Gå til innhold

Tanker rundt kombinasjonen super-zoom og faste brennvidder.

Anbefalte innlegg

Skrevet
300mm har da IS..

Joda, men de har også en 300mm (eller var 400mm) uten IS. Det jeg prøvde å si er at alle f.o.m 500mm har IS. Dvs. ingen uten ...

Tom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått låne en Tamron 18-250mm, og begynt å teste litt. Det er litt både og; men noe kan skyldes fotografen :)

Men jeg har funnet ut to ting ihvertfall. Forskjellen mellom 200 og 250mm er så liten at den er irrellevant, og jeg trenger ikke noe mer enn 125-150mm til den type bilder jeg tar i ferie-modus.

Tom

Skrevet (endret)

Her er noen bilder som jeg har tatt med Tamron 18-250mm. Har justert levels og slikt; men de er ikke oppskarpet.

1/320s, f/8, 250mm

1/100s, f/5, 46mm

1/1250s, f/5.6, 141mm

1/250s, f/5, 70mm

Ingen stor fotokunst her; bare bilder som gir et inntrykk av ytelse. Rimer dette med hva dere selv opplever; dere som har dette objektivet ?

Tom

Endret av tomsi42
Skrevet
Her er noen bilder som jeg har tatt med Tamron 18-200mm. Har justert levels og slikt; men de er ikke oppskarpet.

Tom

Har ikke dette obektivet selv, men disse bildene lever opp til fordommene mine om dette objektivet.

18-250 yter klart bedre, spesielt ved korte til middels brennvidder. Men jeg trodde det var det du testa ut, nå ble lille Tim forvirra her.

Skrevet

Beklager, min feil - jeg mente 18-250mmm.

Det første bildet kan nok være plaget av bevegelses-uskarphet.

Det var veldig flatt lys når jeg var ute og tok bildene. Det påvirker nok tingene noe.

Tom

Skrevet
Beklager, min feil - jeg mente 18-250mmm.

Det første bildet kan nok være plaget av bevegelses-uskarphet.

Det var veldig flatt lys når jeg var ute og tok bildene. Det påvirker nok tingene noe.

Tom

Hm. Enten har jeg et usedvanlig godt ekemplar, ellers så er Pentax-sin versjon bedre, eller så er dette et mandagseksemplar, tenker jeg. Jeg får det ikke til å stemme at flatt lys forklarer hele forskjellen. Bla, så synes jeg høyre kant ser skumelt svak ut i bilde #2.
Skrevet

Kan noe av dette skyldes fokusfeil ? Synes jeg får litt variable resultater med noen av objektivene mine - særlig på lange grennvidder.

Har lånt ut 350D-en min; så jeg får ikke testet det før over helgen.

Tom

Skrevet
Kan noe av dette skyldes fokusfeil ? Synes jeg får litt variable resultater med noen av objektivene mine - særlig på lange grennvidder.

Har lånt ut 350D-en min; så jeg får ikke testet det før over helgen.

Tom

Zoomer med stort område, og særlig superzoomer, er ofte utsatt for betydelig eksemplarvariasjon, og mitt inntrykk er at bittesmå ulikheter i linseelementenes innbyrdes plassering under zooming kan føre til at resultater ikke alltid er helt reproduserbare. Særlig kan visst dette gjelde svake kanter. Krumme fokusflater kan også være et problem - det vil jo medføre at f.eks en flat murvegg aldri kan bli skarp over det hele på full åpning. "Håndplukker" du fram et godt eksemplar av en super-zoom, tror jeg planen din er veldig grei, f.eks med "Bugma" 150/2.8 til å dekke lysstyrke i tele-enden i første omgang. Ut fra din bruk, kan jo også Sigma 50-150/2.8 være et alternativ, men kanskje vil en 24/28-70/75/2.8 (Sigma/Tamron) vise seg enda nyttigere (og betydelig rimeligere) for deg.

For min del ser jeg ingen motsetninger mellom superzoomer og lyssterke zoomer - det er ulike verktøy for ulike jobber.

Skrevet

Da har jeg avsluttet testingen for denne gangen, og konkluderer at disse super-zoomene ikke er noe for meg. Så jeg endte opp med en Sigma 50-150mm f/2.8 (og en bråte TBF-er), Mark II.

Så jeg har dermed endt opp med en trio av zommer tilpasset crop (Canon EF-S 10-22mm, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 og Sigma 50-150mm f/2), samt et utvalg av fast optikk ved siden av. tror jeg skal kunne leve med det. Ihvertfall frem til neste safari.

Tom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...