Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til en Audi 2.0 tdi


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvilken type olje skal man bruke på disse bilene?

 

JEg harn en 2005 mod a4 2.0tdi med longlife intervaller.

Det er da 30 000km mellom hvert oljebytte.

Syns det er litt lenge og tenkte å skifte olje hver 15 000km.

Til de bilene som har longlife intervaller så brukes det 0-30w og den er svær dyr..

240-250kr liter. DEt er kjempedyrt.

Men siden jeg skal halvere intervallet så kan jeg sikkert bruke annet olje.

Hva kan jeg bruke?

Noen som vet hva som er vanlig olje på VW/audi sine tdi motorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis motoren er laget for 30kkm pr. bytte, hvorfor ikke følge det? Longlife-olje er supersyntetisk olje som er 100% fremstilt på labratorie for å nettopp fungere som olje lengre enn vanlig helsyntetisk olje, som er mikset sammen av komponenter fra mineralolje.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

OT men svar til jonepet:

Vanlig syntetisk olje er IKKE mikset sammen av "komponenter av mineralolje".

 

Du har kanskje misforstått litt siden hydrocracked syntetisk baseolje blir laget med utgangspunkt i mineralolje og man bruker en katalytisk prosess under høyt trykk til å omgjøre dette til syntetisk baseolje.

 

Noen mener at denne typen syntetisk baseolje ikke er "man made" men sannheten er at man oppnår molekyl-likhet som man ikke finner i naturen. Da er det syntetisk pr. def.

 

Syntetisk motorolje er laget av (eller en miks av):

Polyalphaolefin (PAO) = American Petroleum Institute (API) Gruppe IV baseolje

Syntetiske esters = API Gruppe V baseolje (inkludert diesters, polyolesters, alklylated napthlenes, alkyklated benzenes, ...)

Hydrocracked/Hydroisomerized = API Gruppe III baseolje

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Ja, ok, det er jeg klar over, det var egentlig bare en "enklere" og "overdreven" måte å forklare det på. Syntetisk olje er selvsagt syntetisk olje, men "vanlig" syntetisk olje har likevel en slags opprinnelse i mineralolje hvor noen av (de dårlige) egenskapene fortsatt tas med. Med en mer fullstendig syntetisk produksjon av olja hvor utgangspunktet ikke er mineralolje, som blir "longlife"-olje, så kan man fjerne endel av de dårlige egenskapene. Det var egentlig det jeg ville frem til.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Tja.. hvor har du det fra (link) ??? Oljeprodusentene søker å oppnå nødvendige egenskaper i en motorolje på billigst mulig måte slik at de kan putte mer av omsetningen i egen lomme. Etter det jeg har sett av analyser av "fersk" syntetisk motorolje (også syntetisk 506.01 og 507.00) er det en miks av gruppe III, IV og V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...