Gå til innhold

Student PC for IKT studium


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal som emnetittelen sier begynne på IKT (på UIS) til høsten, og tenkte derfor at det var lurt å gå i innkjøp av en lapptopp. Hovedpoenget er jo at jeg kan bruke den til notater, skrive oppgaver, og å ha et ekstra lagringsmedium å synkronisere dokumenter og andre viktige filer med(som backup ;)).

 

Har dog liten peiling på lapptopper, og heller ikke på hva jeg som kan være nødvendig for en student PC.

 

 

Litt info rundt hva jeg ønsker fra PC-en:

-God batteritid (Viktig!)

-Ikke noe monster av en PC (den skal være !bær!bar ;))

-Pent utseende

-Kommer ikke til å bruke PC-en til noen tunge grafiske operasjoner som spill og liknende(har stasjonær for sånt), men vil gjerne kunne se en HD film på den uten at det skal by på for mye problemer.

-Gode tilkoblingsmuligheter

-Gode integrerte nettverksmuligheter (Viktig!)

-Brukbar pris (går ut ifra at en PC som hovedsakelig brukes til skrivearbeid og filmer ikke bør koste alt for mye)

 

Spørsmålene mine blir derfor disse;

-Hvilke merker er å anbefale?

-Hva bør jeg se nøye etter når jeg kjøper en lapptopp?

-Er det noen tidligere/nåværende IKT (eller tilsvarende studium) studenter som har noen gode råd angående hva jeg kan trenge?

 

 

Har god peiling på PC komponenter generelt, men ettersom jeg ikke kan kjøpe et kabinett jeg selv kan fylle med de godsakene jeg selv har lyst på på bærbarmarkedet, så har jeg ikke stort annet valg en å spørre noen erfarne :)

 

Takker for all info/råd rundt bærbare maskiner, og/eller eventuelt IKT studiet :)

 

Rakash!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell XPS 1330 kan du jo kikke på.

 

Med 6cellers batteriet så får du overkant av 3timers driftstid ved skriving og internett.

 

Med 9cellers så får du 5-6timer meiner jeg. Det 9cellers batteriet koster flesk, men om du ringer til Dell vis du skal ha PCen så har jeg lest i m1330 tråden på forumet at dem har fått det får 200kr elns.

Lenke til kommentar

Takk for infoen :)

 

Må si jeg har litt fobi rundt Dell maskiner. Men sett fra en annen side; bærbare er det jo vanskelig å tukle med selv uten å bryte alle mulige former for garanti uansett, så de må vel sendes til servise uansett hva problemet er(så lenge det er et hardware problem that is).

 

Måtte nok godt for det store batteriet ;) Hadde en gammel lapptopp med 17tommer skjerm, et 128mb ati skjermkort og 3ghz p4 prosessor. DET var en strømkrevende PC det. Var mer en skrivebordserstatter vil jeg si i ettertid.

 

Har ikke tenkt å kjøpe PC'en enda. Den skal først tas i bruk i høstsemesteret, så kommer ikke til å gå til innkjøp av noen maskin enda ;)

Lenke til kommentar

Var selv i sammen båt som deg for 5 år tilbake da jeg startet mitt IKT studium. Jeg kjøpte en Dell uten å tenke meg så veldig om. Jeg angret etterhvert på følgende:

 

Vekt - måtte bæres mye

Mobilitet - Hva er innbygd i maskinen (3G, Wlan, blåtann etc)

Kraft - Hvor er kraften viktig - utviklingsvektøy krever sitt skal du huske på

Skjerm - Ekstremt viktig med en god skjerm og god oppløsning. Du vil etterhvert få ganske stort behov for et stor og flott skjerm vil jeg tro.

 

Jeg hadde holdt meg unna Packard Bell og enkelte HP modeller, ellers er det ganske trygt å kjøpe i dag. Det som er viktig er å finne den med en god og rask disk, godt skjermkort og som har god batteritid. Det er en vanskelig kombinasjon og jeg tror Dell XPS 1330 er et solid valg.

Lenke til kommentar

Jobber selv på en VGS som IKT-lærling. Og jeg må si at jeg har gode erfaringer med thinkpad PCer fra Lenovo. Bare husk å kjøp med XP Pro eller Vista Business.

 

Skal også nevne at vi har hatt mye problemer med Acer, spesielt med de litt eldre modellene.

Endret av NothgaliC
Lenke til kommentar

OS var jo også et lite dilemma. Det er kanskje litt offtopic siden jeg er i Bærbar tråden men uansett; hvis jeg kjøper en "ferdigkomponert" bærbar PC i dag kommer den vel høyst sansynelig med Vista. Må si jeg ikke har mye til overs for Vista og skulle gjerne heller hatt XP x64 pro instalert.

 

Vil de kreve en PC med Vista på IKT studium? Vista er jo i bunn og grunn beregnet for "Ola Nordmann" og er ikke et OS for folk som trenger det til jobb eller studium.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vet ikke om denne PC-en vil oppfylle alle dine ønsker, men jeg mener likevel at du bør vurdere den til ditt bruk. MSI Wind er en helt ny laptop, eller subnotebook, som er snart å finne på markedet. MSI Wind Notebook tråden her på forumet vil gi deg mye informasjon og aktuelle problemstillinger rundt denne PC-en.

 

Den kommer med, avhengig av hvilken modell du velger å kjøpe, Linux eller Windows XP Home, noe som forsåvidt er helt greit. Du har mulighet til å oppgradere både RAM og harddisk på den, hvis det skulle mangle litt i originalmodellen for deg. Og hvordan oppfyller MSI Wind kravene dine?

 

- Batteritiden varierer med hvilket batteri du kjøper den med. Med 3-celler får du 2.5t batteritid, mens med 6-celler får du 5.5t. Foreløpig har jeg kun sett den til salg med 3-celler

- Du ønsker ikke at din neste PC skal være noe monster, og denne kan vel ikke gjøre det bedre på dette punktet? :)

- Utseende synes jeg er noe av det stiligste jeg har sett på små laptoper

- Av tilkoblingsmuligheter finner du 3 stk. USB2.0 porter, 4-in-1 kortleser og Blutooth (kun Windows XP versjonen). Dette burde dekke alle grunnleggende behov

- WLAN er innebygget

- Prisen er vel kanskje det sterkeste argumentet for å kjøpe denne. Netshop selger den til 3495kr i fargene svart, hvit og rosa.

 

Jeg vurderer sterkt denne selv, og befinner meg i samme situasjon som deg. Hvis jeg går for denne, vil jeg uten tvil oppgradere RAM'en til 2GB med en gang. Vi snakker ikke om store investeringen hvis vi ser på dagens priser. Eneste ulempen du finner er vel at butikkene antar en leveringsdato rundt juli/august, noe som gjør at dette ikke er et produkt du vil få tak i nå. Men siden du skal ha denne til studier, så regner jeg med at behovet for en ny laptop før skolestart i midten av august ikke er så stort :)

 

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet HighFlight, og tusen takk for meget nyttig informasjon :)

 

Jeg er enig med deg i at dette var en veldig interessant bærbar, dog som du sier ville nok jeg og oppgradert RAM'en til 2GB ;) Dette er en maskin jeg skal se nærmere på.

 

Den er kanskje noe liten, jeg tenker mest på dens manglende CD stasjon, men med tanke på hvor enkel maskinen er konstruert utenom er det fortsatt en maskin som burde kunne gjøre den jobben den skal uten å lage for mye trøbbel :)

Lenke til kommentar

har gjentatt meg til det kjedsommelige i mange år nå, men er ei stund

siden jeg har vært aktiv på forumet så jeg gjentar igjen.

 

Pcprodusenter har gjerne 2 serier med maskiner, en for hjemmebruk og en

for bedriftsbruk. Der maskinene som er for bedriftsbruk er bygd for å

bli dratt rundt på hele dagen, og har "god" garanti, dvs. at du får maskinen

reparert på noen få dager om det blir feil.

Dog mangler dem gjerne muligheter som spillmaskiner.

 

Så maskiner som er verdt å se på i mine øyne er Lenovo Thinkpad T61/X61,

HP 6710b/8510p/2510p og Dell Latitude.

 

Sjekk litt rundt hva som passer deg i pris, mener 6710b finnes med noen gode

rimelige spec.

 

Kan også være lurt å vente til skolestart, skolene ordner som regel noen gode tilbud,

mener det var i fjor at HP og MPX kjørte en stor kampanje til studenter.

 

hilsen en som dro med seg pcen hver dag i 3 år til IT studier

Lenke til kommentar

Sitter selv på en HP2510p akkurat nå, og det er i jobbsammenheng. Den er nydelig og fin, bråker alldeles ikke, har batteri i ca 6 timer.

 

Ulempen er at slike bedriftsmaskiner gjerne koster noe mer. Denne tassen betaler du altså 16k med min konfig og det kan bli noe dyrt for en som skal studere.

 

Ellers er jeg helt enig, kjøp bedriftsvariantene og glem spillmulighetene. Alt annet er på plass og jeg tror slike maskiner vil gi brukeren stor glede i en del år fremover.

 

Nå mener jeg ikke bare HP som produsent.

Lenke til kommentar

Kjøp av en bedriftsmaskin hørtes veldig smart ut. Jeg hadde ikke tenkt å bruke den bærbare til spill, ettersom jeg vet hvor fort det da blir en såkalt skrivebordserstatter. Dette er dyrt, veier mye, og har dårligere batteritid.

 

Takk for fine innspill, og flere råd tas imot med glede :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...