Gå til innhold

Bass som trykker i mellomgulvet(brystet) - Klarer dette anlegget det?


Anbefalte innlegg

Isåfall hvordan..?

 

Har dette:

Dynavoice M-65

XTZ 99 W12

Harmon/Kardon AVR 80

 

Det står på et ca 3,40m X 4,45m stort rom nå.

 

Ønsker altså kjenne bassen slå i mellomgulvet, men er dette mulig med det jeg har av anlegg på det lille rommet her? Uansett hvor høyt jeg spiller, eller hvor mye bass subwooferen pumper ut kjenner jeg ikke noe på kroppen, bare ser og hører at alt annet i rommet beveger på seg :p Har prøvd litt forskjellig med fase, delefrekvens, osv, men ikke kommet fram til noe altså.

 

Spiller så å si bare musikk(Dance/techno/pop/rock) fra datamaskinen.

 

Eller kommer det eventuelt til å gå etterhvert da jeg flytter det ut i stua? Vet ikke mål der, men er en åpen stue/kjøkken/gang løsning, formet som en U :p

 

Har forresten "Asia versjonen" av M-65 om dette skulle ha noe å si.

 

Tegning av rommet: 217150.jpeg(Klikkbar)

 

Mvh Olav B, Gulbrandsen ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et rom som det bør gå ann å få grei lyd i, men plasseringen din er litt dårlig for øyeblikket. Tenker spesielt på lyttepossisjonen.

 

Skru opp volumet litt og gå rundt i rommet mens du kjenner hvor det trøkker best. Ta deg god tid og stå litt i ro slik at du får tid til å kjenne på forskjellene.

Aller helst bør du flytte deg rundt i stolen du sitter i til vanlig, men det lar seg ikke alltid gjøre.

 

Ellers er det bare å eksperimentere med plassering av høyttalere og subwoofer. Både lyttepossisjon og lydformidlere bør stå et lite stykke ut fra veggen for at det skal bli litt trykk, det er min er faring. Hjørner er generellt et sted med lite trykk virker det som på meg.

 

Mitt tips er å kjøpe en RadioShack lydmåler til 6-700kr og bruke den til å måle frekvensgangen i rommet for å lettere kunne oppdage eventuelle mangler i lydbildet.

Det behøver ikke nødvendigvis være for lite av noe som får det til å virke "slapt", det kan også være for mye lyd i andre frekvensområder.

Med en lydtrykksmåler blir det mye enklere å få et anlegg som spiller med jevnest mulig frekvensgang.

 

Uansett om du vil kjøpe en lydtrykksmåler eller ikke, så eksperimenter med plassering av høyttalere og lyttepossisjon for slik du har det nå ser ikke veldig gunstig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...