Gå til innhold

Firmware oppgradering av Samsung LE46A656


Anbefalte innlegg

Lest litt på AVforum.com om at det er en firmware versjon som har blitt sluppet for og fikse på diverse bugs med denne modellen. (a656 serien) Problemet med avforum tråden er at den er 250 sider lang og umulig å søke i... Noen som vet hvordan(hvor) man får firmware oppdateringen og med hvilke modeller (FXXU, FXXC osv) de funker? Hva er nyeste firmware versjonen og hvordan finner man ut hvilken versjon man har?

Takk for all hjelp! En glimrende TV btw.

 

mvh

 

J

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom over en diskusjon på denne siden. Skjønner enkelte ord, men kanskje noen er bedre i hollandsk enn meg? ;)

 

Fant også denne linken til en firmware. Scroll ned til innlegg postet 14-06-2008 på den diskusjonssiden, så ser du hva han sier om den. Skjønte iallfall litt. Noe sånt som "løste out of focus problemet"?

 

Ikke sikkert vi trenger denne da. Eller kanskje den t.o.m er helt feil.

Jeg tar ikke sjansen på å bruke den der iallfall. Supportsiden til Samsung er helt ræva av det jeg har sett så langt. Ikke at det var direkte overraskende mtp det jeg har lest på forum tidligere :(

Får ikke engang registrert produktet mitt. "Er du ferdig med registreringen?" - også blir siden helt blank. Hmmf.

 

Umulig å finne noe info om hva som er nyeste firmware og hva det evt skal fikse. Og selsvagt ingenting om hvem som bør laste det ned. En liten melding som f.eks "Har du kjøpt tv`n din etter 1. juni så trenger du denne oppdateringen".

 

Men, men - jeg prøver heller å kalibrere litt selv her. Begynner å bli riktig så bra forresten!

 

Det er jo ikke sikkert du trenger noen oppdatering heller da, selv om du kanskje ikke er 100% fornøyd? Jeg skal kjøpe en kalibrerings-dvd og se hva den får til.

 

For å finne ut hva slags firmware du har, så kan du gjøre følgende via fjernkontroll (fant det ut etter mye om og men);

- trykk på TV/DTV oppe til venstre slik at tv`n står på DTV (da får du sikkert No Signal)

- klikk så på Menu

- deretter helt nederst på Digital Menu som nå kan brukes (den var låst før jeg klikka inn på DTV, iallfall hos meg)

- klikk deg inn på Setup

- bla nedover til du kommer til System

- også Product Information, der finner du både Software Version og Firmware Version

 

Hos meg er det T-PERLDEUC-1011 (Software) og T-EMMA2DEUB-0106 (Firmware).

Lenke til kommentar
Kom over en diskusjon på denne siden. Skjønner enkelte ord, men kanskje noen er bedre i hollandsk enn meg? ;)

 

Fant også denne linken til en firmware. Scroll ned til innlegg postet 14-06-2008 på den diskusjonssiden, så ser du hva han sier om den. Skjønte iallfall litt. Noe sånt som "løste out of focus problemet"?

 

Ikke sikkert vi trenger denne da. Eller kanskje den t.o.m er helt feil.

Jeg tar ikke sjansen på å bruke den der iallfall. Supportsiden til Samsung er helt ræva av det jeg har sett så langt. Ikke at det var direkte overraskende mtp det jeg har lest på forum tidligere :(

Får ikke engang registrert produktet mitt. "Er du ferdig med registreringen?" - også blir siden helt blank. Hmmf.

 

Umulig å finne noe info om hva som er nyeste firmware og hva det evt skal fikse. Og selsvagt ingenting om hvem som bør laste det ned. En liten melding som f.eks "Har du kjøpt tv`n din etter 1. juni så trenger du denne oppdateringen".

 

Men, men - jeg prøver heller å kalibrere litt selv her. Begynner å bli riktig så bra forresten!

 

Det er jo ikke sikkert du trenger noen oppdatering heller da, selv om du kanskje ikke er 100% fornøyd? Jeg skal kjøpe en kalibrerings-dvd og se hva den får til.

 

For å finne ut hva slags firmware du har, så kan du gjøre følgende via fjernkontroll (fant det ut etter mye om og men);

- trykk på TV/DTV oppe til venstre slik at tv`n står på DTV (da får du sikkert No Signal)

- klikk så på Menu

- deretter helt nederst på Digital Menu som nå kan brukes (den var låst før jeg klikka inn på DTV, iallfall hos meg)

- klikk deg inn på Setup

- bla nedover til du kommer til System

- også Product Information, der finner du både Software Version og Firmware Version

 

Hos meg er det T-PERLDEUC-1011 (Software) og T-EMMA2DEUB-0106 (Firmware).

 

Samsung har elendig support og ofte får man dårlig service når man ringer dem. I fjor lovet Samsung firmware oppdatering på M86-87, men om den i det hele tatt dukket opp er ikke godt å si. Noen ganger svarte de at den kom om 14 dager og andre ganger lo de bare å sa at det ikke var noen buggs på tv-en.

 

Det dere må finne ut er om firmware på tv-en dere har er nyere enn de med buggs(dette gjelder nok bare de første tv-ene som gikk til butikkene). Finn også hva slags buggs det er snakk om...

 

På M87 var det snakk om film+ funksjonen som måtte slåes av to ganger før den virkelig var av. Enkelte opplevde også at den skrudde seg av og på litt ettersom. Support svarte tidvis at dette var normalt og at tv-en selv justerte seg best for de forholdene som var(av og på?). Dette problemet kunne man komme forbi ved å sette tv til Just Scan...

 

Samsung er et merke som er kjent for problemer både med produktene sine og servicen. I Norge er de bundet etter litt strengere regler så det er grenser for hvor langt de kan gå. Jeg leste om en sak i USA hvor Samsung hadde holdt tilbake en sak til garantien gikk ut og da sa de bare "TOUGH LUCK" til kunden.

 

Med andre ord så finn ut om dere kan forbigå problemene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Takk for mye bra info her! Fant ut at jeg hadde samme firmware og software som deg. Vet du om dette var den firmwaren med alle bugsene? Er ganske latterlig at Samsung Norge ikke klarer og legge ut en ekel firmware update på sidene. Virker jo som det er noe de utvikler og tilbyr i andre markeder, så hvorfor ikke bare porte en løsning over hit...

 

Tror jeg i første omgang prøver litt til, men kommet en bugg som jeg ikke klarer og få helt bort nå, får ikke just scan på HDMI2 porten der jeg har plugget inn DVI-HDMI per instruksjoner i manualen. Virker som om bildet lagger litt av og til ved filmtitting.....

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar

Sendte en mail til Samsung, og fikk faktisk relativt kjapt svar; det finnes ingen oppdatering til denne tv`n. Foreløpig. Om det ikke har skjedd noe de siste 5-6 dagene så er det altså ingenting å hente for oss som har kjøpt nå nylig.

 

Jeg har faktisk ingen problemer så langt. Jeg har koblet XBOX i HDMI-1 og PC i HDMI-2. Det er bare de to HDMI-kontaktene jeg har i bruk foreløpig.

 

Regner med du allerede har prøvd, men du får bare skifte litt om på kontaktene og se om det bedrer seg.

Lenke til kommentar

Hadde valgt en av de forvalgte navnen på HDMI2 porten ( "PC" ) gikk og forandret denne til "Blue-ray" og hvips så var "just scan" tilbake under valg på HDMI2........... wierd ;-)

Men nå er i hvertfall "just scan" tilbake og ser glimrende ut :) Er forsovidt veldig fornøyd med TVen, men ikke hatt tid ennå til å sette meg inn og eksperimentert med alle innstillingene ennå.

Bra at samsung svarte kjapt. Vært utrolig fett om de kom med litt oppdatert firmware som gjør det mulig og dektivere scart inngangene så man slipper og bla forbi de hver gang og andre sikkert enkle men kjekke stilistiske oppgraderinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Samsung har elendig support og ofte får man dårlig service når man ringer dem. I fjor lovet Samsung firmware oppdatering på M86-87, men om den i det hele tatt dukket opp er ikke godt å si. Noen ganger svarte de at den kom om 14 dager og andre ganger lo de bare å sa at det ikke var noen buggs på tv-en.

 

....

 

Dette ble vel fikset i 2006(?)-firmwaren som kom i fjor sommer? Alle som henvendte seg til Samsung-support med en norsk/nordisk versjon av TV'en fikk en CD og en kabel fritt tilsendt fra Samsung så de kunne gjøre denne fiksen selv. Dersom man ikke ønsket dette kunne man få fikset dette gratis ved å sende TVen inn på service. Tror du må ha vært maks uheldig med de kundebehandlerne du kom til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...