Gå til innhold

Kablet og trådløst i samme nett


Anbefalte innlegg

Jeg har en server på et kablet nettverk, som får tildelt ip igjennom en bredbåndsrouter. Jeg skal i tillegg til dette bruke trådløst nettverk hvor jeg kan komme inn på samme server. Jeg må altså være i samme nettverk(ha lik ip), som i det kablede nettverket. Hvordan gjør jeg dette?

 

IP på kablet nettverk er 192.168.0.X, standard på trådløst er 192.168.1.X.

 

Når jeg byttet ip på den trådløse routeren til 192.168.0.2 og satt iprangen på dhcp'en til 192.168.0.200-192.168.0.249 ble routeren ikke koblet opp mot internet.

 

Er det mulighet for å slå av dhcp i den trådløse routeren slik at de som er koblet til den trådløse også får tildelt ip fra bredbåndsrouteren?

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Endret av KeYhOle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke trenge å slå av DHCP på trådløsruteren for å gi tilgang til serveren. Men trådløsruteren kan ikke ha IPadresse av samme nettverk som IPrangene den deler ut IP fra hvis den skal være en ruter.

 

Trådløsruteren bør få automatisk IP fra IPrangen på bredbåndsruteren; en slik adresse: 192.168.0.X. Så kan trådløsruteren dele ut IP fra denne rangen: 192.168.1.200-192.168.1.249.

 

Når du har en server i et nettverk, og serveren skal være tilgjengelig hele tiden, bør serveren ha fast IP, altså ikke være konfigurert for DHCP. Fast IP settes rett på serveren. Den må ha IP i samme IP-klasse, evt subnett, som de andre PCene i ditt lokale nettverk, men ikke innenfor IPrangen som det deles ut IP fra via DHCP. Velg en adresse herfra: 192.168.1.2-192.168.1.199. 192.168.1.1 er opptatt til bredbåndsruteren. 192.168.1.127 er også opptatt.

 

Gjør du det slik det står her, vil alle maskinene, både de kablede og de trådløse, få tilgang til serveren og til Internett. Du må kanskje gå inn i evt brannmur(er) og åpne for trafikk i nødvendige retninger.

 

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Når jeg setter iprange til 192.168.1.200 - 192.168.1.249 kommer denne feilmeldingen:

 

DHCP server pool FROM 192.168.1.200 is not in LAN subnet 192.168.0.0

 

Ser ut som jeg ikke kan ha trådløsrouteren med ip 192.168.0.1, mens iprangen har 192.168.1.X, kan det stemme? Kan noe gjøres?

Lenke til kommentar
Når jeg setter iprange til 192.168.1.200 - 192.168.1.249 kommer denne feilmeldingen:

 

DHCP server pool FROM 192.168.1.200 is not in LAN subnet 192.168.0.0

 

Ser ut som jeg ikke kan ha trådløsrouteren med ip 192.168.0.1, mens iprangen har 192.168.1.X, kan det stemme?

 

Ja, det stemmer.

 

Det er ett nettverk utenfor trådløsruteren (i retning Internett), og et annet innenfor trådløsruteren (mot PCer/laptoper). Ruteren peker altså begge veier.

 

IPen du nevner her er den den som peker innover. Den må være i samme nettverk som IPrangen det deles ut IPadresser fra. Hvis intern IP på trådløsruteren er 192.168.0.1, må IPrangen være 192.168.0.X. Disse IPene settes begge i det samme vinduet på trådløsruteren.

 

I WAN/Internet-instillingene på trådløsruteren kan du blant annet bestemme at trådløsruteren skal få IPadresse automatisk (dvs: fra bredbåndsruteren). Alternativt kan du sette en IPadresse manuelt (statisk), men det er enklest at den får det automatisk. Det er her snakk om nettverket utenfor trådløsruteren, og det var denne jeg nevnte tidligere (som skulle være 192.168.1.X). Beklager uklarhet.

 

Liten digresjon: Har du vurdert å koble alle maskinene til trådløsruteren? Har du plass til kabelnettverket på trådløsruteren? Da kommer alle maskinene hos deg til å være i det samme nettverket. Krypterer du det trådløse nettverket?

Lenke til kommentar

Det letteste (og sannsynligvis det beste) er å skru av DHCP i den trådløse routeren, og plugge kabelen fra den andre routeren din til en av lan portene på routeren. Da vil den trådløse routeren fungere som et trådløst accesspunkt, og du vil få iper fra den andre routeren din, så både du og serveren vil være på samme nett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...