Gå til innhold

Tips til robust dSLR. Skal brukes til turbruk++


Anbefalte innlegg

takker for svar. Kompisen min lurer på det tilbudet på JP om Pentax K200D. Ser også det er et litt dyrere tilbud til 5300, men med 18-55 AL II. Er det et bedre tilbud, og hva innebærer det at det er asfærisk linseelement. Er dette ellers ett bra objektiv? og hva menes med opto-magnetisk stabilisator

 

Ja den dykkinga er litt på sikt, men det er kjekt å velge ett kamera hvor man har mulighet til å få tak i undervannshus. Men først og fremst kommer jeg til å konsentrere meg om macro. Hvilke egenskaper er viktige for ett kamerahus når det gjelder macro. Tenker det kan våre greit med live-view iallefall.

Endret av Samojed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takker for svar. Kompisen min lurer på det tilbudet på JP om Pentax K200D. Ser også det er et litt dyrere tilbud til 5300, men med 18-55 AL II. Er det et bedre tilbud, og hva innebærer det at det er asfærisk linseelement. Er dette ellers ett bra objektiv?

 

Ja den dykkinga er litt på sikt, men det er kjekt å velge ett kamera hvor man har mulighet til å få tak i undervannshus. Men først og fremst kommer jeg til å konsentrere meg om macro. Hvilke egenskaper er viktige for ett kamerahus når det gjelder macro. Tenker det kan våre greit med live-view iallefall.

De tre hundre kronene er vel anvendte kroner. V II av kiten er nok en del bedre. Kan nok og ha betydning for eventuell bruktpris i frmtida.

 

Når det gjelder egnethet til makro så er nok en god søker viktigste kriterie, uavhengig av om det er Live view eller vanlig søker. Live view er klart kjekt og ha, men ikke nødvendigvis noe must.

Lenke til kommentar

Mye god lesing her, og må innrømme at jeg ikke har lest alt. Skyt meg derfor ikke dersom jeg kommer med noe overlapping etc...;

Så til saken:

Det ble spurt om et kamera uten værtetting ikke tåler kulde og fukt; Vel; Det tåler ikke kulde og fukt like bra, men det tåler en del. Eksempel:

Jeg hadde mitt E-500 med opp i trekket på Hafjell. -14 grader og vind. Knipset mens jeg rant på ski. Ingen problemer. Det har blitt regna litt på ... pytt, hva gjør vel et par dråper? ... Eneste gangen det har flippa litt, var da jeg hadde vært i Sharm El Sheik. Knipsa litt på flyplassen og slikt, men den likte ikke helt trykk-kabinen med AC; kameraet stoppet mitt i en eksponering av flyvingen. Jeg tok ut batteriet. Da jeg kom til Oslo (hotell), la jeg kameraet på badet til "tørk". Etter noen timer satte jeg i batteriet og kameraet sa "knips" ... og bildet jeg hadde tatt på flyet mange timer før, viste på skjermen!!! Kameraet fungerer ypperlig den dag i dag.

 

E-3'en ... vel... det er en annen historie. Likte den om E-1 som hadde ramla uti en elv... Har selv hatt mitt ute i regnvær og storm... og under vasken. Funker ypperlig. Solide greier, så du trenger kanskje ikke å bekymre deg for mye. Selv Canon 400D med sitt rævva plastgrep (ta den Canonister :p) tåler en tur ut i regnet. Bare la det tørke uten batteri før du skrur det på igjen....

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Ang. hvor mye disse kameraene tåler: Er det noen som har klart å ødelegge sitt kamera ved bruk i røft vær? (Da ser jeg bort fra hus som ligger på havets bunn.)

 

Grunnen til at jeg spør er at for meg virker det som om kamera tåler det meste. Selv har jeg et Canon 30D som er med på lagtur om vinteren. De ligger nedfrosset om natten, ristes i pulk, tas inn fra kulde til varmt telt mv. og fremdeles funker det fint. (Bruker plastpose for å hindre konden.) Jeg tar forresten ikke bilder i regnvær, så det er mulig dette hjelper.

 

EDIT: FOrresten det eneste jeg angrer på med mitt kamera er at det er for tungt for skikkelig turbruk. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gått for den pakken som blir lettest med tanke på hus + optikk jeg vil ha. Evt. et Conon Powershot.

 

Jeg har ikke ødelagt en dSLR enda!, men en Nikon FM3A døde kjapt og effektivt da jeg tok dette bildet: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=95813. Moralen er vel at saltvann er det værste du kan utesette et kamera for - nest etter en dumdristig fotograf.

 

Regntrekk anbefales absolutt. Har ett fra Ewa-Marine som virker veldig bra. Kanskje det er derfor jeg ikke har ødelagt noen dSLR enda :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke ødelagt en dSLR enda!, men en Nikon FM3A døde kjapt og effektivt da jeg tok dette bildet: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=95813. Moralen er vel at saltvann er det værste du kan utesette et kamera for - nest etter en dumdristig fotograf.

 

Det bildet er jo rett og slett helt fantastisk!!!

 

Først ser jeg bildet - ser flott ut det. Så legger jeg merke til at det ser ut som om vannspruten er på vei rett mot fotografen. Så ser jeg at objektivet bare er 20mm...

 

Priceless :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte en mail til fotovideo om jeg kunne få et tilbud på denne pakken.

 

Olympus E-520

Olympus 40-150mm

Sigma 150mm f/2,8

 

Samlet tilbudspris 11400 kr inkl mva + frakt

 

Er det et bra tilbud? Bra til mitt formål (makro, naturbilder)? Såvidt jeg kan se på prisguiden vil denne pakken ellers komme på ca. 13000,-

 

Skal sende mail engang til angående sigmaen, for de har to tilbud på samme objektivhvor den ene er en demovare. Og vil jeg få den linsen med HSM? Hva er HSM?

Lenke til kommentar

datakjeden har en pakke for 10 lapper med pentax k20d + smc DA 18-55mm. Det er vel værtetning på den linsa regner jeg med, og kameraet har som kjent god tetning også.

Har hatt det med meg ute når det har regnet sidelengs og når det har blåst sand som værst, og hittil ingen ulyd i verken kamera eller linse. Til nå er jeg veldig fornøyd med kit-linsa. Det kan hende jeg var heldig med linsa jeg fikk, men den holder absolutt mål.

Så hvis du har 10 lapper å kaste på skogen, anbefaler jeg å ta en titt på k20d. eventuelt kan du spare en tusing på å kjøpe Samsung sin variant, som er basically det samme kameraet med mindre forskjeller i firmware så langt jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Når jeg så diskusjonen her ang. undervannshus, kom jeg til å tenke på at en av fotografene Pentax bruker i reklamesammenheng heter Mark Dimalanta og har en del heftige surfebilder i galleriet sitt. Han tar også bilder ute i vannet og har definitivt undervannshus på sin K10D (og trolig også K20D).

 

Et kjapt søk fant dette: http://splwaterhousings.com/pentax-k10d.htm

Det er også en haug med bilder av det hos mr Dimalanta på pbase: http://www.pbase.com/mark_dominic/pentax_and_spl

 

Ikke meningen å spore av debatten her, men det kan jo være nyttig info for noen som søker etter det samme her en annen gang. Nå ender det ihvertfall ikke historien med at "det finnes ikke undervannshus til Pentax" :)

Lenke til kommentar
Når jeg så diskusjonen her ang. undervannshus, kom jeg til å tenke på at en av fotografene Pentax bruker i reklamesammenheng heter Mark Dimalanta og har en del heftige surfebilder i galleriet sitt. Han tar også bilder ute i vannet og har definitivt undervannshus på sin K10D (og trolig også K20D).

 

det er minimale forskjeller på kamerahuset til k10d og k20d. samme med lillebroren k200d. tror nesten sikkert at undervannshuset passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...