Gå til innhold

Nikon D80 spørsmål om objektiver og blitz (kjøpshjelp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har i en periode nå hatt Nikon D80 og er kjempefornøyd med dette. Føler nå på meg at den originale linsen på 18-135 setter litt begrensninger.

Bruker i hovedsaken kameraet til å fotografere på konserter, protrett og landskapsfoto, men bruker det egentlig til å ta bilde av alt mulig fordi det er morsomt og fotografere.

Har forstått det slik at Nikkor AF 50mm f/1.8D er et veldig bra objektiv til ca 1000 kr? noen innvendinger mot dette? Ellers er dette et objekt jeg skal ha!

Så har jeg sett litt på normalzoom objektiver.

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED eller

sigma 17-70mm f2.8-4.5 dc macro

Føler på meg at det vil lønne seg med sigmaen fordi den har bedre lysstyrke på objektet.

Vil det være noen kvalitetsforskjell på disse? Eller Bør jeg vurdere andre objektiver i denne klassen til ca 2500?

Til slutt har jeg også vurder og innvestere i tele objektiv men har ikke helt bestemt meg så her setter jeg pris på alle innspill rundt dette.

har sett på

Tamron af 70-300 di ny versjon med motor og

nikkor af-s 55-200mm 4-5.6g vr dx

Her klarer jeg ikke helt og bestemme meg men ser jo ut som tamron ligger et hakk forran. Hva mener dere erfarene fotobrukere om dette?

Har også sett på og innvestere i en blitz og kommet fram til at Metz mecablitz 44 af-4 ser ut til å ligge greit i pris i forhold til ytelse, men hvordan er kvaliteten på denne?

Vurderer også og innvestere i softbox men er dette veldig nødvendig til å starte med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv Nikkor AF 50mm f/1.8D på mitt D50 kamera. Den tar sylskarpe portrettbilder og er en meget god linse i foholdt til prisen.

Når du sier at du tar mye bilder på konsterter og mørke områder generelt bør du ha så lav blender som mulig. Har selv prøvd Tamron SP AF 17-50mm F2.8. Denne er meget lyssterk og fungerer bedre på mørkere områder. Minuset er at den kun går til 50mm da.

Skrevet (endret)

Til konserter ville jeg ikke engang ha vurdert noe mere lyssvakt enn f/2,8 zoomer. Det spørs selvsagt om det er utendørs midt på dagen eller innendørs, men som oftest er jo konserter innendørs. Da ville jeg ha valgt mellom Tamron 17-50 f/2,8, Tamron 28-75 f/2,8, Sigma 18-50 f/2,8, 28-70 f/2,8, man har også ekvivalenter i Nikon stallen, men koster fort tre ganger mer. Hvilket brennvidde omfang du bør velge, kommer litt ann på fotostil, hvor langt unna du kan stå og hvor store scenene er. Hvis ikke det holder, bør du vurdere enda mer lyssterkt og da blir det fast brennvidde, f.eks Sigma 30 f/1,4, Nikkor 35 f/2, Nikkor 50 f/1,8 (evnt f/1,4), Nikkor 85 f/1,8 (evnt 1,4).

Alle disse kan også brukes til portrett og landskapsfotografering, det er egentlig nok lysstyrke til konserter som bør prioriteres for å få rask nok lukkertid siden D80 ikke trives særlig over ISO 800.

Når det gjelder blits, ville jeg heller ha sett på en Nikon SB-600.

Endret av Oceanborn
Skrevet

På konsertene kan jeg stå helt inntil scenen er enten i krewet eller der som journalist. Så det er ikke noe problem.

Oceanborn de linsene du anbefaller ligger litt utenfor det prisområdet jeg hadde tenkt meg, men vil bildene bli veldig mye bedre med et objekt med fast brennvidde på 2.8?

vil det være et savn og ikke kunne komme helt med til 17mm på vanlig fotografering? ellers frister det veldig med: Tamron 28-75 f/2,8 og kanskje suplere med en 10-22mm for denne etterhvert?

Hva tenker ekspertene om dette?

Skrevet
På konsertene kan jeg stå helt inntil scenen er enten i krewet eller der som journalist. Så det er ikke noe problem.

Helt inntil scenen, er et relativt begrep og særlig på utendørskonserter/festivaler kan dette være flerfoldig meter fra selve scenen. I tillegg kommer forskjellig størrelse på scenene.

Oceanborn de linsene du anbefaller ligger litt utenfor det prisområdet jeg hadde tenkt meg, men vil bildene bli veldig mye bedre med et objekt med fast brennvidde på 2.8?

Hvis pris er avgjørende, er det vanskelig å komme utenom 50 f/1,8. Selv synes jeg ofte 50mm er hverken fugl eller fisk i mange situasjoner (og da tenker jeg ikke bare på konserter) og ville ha valgt et med større eller mindre brennvidde. Ikke noe galt med Nikkor 50 f/1,8, men synes sjelden det passer helt.

Når det gjelder blenderåpning, så får du kanskje denne innstillingen: f/2,8 og 1/125 sek ved ISO 400. Bruker du derimot et objektiv med største blenderåpning på f/3,5-4,5 (som du nevnte i første innlegg) vil du bare få halvparten av lukkertiden, altså 1/60 sek eller du må opp på ISO 800 for å få 1/125 sek. I tillegg er det kanskje ikke særlig godt vidåpent heller og du bør bruke en enda mindre blenderåpning. Kjenner ikke til Sigmaene jeg nevnte, men begge Tamron-objektivene er fullt brukbare på største blender. Hvis du har et objektiv med fast brennvidde, f.eks 35 f/2 (også dette brukbart ved største blender) vil du i eksempelet få 1/250 sek ved f/2 og ISO 400 eller du kan justere ISO ned til 200 og få 1/125 sek.

Mulig du har alt dette helt klart, men tolker spørsmålet slik at det er noe usikkerhet ute og går. Hele fordelen med stor blenderåpning (lite tall etter f/), er at det gir mer lys inn og kortere lukkertid, noe som alltid er ønskelig ved innendørskonserter hvis det ikke er veldig godt lys (eller du har et D3 som problemfritt kan brukes med relativt høy ISO).

vil det være et savn og ikke kunne komme helt med til 17mm på vanlig fotografering? ellers frister det veldig med: Tamron 28-75 f/2,8 og kanskje suplere med en 10-22mm for denne etterhvert?

Hva tenker ekspertene om dette?

Her kommer fotostil inn i bilde, hvis du har tatt konsertbilder før, se ved hvilke brennvidder de er tatt og la det være avgjørende. Til "vanlig" fotografering ville jeg dog ikke vært foruten et som går til 17-18 mm, men f.eks Tokina 12-24 f/4 burde kanskje tilfredsstille behovet sammen med et Tamron 28-75 f/2,8? :)

Skrevet

Når det gjelder avstand kan jeg stå på scenen å ta bilder om ønskelig. men vanligvis ca 1-1.5 meter unna tenker jeg ser slik ut på bildene jeg har fra før.

Du har helt rett i at dette er veldig uklart for meg. Så setter pris på den gode forklaringen.

Ang brennvidden jeg har brukt med kit objektivet ligger den fra 30-80mm så tror jeg vil bli happy med en kombinasjon av tokina 12-24 og tamron 28-75. får se litt på pris og hvor jeg kan skaffe det billigst hen. for de valgene sprengte mitt budsjett ganskje kraftig.

Men med slike linser kan jeg kanskje vente litt med blitz?

Takker for veldig gode svar så langt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...