Gå til innhold

Nytt skjermkort til stue-PC


Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere stuepc'en med nytt skjermkort, men er usikker fordi både nvidia og ati pøser jo ut nye ting nesten daglig...

 

Fakta:

 

-PCI-Express

-har PSU på 430 watt. (Antek Fusion kabinett)

-brukes både som mediacenter og spillboks.

-Trenger ikke å være vifteløst, men må være forholdsvis stillegående på desktop/filmavspilling o.l. Om det durer litt under spilling spiller ingen rolle da det overdøves av annen støy :!:

-Pris: under 2000,-

-har det ikke travelt, kan godt vente til høsten.

 

Regner med at PSU'en er den begrensende faktoren her, har neppe mer enn 100-150 watt å gå på. Har heller ikke plass i kabinettet til noe monsterkort a'la HD 3870X2.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer alt ann på. Nå ser jo HD 3850 ut som et kort som kan være interessant, med tanke på at den har god spillytelse, samt UVD. 8800 GT er jo også en sterk kandidat, med hadware akselerering for HD materiale, dog den bruker mer av CPU'en under avspilling

 

Til HD 4850, så er visst en 450 Watt's PSU anbefalt, så jeg ville nok ha Googlet litt rundt for å sett hva som går og hva som ikke går. Men uansett..ta en kikk på HD 4850 og 8800GT.

 

EDIT: Så at du hadde et 8600 kort og en litt eldre prosessor. Hvordan er CPU last når du kjører HD materiale via 8600'en?

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar
EDIT: Så at du hadde et 8600 kort og en litt eldre prosessor. Hvordan er CPU last når du kjører HD materiale via 8600'en?

 

Har egentlig aldri sjekket cpuloaden. Har sjelden opplevd at noe hakker elns. Vet egentlig ikke om jeg har noe HD matriale heller. Har endel LOST / Heroes-episoder som muligens er full HD, men usikker. TV'n støtter desverre ikke mer enn 1360x768 (Tatung32").

 

Glemte å nevne at jeg oppgraderer cpu til en Q6600 og setter inne et G33 basert HK fra gigabyte (husker ikke hva det heter i farten). Vurderer å bygge et eksternt vannkjølesystem for cpu og kanskje gpu men ingen av pumpene jeg hadde liggende virket (tre stykk!!!). Regner derfor med luftkjøling (noctua uh12f) i første omgang. Blir litt som en amerikansk muskelbil med kjøleren stikkende opp av et hull i panseret. :green: Lydnivået blir helt greit med 2 noctua 800 rpm vifter på 5 volt.

 

4850'en virker kanskje mest spennende, skal lese tester av forskjellige utgaver av det.

Lenke til kommentar

Stemmer det. DS2R it is... Gleder meg stort til å få skrudd det sammen, men rekker ikke på etpar uker. Kreta først :yes:

 

Med såpass liten margin på strømmen er vel kanskje ikke overklokking lurt, men skal nok prøve litt ja.

Så i en test på techreport at 4850 bruker 236 watt på load. 8600gt kortet har jeg sett i tester at bruker omtrent det samme (kanskje litt lavere, 200-225 watt har jeg sett i tester). X2 3800+ har TDP på 89 watt, Q6600 har TDP på 95 watt. Er såpass liten forskjell fra nåværende oppsett at jeg regner med at det går greit.

Ser også utfra tester at 4850 yter mye bedre feks 8800gt. Gtx280, 3870X2 og 9800GX2 bruker alle over 300 watt på load så de er utelukket. Dyre er de også.

Venter nok til etter ferien med å bestille. Få som har på lager enda, og prisene går jo bare en vei...

Takk for hjelpa!

 

EDIT: Nye batterier til RF tastaturet må jeg også huske å bestille :p Mister noen bokstaver i ny og ne...

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...