Gå til innhold

Hakkete bilde på riks-tv


Anbefalte innlegg

Heihå

 

Fikset Riks tv til muttern idag.

 

Alt funket fint,fikk alt til skikkelig,men helt i starten "lagget" bildet og lyd noe grusomt,det kom seg etter en stund,men nå hakker bildet av og til,kanskje en gang i halvtimen,varer vel i 4-5 sek om gangen.

 

Noen som vet hva dette skyldes? Gammel antenne?,signalene skal være ok........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også Grundig kan måle signalstyrke. Og når signalstyrken er svak får man ikke snø eller striper som med analoge signaler, men bildet stopper litt eller hakker litt mens lyden går videre - blir det riktig ille kan lyden også dette ut i korte perioder. Jeg bruker foreløpig bordantenne med innebygget forsterker, og merker dette godt om jeg stiller meg mellom antenna og senderen.

 

Hvis man er på grønt område på kartet bør signalene være bra, men man kan med fordel sjekke tipsene på denne sida: http://www.ntv.no/antenneguide

Retning på antenna, kvalitet på kabel og ikke minst om kabelen er festet på riktig måte til alle kontakter/koblingspunkter. Innendørs antenne kan med fordel erstattes med utendørs, antenne som sitter lavt på veggen kan kanskje være verdt å flytte på en mast over taket, antenne uten innebygget forsterker kan kanskje byttes med en som har aktiv forsterker.

Lenke til kommentar
Hørt med muttern åssen det var igår,da var tv2 dårlig,mens ALLE de andre kanalene var ok.

 

Idag har TV2 oppført seg bra...sålangt..men hva skyldes det at det er bare tv2 som hakker ?

Mens man før sendte en TV-kanal per kanal eller frekvens, derav navnet TV-kanal, fordeles nå alle de forskjellige "TV-kanalene" eller programmene på tre pakker i hver sin frekvens eller kanal per digital bakkenettsender. Dersom mottakingen av en av disse frekvensene er dårligere enn de to andre, og TV2 er på den dårlige, vil jeg tro at man kan få mer hakking f.eks. på TV2 enn NRK. Om man har full Rikspakke eller mer, vil det riktignok ikke bare være en TV-stasjon som hakker, men ca. en tredel av dem, hvis jeg har forstått det riktig.

 

Med signalmeteret i mottakerboksen kan du sjekke kvalitet og styrke på hver frekvens/kanal. For å vite hvilke frekvenser det sendes på der du bor kan du sjekke her (interaktivt kart) eller her (tabell, Excel-fil).

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Var ute hos muttern nå.

 

Signal styrken på tv2,viasat4 og noen til var nede på 36%..lette sånn manuelt og fant en som hette K60 tror eg det var,der var signalsyrken oppe i 71-72%,tok gjenopprett fabrikkinstillinger og søkte på nytt,da hadde tv2,viasat4 valgt den frekvensen? eg så var bra,den K60,men etter 4-5 min så hadde dekoderen valgt tilbake den frekvensen der signalet lå på 36%...den hadde beholdt det gode signalet på NOEN av de kanalene som var dårlige,men tv2,viasat 4 blandt andre var gått tilbake til den frekvensen der signalet var på 36%.....Idiot dekoder??

Lenke til kommentar
Var ute hos muttern nå.

 

Signal styrken på tv2,viasat4 og noen til var nede på 36%..lette sånn manuelt og fant en som hette K60 tror eg det var,der var signalsyrken oppe i 71-72%,tok gjenopprett fabrikkinstillinger og søkte på nytt,da hadde tv2,viasat4 valgt den frekvensen? eg så var bra,den K60,men etter 4-5 min så hadde dekoderen valgt tilbake den frekvensen der signalet lå på 36%...den hadde beholdt det gode signalet på NOEN av de kanalene som var dårlige,men tv2,viasat 4 blandt andre var gått tilbake til den frekvensen der signalet var på 36%.....Idiot dekoder??

Kunne vært greit å få vite hvilken tuner dette er og fra hvilken sender dere tar signalet fra. Hvis det er en Sagem tuner ville jeg tatt kontakt med RiksTV eller forhandler å få byttet til en Grundig tuner, den er ikke så sårbar på signal som Sagem tuneren. En annen årsak kan være at dere får inn signal fra en annen svakere sender i nærheten. På Grundig tuneren kan man søke kanalene manuelt på frekvens, men kjenner ikke til om dette kan gjøres på Sagem tuneren.

Lenke til kommentar
Har Grundig tuner,og har signaler fra Stord....,kan søke på frekvensene,der eg fant den K60 som var bedre signaler på,men eg kan ikke velge den manuelt...

Stord senderen har kanalpakkene 55-58-60. Vet ikke om det vil hjelpe, men du kan forsøke å ta et manuelt kanalsøk som gjøres på følgende måte:

 

Fjern antenne kabelen fra tuneren og gjør et nytt kanalsøk. (Dette nullstiller kanallista)

Sett inn antennekabelen igjen og gå inn i menyen og velg Installasjon-Kanalvalg-Manuelt kanalsøk.

Bla deg fram til K55 med høyre/venstre piltast og trykk OK.

Gå deretter tilbake og gjør det samme på K58 og K60.

Alle sendere i Stord område har samme kanalpakker så pass på at antennen peker mot Stord senderen som er hovedsenderen ser det ut til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...