Gå til innhold

Hjelp meg avgjøre om jeg skal ha macbook eller annen laptop!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal begynne å studere til høsten, og det er derfor satt i stein at jeg skal få meg en bærbar pc. Tenkte på denne: http://www.eplehuset.no/no/tilpass_produkt...x?produktid=975

 

Maskinen skal brukes mest til studier (og kanskje litt spill, kommer tilbake til det).

Det er et par ting jeg lurer veldig på.

 

1. Hvorfor sier folk at macintosh er så mye bedre enn windows? Det kan virke som om windows er mye bedre fordi mange flere bruker windows, og fordi mange flere programmer er tilrettelagt windows. De fleste universitetene legger vel opp til at folk har windows? Jeg har hørt om folk som ikke får lastet opp oppgaver på IT'S LEARNING (en type intranett) fordi de har mac.

 

2. Hvor kapabel er macbook til spill? Kan den kjøre baldur's gate 2 eller fallout 2? Har en stasjonær pc til nye spill uansett, men det hadde jo vært litt kult med noen relativt nye spill til Mac'en (la oss si spill fra før 2005?)Kan den kjøre spill fra før ca. 2005 bra?

 

3. For meg som ikke bryr meg om verken innebygd kamera, enkel avspilling av film og musikk, videoredigering, videokonferanser og alle sånne "ekstragreier", er det da egentlig vits i med en macbook? Om jeg ikke bryr meg om de tingene, betaler jeg ikke da veldig mye for ting jeg aldri kommer til å bruke?

 

4. Er macintosh beregnet mer på eksperter som kan lage snarveier i konsollen og slikt, sånn som i linux? Jeg er ikke ekspert, så hvis det er den eneste grunnen til at folk liker macintosh, så er vel ikke mac noe for meg... eller?

 

Legger til mer om jeg kommer på noe.

 

Er Mac noe for meg? Er macBOOK noe for meg? Har dere bedre forslag?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MacBook ville jeg ikke kjøpt, akkurat som jeg ikke ville kjøpt en av de andre Windows-plastdåsene de selger på Expert etc. som går i stykker oftere enn de ikke gjør det. Skal du bruke maskinen til studier er det viktig at den er solid og pålitelig. Dvs. at den bør være solid bygd a la MacBook Pro eller business-maskiner fra Lenovo, HP osv. og at maskinen enten har SSD-harddisk eller bevegelsessensor som berger harddisken når maskinen utsettes for støt. I tillegg bør du kjøpe maskinen et sted hvor du er garantert lånemaskin dersom maskinen allikevel ryker, slik at du ikke står uten maskin i eksamensperioder o.l. Det foregående er vel det viktigste. Kanskje ikke like viktig men allikevel noe å tenke på er batterilevetid.

 

MacBook har vel X3100-skjermkort, hvis jeg ikke tar veldig feil, så den vil ikke være super til spill. De spillene du nevner er såpass gamle at de kan det hende den takler. Om spillene støtter OS X blir en annen sak. Du kan uansett installere Windows på en Mac uten problemer og bruke windows til spill, men MacBook til studier hadde jeg aldri våget.

 

Mitt tips til deg: Dersom du ikke har råd til en MacBook Pro, gå for en Lenovo T61.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Det virker som om du har landet på macbook, men forsøker å få bekreftelse på argumenter MOT det å gå til anskaffelse av en. Hvorfor ikke heller liste opp hva du behøver av en bærbar PC og dernest vurdere alle typer PC'er, enten de er fra Apple eller andre?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal begynne å studere til høsten, og det er derfor satt i stein at jeg skal få meg en bærbar pc. Tenkte på denne: http://www.eplehuset.no/no/tilpass_produkt...x?produktid=975

 

Maskinen skal brukes mest til studier (og kanskje litt spill, kommer tilbake til det).

Det er et par ting jeg lurer veldig på.

 

1. Hvorfor sier folk at macintosh er så mye bedre enn windows? Det kan virke som om windows er mye bedre fordi mange flere bruker windows, og fordi mange flere programmer er tilrettelagt windows. De fleste universitetene legger vel opp til at folk har windows? Jeg har hørt om folk som ikke får lastet opp oppgaver på IT'S LEARNING (en type intranett) fordi de har mac.

 

2. Hvor kapabel er macbook til spill? Kan den kjøre baldur's gate 2 eller fallout 2? Har en stasjonær pc til nye spill uansett, men det hadde jo vært litt kult med noen relativt nye spill til Mac'en (la oss si spill fra før 2005?)Kan den kjøre spill fra før ca. 2005 bra?

 

3. For meg som ikke bryr meg om verken innebygd kamera, enkel avspilling av film og musikk, videoredigering, videokonferanser og alle sånne "ekstragreier", er det da egentlig vits i med en macbook? Om jeg ikke bryr meg om de tingene, betaler jeg ikke da veldig mye for ting jeg aldri kommer til å bruke?

 

4. Er macintosh beregnet mer på eksperter som kan lage snarveier i konsollen og slikt, sånn som i linux? Jeg er ikke ekspert, så hvis det er den eneste grunnen til at folk liker macintosh, så er vel ikke mac noe for meg... eller?

 

Legger til mer om jeg kommer på noe.

 

Er Mac noe for meg? Er macBOOK noe for meg? Har dere bedre forslag?

 

Takk på forhånd!

 

Heisann.

 

Jeg har en MacBook 1 generasjon (den med CoreDuo). Jeg kjøpte maskinen når jeg startet 2 klasse i min Bachelor innen IT. Det har desverre ikke vært en enkel opplevelse for meg alt i alt.

 

Jeg kjenner flere som bruker Mac i forbindelse med studier, og erfaringer er stort sett to-delte(meg selv inkludert). Macbooken fungerer veldig greit til enklere operasjoner. (rapporter, enkel bildebruk etc.) Programmering er på en annen side ingen smal sak. Javaprogrammering fungerer fint, men jeg har slitt med at Apple har nedprioritert min generasjon kunder (java versjon 6), som kun ble lansert i 64bit (core duo er kun 32 bit). Kjørte Bootcamp (windows) på den en god stund, men det var tilnærmet ubrukelig til mitt bruk. Det kjørte greit nok, men det ble litt for mye rot med tastaturoppsett etc. til at det var brukervennlig å holde på i lengden. Macbook layout i windows har ikke: \ {} og andre viktige taster i programmeringssammenheng. Jeg måtte dermed trikse litt med forskjellig layout om hverandre for å få til det jeg ønsket, men det var bare et eneste stort ork. Det ble til at jeg brukte hjemmemaskinen min til det i stedenfor..

 

Utover de problemstillingene har maskinen fungert helt kurant(ikke mer). Blant annet har byggekvaliteten på maskinen også desverre også vist seg å være laber. Plastikken knekker. Min har vært på service 4 ganger med samme feil (topplokket får sprekker). Hver gang den har vært inne på service har det tatt minimum 2 uker å få den tilbake.

 

Jeg er nå ferdig med studiene og sikler på Lenovo. Jeg vil gjerne ha en lettvekter ála X300/x200. Men jeg kan godt skjønne at dette er i dyreste laget for en student.

 

Jeg anbefaller en maskin med solig byggekvalitet. Det er noe Macbook ikke kan tilby. Macbook Pro derimot er av helt annet kaliber. Jeg kan også anbefalle en HP 6910p: https://prisguiden.no/product.php?productId=83444 fortrinnsvis denne modellen med ATI grafikkort. Dette gir deg både spillmuligheter, og maskinen i seg selv er både solid og veldig responsiv. Ellers er også Lenovo T61 et godt alternativ, eller den nyere T61p. Den finner du her: https://prisguiden.no/product.php?productId=87972

 

Det finnes mange rimelige og gode maskiner der ute. Men det som slår meg med de billigste modellene er dårlig plastikk, og ellers laber byggekvalitet og dårlig oppløsning. Det er også som sagt noe jeg savnet mest med min Macbook gjennomstudiene. Oppløsning på 1280x800 er rett og slett for lite når du skal holde på med enten bilder, flere dokumenter samtidig eller programmere for den saks skyld. Går for en maskin med minimum 1440x900 i oppløsning og din hverdag som student vil bli betraktelig enklere! Jeg fraråder ikke å kjøpe en Macbook til studiene dine, for all del. Men jeg råder deg rett og slett til å lytte til andres erfaringer, og nå har jeg delt en med deg. Jeg anbefaller rett og slett og gjøre god research i jakten på din nye maskin, og om du har mulighet, ikke spar der du ikke har behov for å spare. Et par 1000-lapper kan være fristende å spare, men de kan også være investeringer som gjør at maskinen holder et par år lenger. Forøvrig ville jeg også tatt rådene til Marasmus, de var veldig informative, og jeg anbefaller å ha dem i bakhodet ved kjøp av ny bærbar.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du ikke allerede er Mac fan, men er nysgjerrig. Litt enkelt fortalt så er Mac veldig enkelt lagt opp. Det er IKKE som Linux, snarere tvert om. Mac OSX er definitivt (i min mening ihvertfall) lagt opp til at brukeren ikke trenger å være særlig datakyndig. Det er vanskeligere å ødelegge for seg selv på en Mac, men for meget datakyndige så kan dette også gjerne føles som en hindring. Personlig synes jeg Mac OSX føles litt som å bo i et hus der alt har barnesikringer på seg, men jeg forstår godt det at for mindre erfarne brukere så er dette en god ting å ha.

 

En av de store ufordelene med Mac har selvfølgelig vært at tilgjengelighet på programvare er mye mindre. Nå kan du som regel få fatt i de store kjennte programmene som Photoshop, og tilsvarende verktøy som Office, men det er ikke bare bare å hente ned et program fra nettet for å gjøre noe mer spesifikt. Det er i min erfaring også mye mindre shareware/freeware for Mac platformen.

 

heldigvis så finnes det nå en veldig god midt-vei. De nye Intel baserte Mac'ene kan nå også kjøre windows, så du kan rimelig enkelt legge opp til dual-boot. Om du ikek er kjennt med det så betyr det i praksis at du har en Mac + Windows PC i samme maskin, og du bare velger ved oppstart hvilken du vil bruke. Da kan du bruke Mac til vanlig bruk dersom du foretrekker dette, og windows til skoleting og annet som du trenger kompatabilitet for.

 

Den eneste ufordelen som da gjennstår er at du generellt sett må betale mye mer for samme hardware i en Mac enn for samme hardware i en ren PC, men det er verdt det for muligheten til å ha Mac OSX i dualboot dersom du virkeig har lyst på det.

 

Anngående spill så er Mac platofrmen lite egnet til dette. Eller... rettere sagt så er det ingen som gidd å lage spillene kompatible med Mac. Du får tak i en håndfull med "de aller største" spillene, altså WOW eller Diablo2 typ, men det er snakk om noen skarve prosent av alle spillene som blir lansert på markedet. Igjen er dog fordelen med dual-boot at dersom du vil spille så bare starter du opp i windows og har dermed full kompatabilitet til å spille hva søren du vil :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Mitt tips til deg: Dersom du ikke har råd til en MacBook Pro, gå for en Lenovo T61.

 

Som om jeg skulle ha sagt det selv, jeg har en IBM ThinkPad T41 (gammel). Men har oppgradert den, så den tar de fleste spill...

 

Og den tåler mye, tror den har vært i gulvet en par ganger uten at det har skjedd noe... (ikke bra)...

Lenke til kommentar

Oi! Først og fremst: Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare godt og langt på spørsmålene mine. Jeg skal jo kanskje bruke 10000kr på dette prosjektet, så jeg setter svært stor pris på at dere kommer med hjelp! :thumbup:

 

Beklager om jeg var tvetydig tidligere. Ja, dere har rett. Jeg var veldig nysgjerrig på om mac faktisk passet til mitt bruk. Jeg har hørt mye bra om mac, men det betyr jo ikke at det passer til meg! :)

 

Det kan kanskje virke som en helomvending, men etter å ha sett i de store trådene vurderer jeg nå å kjøpe enten en Dell XPS M1330 eller XPS M1530. Jeg ville hatet å kjøpt en macbook til 10-12 tusen og så hele tiden visst at jeg kunne fått en pc med mye bedre spesifikasjoner for 4-5 tusen mindre. Jeg vet ikke... det er akkurat som om jeg betaler flere tusen for et stilig hvitt design, ingen virus og en rask boot om jeg kjøper macbook. Og ut fra det jeg hører fra de andre erfaringene her er den ikke så solid?

 

Jeg hører hva dere sier om Lenovo og HP, men jeg har alltid likt Dell, og nå blir det jo relativt billig med de kuponggreiene.

 

Bare et tilleggspørsmål: Er det noen forskjell mellom XPS M1330 modellen og m1530 modellen bortsett fra at det er større skjerm på 1530 modellen? Jeg merket at den billigste 1330-modellen var faktisk dyrere enn 1530-modellen... trodde det skulle være motsatt, i og med at 1530 har større skjerm og er nyere.

 

Igjen, takk for svar! I apprectiate it!

Lenke til kommentar
1. Hvorfor sier folk at macintosh er så mye bedre enn windows? Det kan virke som om windows er mye bedre fordi mange flere bruker windows, og fordi mange flere programmer er tilrettelagt windows. De fleste universitetene legger vel opp til at folk har windows? Jeg har hørt om folk som ikke får lastet opp oppgaver på IT'S LEARNING (en type intranett) fordi de har mac.

 

Når folk skryter av Mac er det fordi de har hatt en positiv brukeropplevelse med en slik maskin. Dette kommer i all hovedsak fra å ha brukt OSX istedet for Windows, og rett og slett fordi OSX er overlegent som et OS som er lagd på brukerens premisser.

 

Kvantitet er ikke lik kvalitet forøvrig. Windows er ikke bedre fordi "det finnes flere programmer", snarere tvert imot. Jeg byttet til Mac for tre år siden og har ennå til gode å ikke finne et Mac-program som tilsvarer noe jeg hadde på Windows. Mac-programmene er forresten nesten utelukkende alltid av høyere kvalitet (og billigere).

 

Å si at "de fleste XYZ legger opp til" er forøvrig ikke sant. Mac brukes aktivt i alle universitetsmiljøene i Norge, og er stort i USA også. Unntaket er om du skal gå på IFI og tar programmeringskurs med platformspesifikke krav, men de fleste kursene har ikke dette.

 

"It's Learning" fungerer forøvrig knirkefritt i Firefox.

 

2. Hvor kapabel er macbook til spill? Kan den kjøre baldur's gate 2 eller fallout 2? Har en stasjonær pc til nye spill uansett, men det hadde jo vært litt kult med noen relativt nye spill til Mac'en (la oss si spill fra før 2005?)Kan den kjøre spill fra før ca. 2005 bra?

 

MacBook (ikke Pro) har et Intel-skjermkort og egner seg ikke særlig bra til spilling. Før 2005-spill bør riktignok fungere bra hastighetsmessig, men sjekk gjerne driverstøtten først.

 

3. For meg som ikke bryr meg om verken innebygd kamera, enkel avspilling av film og musikk, videoredigering, videokonferanser og alle sånne "ekstragreier", er det da egentlig vits i med en macbook? Om jeg ikke bryr meg om de tingene, betaler jeg ikke da veldig mye for ting jeg aldri kommer til å bruke?

 

Heh. Denne holdningen ser jeg ofte, og for å svare ganske enkelt: "sånne ekstragreier" blir plutselig interessant når man oppdager hvor enkle de er. :) Uansett; poenget med MacBook er OSX og integrasjonen med maskinvaren. Det blir litt høytflyvende å prøve å forklare hvor fantastisk denne er før du selv har prøvd det.

 

Prisforskjellen mellom en "whitelabel PC" og en MacBook er uansett ikke på mange tusenlappene, så du får selv avgjøre hva som er viktig for deg. Husk at Apple har studentrabatt også (ca 8% tror jeg).

 

4. Er macintosh beregnet mer på eksperter som kan lage snarveier i konsollen og slikt, sånn som i linux? Jeg er ikke ekspert, så hvis det er den eneste grunnen til at folk liker macintosh, så er vel ikke mac noe for meg... eller?

 

Mac er lagd nettopp for de som IKKE er interessert i å fjase rundt i konsollen. Det er betydelig enklere å sette seg ned og bare _bruke_ maskinen om det er en Mac enn om det er en PC. Jeg har faktisk aldri hørt det argumentet før, så den var ny. OSX er _ikke_ som Linux.

Lenke til kommentar

Haha! Nå ble jeg usikker igjen.

 

Jeg er fortsatt nysgjerrig på mac (operativsystemet), spesielt etter at det josh sa.

 

Så da står det mellom XPS 1330 XPS 1530 og Macbook...

 

Synes bare det er litt rart at vi må punge ut så mye for å få et bedre OS (Mac OSX). Det ideelle hadde vel vært en xps maskin med OSX på. :hmm::)

 

 

Og ja, jeg er akkurat som Vinglepetter på reklamen! :p Beklager, men det er bare sånn jeg er. Jeg må være bombesikker før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Dama har nylig tatt master i kjemi, hun har en iBook og måtte til slutt låne min laptop med windows for å få programmer til å fungere. Grunnen til det er at så mange fler bruker windows og de lager dermed programmene deretter.

 

Så om du kjøper mac må du nok uansett belage deg på å måtte bruke windows for å kjøre et prog før eller senere.

 

Jeg bruker maskinene mine til spill og div kontor oppgaver... har vurdert å testet mac os og linux men ble tilslutt lei av å "krangle" for å få ting til å funke. Om du vil ha størst sjans for at programmer, spill osv. skal funke kjøp windows.

 

ha en hyggelig handel:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...