Gå til innhold

Pentium Pro spørsmål


bonedawg

Anbefalte innlegg

jeg skal (prøve å) oppdatere en pentium pro til å bli en brukbar mp3-spillermaskin på en bar. eneste problemet er at den har 32 mb ram (whoho). så det jeg lurer på er om det er EDO-ram som pentium pro brukte? og om det er ata-66 eller ata-33 som var gjeldende i de dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker Edo ja, eller FP ram.

 

60ns var vel de mest vanlige før SDRAM kom med PC66 og PC100, men det finnes også 72ns som også fungerer bra.

Det fantes kun ATA33 om du var heldig. Mener å huske at PIO 4 var mest vanlig på de eldste. Var ihvertfall det på min.

 

Ahh. Socket 8. Good old days :)

 

Tror faktisk BeOS og Soundplay (MP3 avspiller) hadde vært de beste for den maskinen.

Lenke til kommentar

Lurer på om det ikke var rundt da SDRAM kom, så du må sjekke hovedkortet. EDO settes inn ved å sette brikkene på skrå og så dytte dem sidelengs inn. SDRAM dytter man rett ned.

 

På min Pentium 100mHz er det ATA33. Tror ikke de hadde kommet så mye lengre da PPro kom.

 

(Intel) 386 meldinger! :lol:

Lenke til kommentar

hakke fått sett inni maskina enda, var bare barsjefen som spurte meg når jeg var der igår.

 

takk for tipsene.....

(håper jeg får noe fett no for å ordne den, som f.ex. masse øl ellno)

 

 

siste spørsmål, var ikke EDO brikker sånn at man måtte ha to like brikker? to og to brikker? syns å erindre noe om at jeg dreit meg ut på det engang.

Lenke til kommentar

Ang. EDO brikker så må du ha to og to like på en pentium da de er 32 bit(Hvis det er 72 pins) og minnebussen på en pentium er 64 bit. På 486 var det kun 32 bit minnebuss, så der var det glimrende med 32 bits brikker.

 

Ang ATA33 eller ATA66 så har vel ikke det så mye å si da alle IDE disker er bakoverkompatible.

Lenke til kommentar

Sitter akkurat å prøver å få liv i min gamle Pentium PRO 200 maskin selv. Har nesten alle originaldelene fremdeles: Hovedkort med Intel 440LX brikkesett (tror jeg det heter), 2x32Mb EDO Ram, en seagate harddisk på 2,5Gb som var det største man fikk den gangen. Matrox Millenium 4 Mb PCI skjermkort, 8x CDROM, Soundblaster AWE32 lydkort.

 

Denne maskina kjøpte jeg til nyttår 1996. Kostet dengang kr 25.000,- hos Cinet. PRO modellene var helt sinnsyke. Det mest stabile systemet Intel noen gang har laget. Sitter ennå mange slike prosessorer i servere rundt om i landet.

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...