, Bellicus. :)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det samme selv. Hva om en person hadde levd helt uten sanser i la oss si 20 år. Så ville den fått tilbake alle sansene et vanlig mennese har. Hvordan ville personen ha opplevd de 20 årene? Ville han/hun ha opplevd det som en lang søvn? Ville personen ha vært i stand til å oppleve tiden?

 

Vi vet jo at vår oppfatning av tiden er relativ. Den varierer. Når man sover vil tiden gå mye fortere en når man er våken. Vil det samme fenomenet oppstå hos en person uten sanser?

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på det samme selv. Hva om en person hadde levd helt uten sanser i la oss si 20 år. Så ville den fått tilbake alle sansene et vanlig mennese har. Hvordan ville personen ha opplevd de 20 årene? Ville han/hun ha opplevd det som en lang søvn? Ville personen ha vært i stand til å oppleve tiden?

 

Vi vet jo at vår oppfatning av tiden er relativ. Den varierer. Når man sover vil tiden gå mye fortere en når man er våken. Vil det samme fenomenet oppstå hos en person uten sanser?

 

Tror det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...