Gå til innhold

Merkelig problem ved installasjon av flere distribusjoner


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Fujitsu Siemens, Intel prossessor, 2 gb ram, Windows Vista.

 

Har prøvd meg på å bruke noen Live-CDer av Ubunto og Knoppix samt Slax på minnepenn.

En av de siste gangene jeg kjørte Slax, nektet den å starte opp. Den funket et par tre ganger før det.

 

Slo meg til ro med at noe var galt med minnepenn, men prøvde etter dette Live-CDer av de 2 nevnte distribusjonene. Det funket heller ikke. Tålmodigheten forsvant, jeg brukte Windows en god periode.

 

I dag lastet jeg ned siste Ubuntu. Installerte den rett fra cd til egen partisjon på en pc på jobben, det gikk fint. Alt funker der. Bestemte meg for å gjøre det samme hjemme. Da kommer samme problemet som tidligere. Har prøvd både å installere og å kjøre Live-CD (for så å installere etterpå. Den muligheten får jeg da ikke, for den starter ikke opp).

 

Følgende skjer:

Pc booter fra cd. Jeg får opp første skjermbilde, velger norsk språk (har også kjørt direkte på engelsk, men det er vel uinteressant). Det er noen valg. Jeg har da først og fremst valgt installasjon. CD spinner, pc jobber. Etter 4-5 minutter blir skjermen sort, og alt stille. Jeg har ventet leeenge et par ganger. Når jeg slår på on/off knappen, kommer Ubuntu-logo opp og jeg får beskjed om å fjerne disk.

Når jeg restarter er det ingen boot meny og Windows starter som vanlig (heldigvis). Jeg kommer aldri så langt i installasjonen at jeg får gjort noen valg.

 

Slax funket som sagt fint et par ganger fra minnepenn, plutselig forsvant alle muligheter. Kan dette være årsaken? Er det gjort forandringer på noen filer på min pc som hindrer dette?

 

Det er veldig interessant å vite at jeg også prøvde å installere Ubuntu inne i Windows Vista. Det funket heller ikke. Stoppet midt i den også. Jeg har minst brukt 3 forskjellige cd-er (og distribusjoner) og en minnepenn. Samme resultat hver gang. Ser ikke andre muligheter enn at det er noe med min pc.

 

Forslag?

Takk for tiden.

Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Prøver begge tingene:

 

F6:

Jeg ser da en "kommandoene" det er en del feilmeldinger og selvsagt en del det står ok på. Når det stopper, stopper det uten noen logisk melding før. Men det går unna, jeg kan jo misse noe.

 

Ctrl-alt-F1:

Tidligere i prossessen fjerner disse tastene logoen og jeg kan se hva som skjer. Når den endelig stopper, funker ikke dette.

 

Det kommer en feilmelding på bios i starten ser jeg, kan det ha noe å si. Den fortsetter lenge etter det, det er nemlig den første feilmeldingen jeg ser.

 

Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...