Gå til innhold

Har kjøpt deffekt mobil, hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en SE G900 på Elkjøp. Telefonen var deffekt fra jeg fikk den. Altså, den klarer ikke å finne Sim-kortet mitt.

Når jeg nå går tilbake til Elkjøp sier de at den må sendes på service, noe som vil ta 4-5uker.

Men hva er det for noe? Jeg kjøper en deffekt mobil, og så må den sendes på serice? Kjøper en mobil, men som jeg ikke får brukt før om 4-5uker?

 

Men, det var vist ingen problem mener Elkjøp, for de kunne jo gi meg en låne telefon. Og hva var det jeg fikk, jo en NOKIA 1100. Det er en før-krigen-mobil, 3-linjers skjerm telefon, uten støtte for MMS eller andre funksjoner. Det eneste gøye er at telefonen har den gamle snake utgaven.

 

Men, har jeg ikke krav på en ny telefon? Eller i det minste en låne telefon tilsvarende den jeg har kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be Elkjøp om å bruke DOA bestemmelsen. Det er en avtale forhandlerne har med produsentene som gir butikken mulighet til å bytte ut telefonen med en ny salgspakke dersom telefonen ikke har vært brukt siden den var kjøpt. Dersom du ikke i det hele tatt har fått ringt med den skal de kunne utlevere en ny og få denne erstattet av produsent.

Lenke til kommentar

Helt enig, her må DOA (Death on Arrival) benyttes. De returnerer telefonen til sin leverandør, og dermed risikerer ikke Elkjøp en tøddel økonomisk!!

 

Klart du skal ha ny telefon på stedet. Ikke gi deg i det hele tatt! Ti ville hester hadde ikke fått meg ut av butikken før jeg hadde fått en helt ny telefon. Å sende noe som er helt nytt på reparasjon er totalt uaktuelt.

 

Og hvis de prøver å si noe på det, så får du bare si at du faktisk hadde til hensikt å kjøpe en telefon som virket... og ikke en du skulle sende på service!! :mad:

Lenke til kommentar

Saken er jo den at jeg har fått brukt telefonen. Da jeg fikk den fikk jeg simkort problemet, jeg gikk tilbake til butikken dagen etter. Da ba de meg kjøre software oppdatering, uten at det hjalp. Men etter å ha testet diverse sim-kort, og så mitt eget igjen, så fungerte det pluttselig. Men nå her en dag skrudde jeg av telefonen, og har ikke fått startet den igjen.

Så jeg tror ikke DOA vil fungere for meg, jeg 7dagers regelen går nok heller ikke.

 

Men det er utrolig surt å bruke så mye penger på en telefon, og nå sitte her med en sort hvitt nokia fra 1998, som ikke fungerer til annet enn ringing og sms.

Lenke til kommentar

Du kan trøste deg med at det virker som det er en del feil med G900, så når du får den tilbake er du i det minste garantert en fungerende telefon.

 

Men hvordan er SIM-kort-luken på din G900? Enkelte SE-telefoner har en klikk-mekanisme som holder SIM-kortet på plass, og det er ikke uvanlig at enkelte ikke dytter inn SIM-kortet til det går i lås ...

Lenke til kommentar

Et annet problem er at brukere ikke klarer å sette inn simkortet riktig vei, og ødelegger simkort-leseren. Ja jeg vet det høres helt utrolig ut, men det er sant. Så går de tilbake til butikken og sier at apparatet ikke leser simkortet. Butikken får da et prisoverslag fra verksted. Derfor skjønner jeg godt at butikken ønsker å sende inn telefonene for sjekk før kunden eventuelt får nytt apparat.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem for et år siden. Jeg kjøpte telefon hos tele2 og den var dø med en gang. Jeg slo den på og den slo seg av med en gang.Ringte dagen etter og de sa at jeg kan reklamere telefonen som DOA. Og det gjorde jeg. Jeg returnerte telefon og fikk ny. Det tok litt tid, men det var sommerferie og da kan det være litt extra ventetid. Må si at jeg ikke trengte å argumentere, bare forklarte hva som hadde skjedd. God service hos tele2. :woot:

Lenke til kommentar

Og som tidligere nevnt: De fleste (dvs. alle) produsenter opererer med 7 dagers DOA-periode. Leverer du tilbake defekt mobil komplett i eske innen syv dager fra kjøpsdato skal du ha ny.

 

I trådstarters tilfelle hadde det ideelle vært om butikken selv hadde oppdatert firmware for å avkrefte eller bekrefte DOA innen 7 dager ...

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser nå i ettertid at det er mye jeg burde gjort andereldes. Men det er lite å gjøre med det nå. Utrolig surt å kjøpe ett produkt man ikke får brukt før til høsten.

 

Ett annet spørsmål, hvordan kan jeg se mine MMS nå som jeg ikke har MMS telefon? Blir de bare ikke levert til meg?

Lenke til kommentar

Nå må jeg legge til at jeg fikk telefonen tilbake fra service 2 dager etter at jeg leverte den. Hvorfor jeg fikk høre 5uker da jeg leverte den aner jeg ikke.

Men fornøyd ble jeg. Jeg fikk også refundert litt penger, så jeg fikk telefonen til samme pris som på deres nettsider.

Bra jobbet av Elkjøp denne gang. Eller kanskje det er bra jobbet av verkstedet elkjøp benytter.

Lenke til kommentar
Nå må jeg legge til at jeg fikk telefonen tilbake fra service 2 dager etter at jeg leverte den. Hvorfor jeg fikk høre 5uker da jeg leverte den aner jeg ikke.

 

Kommer vel litt an på hvilket verksted forhandleren bruker. Noen verksted har mer kø enn andre verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...